Seekor Belibis Yang Pintar

Ini ialah sebuah cerita wacana seekor belibis yang arif untuk menghindari ancaman yang mengancam beliau dan teman-temannya.

Pada zaman dahulu, tinggallah sekawanan belibis putih yang besar. Setiap hari, angsa-angsa itu mengikuti pemilik mereka ke sebatang sungai untuk berenang dan bermain.

Pada suatu hari, pemilik belibis terpaksa meninggalkan angsa-angsa di sungai itu kerana harus pulang ke rumah untuk menuntaskan pekerjaan yang penting.

Baru saja pemilik belibis meninggalkan kawasan itu, tiba-tiba tiba seekor serigala. Serigala itu merasa besar hati begitu melihat banyak angsa. Serigala itu mendekati sungai sambil berfikir : saya dapat makan sepuas-puasnya hari ini.

"Pemilik kita tidak ada di sini. Kita perlu mencari jalan untuk menghubungi pemilik kita itu dengan segera", kata angsa-angsa itu dengan perasaan cemas.

Seekor belibis yang arif berjalan di tebing sungai kemudian berkata, "Tuan serigala, saya pernah terdengar khabar bahwa kau mempunyai bunyi yang sangat merdu. Sebelum saya menjadi makanan kamu, bolehkah saya mendengar nyanyianmu?".

Mendengar kata-kata belibis itu, serigala merasa besar hati kemudian berkata, "Tentu saja boleh". Serigala itu kemudian menyanyi dengan kuat. Pemilik belibis yang mendengar jeritan serigala itu, bergegas berlari ke sungai itu dengan membawa sebatang kayu. Serigala itu segera menghentikan nyanyiannya kemudian melarikan diri.

membentuk deretan gres atau menyusul kawanannya.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel