Jin Terpesona Ayat-Ayat Al-Quran

Firman Allah SWT : "Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia, melainkan untuk beribadah kepada-Ku." (Surah az-Zariyaat, ayat 56)

Begitu penegasan Allah dalam al-Quran mengenai tujuan-Nya membuat jin dan manusia, iaitu semata-mata untuk beribadah kepada Allah SWT. Golongan jin dan insan terbagi dua golongan, adalah Islam dan kafir.

Jin menyatakan keIslaman mereka yang diterangkan dalam al-Quran surah Jin  : "Katakanlah (wahai Muhammad): Sudah diwahyukan kepadaku, bahawa bekerjsama satu rombongan jin sudah mendengar (al-Quran yang saya bacakan), kemudian mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: Sesungguhnya kami sudah mendengar al-Quran yang susunan (ayatnya) dan kandungannya sungguh menakjubkan. Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, kemudian kami beriman kepadanya dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami." (Surah Jin, ayat 1-2)


Suatu ketika dalam perjalanan kembali dari Thaif, Rasulullah SAW. dan Zaid bin Haritsah hingga di sebuah desa berjulukan Bathnu Nakhlakh. Beliau melakukan shalat malam. menyerupai biasa,

Rasulallah SAW membaca ayat Al-Quran dengan bunyi nyaring dalam shalatnya. kebetulan ketika itu ada serombongan jin yang lewat. ketika Rasulullah SAW membacakan ayat Al-Quran, tiba-tiba mereka menghen tikan langkahnya.

mereka kemudian mendengarkan bacaan Rasulullah SAW. Mereka sangat terpesona dan tertarik dengan bacaan tersebut. Setelah Rasul simpulan membacanya, rombongan jin itu kemudian meneruskan perjalanannya.


Setelah hingga ke desanya masing-masing, para jin itu kemudian menceritakan apa yang telah mereka dengar kepada kaumnya. mereka kemudian berduyun-duyun tiba ke Mekah. mereka sengaja ingin bertemu dengan Rasulullah SAW. dan ingin ikut berdakwah bersama beliau.


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel