Kabsyah Bintu Rafi'
Sunday, August 15, 2021
Edit
Sabda Sallallahu alaihi wa Sallam:” Wahai Ummu Saad, terimalah khabar gembira dan sampaikanlah khabar gembira terhadap keluarga mereka, bahawa orang-orang yang terbunuh di antara mereka saling berteman di dalam syurga, seluruhnya dan mereka diberi syafaat untuk keluarganya”
IBU PARA PAHLAWAN
Sahabiyyah ini merupakan antara perempuan mukminah yang menyuguhkan jalan-jalan tauladan dan tergolong salah seorang perempuan yang menampilkan kesaksian kebenaran bagi Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam. Baginda Rasul turut prospektif imbalan kebaikan dan mendoakan barakah baginya. Ketika iklim keyakinan mengambil alih kegelapan jahiliyyah dan mentari hidayah mulai terpancar di tanah Madinah, sahabiyyah ini hidup dan tampil selaku penolong bagi Islam, mencurahkan sekalian yang dimiliki dan menjadi ibu terhadap dua orang anaknya yang gugur selaku syuhada’; dua satria Islam yang segar di dalam medan sejarah.
Inilah dia, Kabsyah bintu Rafi’ bin Muawiyah bin Ubaid bin Al-Abjar Al-Ansyariyah Al-Khudriyah. (Thabaqat Ibn Saad, 8/37; Al-Isti’ab, 4/383; Usdul Ghabah [7230]; Al-Istibshar,hal. 129)
Beliaulah ibu yang Arasy Ar-Rahman pun bergoncang kerana kematian anak-anaknya. Beliaulah ibu yang pastikan kendala dengan aturan Allah dari atas langit ketujuh. Anak dia merupakan penjaga Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalamketika Perang Badar, yang juga pemegang panji dari golongan Ansar, serta salah spesialis majlis syura RasulullahSallallahu Alaihi Wassalam di saat itu. Anak dia merupakan As-siddiq kedua setelah Abu Bakar Radiallahu Anhu. Anak dia jugalah wakil Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam di di saat Perang Buwath. Dari rumah pasangan Kabsyah bintu Rafi’ dan Muadz bin An-Nu’man inilah, lahirnya sosok-sosok peribadi Saad bin Muadz, Amru bin Muadz, Iyas, Aqrab dan Ummu Hizam. Maka, setelah menyimak nama-nama ini, masihkah kita menginginkan perhiasan karamah untuk memuliakan beliau?.
PENGISLAMAN
Madinah menemukan tetamu, seorang perjaka dari Mekah, duta terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam; Mushab bin Umair. Beliau diperintahkan untuk mengajarkan Al-Quran terhadap penduduk Madinah dan menerangkan hukum-hukum berhubungan permasalahan agama. Risalah Islam balasannya tersebar ke perkampungan Bani Al-Asyal. Dua orang pemimpin Aus, Usaid bin Hudhair dan Saad bin Muadz lantas melafazkan keislaman mereka. Peristiwa pengislaman keduanya dirakamkan di dalam beberapa kitab sirah. Setelah Saad bin Muadz memeluk Islam, dia lantas bangun di hadapan kaumnya, Bani Abdul-Asyhal, seraya berkata terhadap mereka : “ Wahai Bani Abdul Asyhal, bagaimanakah rekomendasi kalian wacana kepimpinanku di tengah-tengah kalian?”Soalan yang dilontarkan Saad dijawab oleh pengikut-pengikut beliau: “Engkau pemimpin dan orang yang paling utama di antara kami”.
Beliau kemudian berkata: “Sesiapapun di antara kalian, laki-laki ataupun perempuan dihentikan mengatakan denganku melainkan dia sudah menjadi seorang Muslim atau Muslimah!”.
Pada petang hari yang sama, tiada seorang pun dari kelompok Bani Abdul-Asyhal melainkan mereka sudah memeluk Islam. Ibnul Jauzy Rahimahumullah menyebutkan bahawa perkampugan Bani Abdul-Asyal merupakan perkampungan Ansar pertama yang menemukan Islam (Shifahush-Shafwah, 1/455). Ummu Saad (Kabsyah bintu Rafi’) secepatnya menyatakan keislaman beliau, malah menemukan kebahagiaan yang besar di atas lezat keimanan tersebut. Rumah dia menjadi wilayah menetapnya duta Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam, yang dari situlah angin keimanan berhembus ke seluruh pelosok Madinah.
Kebaikan mula menyembur dari para perempuan Ansar dan Ummu Saad merupakan salah seorang perempuan mukminah yang menyimpan kebaikan-kebaikan tersebut. Kelebihan ini turut diakui oleh Ibn Saad dengan berkata: “ Orang yang pertama berbaiat terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam merupakan Ummu Saad, Kabsyah bintu Rafi’ bin Ubaid, Ummu Amir bintu Yazid bin As-Sakan serta Hawa’ bintu Yazid bin As-Sakan.”
PENIUP SEMANGAT JIHAD ANAK-ANAKNYA
Berbagai kitab sejarah dan biografi sudah menyuguhkan peribadi mulia dan keutamaan-keutamaan yang dimiliki oleh Kabsyah bintu Rafi’, menyerupai keberanian, kebenaran, kebaikan dan keprihatinan dia terhadap tetangga. Beliau juga mempamerkan teladan terbaik yang merefleksikan kedudukan dia yang sungguh istimewa di segi RasulullahSallallahu Alaihi Wassalam . Beliau tenar kerana keberanian dan keteguhan dia di dalam membela baginda nabi dan mendorong anak-anaknya untuk menekuni ke medan jihad dan syahid di jalan Allah.
Di dalam Perang Badar, dia meniupkan semangat terhadap kedua anak beliau, Saad bin Muadz dan Amru bin MuadzRadiallahu Anhuma, biar berangkat dan berjihad kerana Allah dengan sebenar-benar jihad, sehinggalah kedua-duanya memperoleh cubaan yang rampung dengan khabar kemenangan.
Di dalam Perang Uhud, Ummu Saad turut terlibat secara eksklusif bareng beberapa perempuan Muslimah lainnya. Berita kekalahan tentera kaum Muslimin dan gugur syahidnya anak beliau, Amru bin Muadz hingga ke wawasan beliau. Namun, berita-berita tersebut ternyata kurang penting bagi ibu ini berbanding keamanan baginda nabi. Beliau lantas bersegera ke medan pertempuran dan menyaksikan dengan mata kepala sendiri kondisi dan keamanan RasulullahSallallahu Alaihi Wassalam. Saat itu juga, dia memanjatkan puji dan syukur terhadap Allah seraya berkata: ”Selagi saya menyaksikan engkau dalam kondisi yang selamat, maka kejadian alam ini (kematian Amru bin Muadz) merupakan terasa sungguh ringan”
Di di saat Perang Khandaq meletus, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam mengarahkan para perempuan muslimat dan kanak-kanak yang turut serta untuk berlindung di dalam benteng Bani Haritsah yang sudah siap dibina. Turut sama di kelompok mereka merupakan Aisyah Ummul Mukminin Radiallahu Anha dan Ummu Saad. Aisyah menuturkan bahawa Saad bin Muadz berlalu untuk menyertai pasukan perang dengan mengenakan baju besi yang pendek, sehingga seluruh tangannya terdedah. Beliau juga menyandang tombak yang dibanggakannya sambil melantunkan bait syair Hamal bin Sa’danah Al-Kalby: Teguhkan hatimu barang sejenak dalam gejolak medan laga; Jangan pedulikan kematian jikalau sudah datang saatnya. Mendengar perkataan anaknya, Ummu Saad lantas menasihatkan anaknya biar bersegera agar tidak ketinggalan walau sesaatpun tanpa bahu-membahu Rasulullah. Beliaulah yang tidak henti-henti menasihati dan meniupkan semangat jihad di dalam dada anak-anaknya. Beliau berkata: ”Wahai anakku, cepatlah berangkat kerana demi Allah, engkau sudah terlambat!”
Di dalam pertempuran tersebut, Saad terkena anak panah lemparan Hibban Al-Urqah yang pastikan urat di bersahabat mata kakinya. Saat itu, Saad sempat berdoa terhadap Allah dengan doanya yang sungguh masyur,
” Ya Allah, jikalau Engkau masih menyisihkan pertempuran melawan Quraisy, maka berikanlah saya sisa umur untuk saya menyertainya. Tidak ada kaum yang lebih saya senangi untuk memeranginya kerana Engkau, selain dari kaum yang sudah menyakiti Nabi-Mu, mendustakannya dan mengusirnya. Ya Allah, jikalau Engkau menyebabkan pertempuran antara kami dengan mereka, maka jadikanlah mati syahid bagiku dan janganlah Engkau uji saya sehingga saya mencicipi senang kerana sanggup mengalahkan bani Quraizhah”
Tenyata Allah mengabulkan doa Saad bin Muadz. Yahudi Bani Quraizhah melanggar perjanjian yang sudah dimeterai bareng Baginda Nabi. Keputusan wacana Bani Quraizhah diserahkan terhadap Saad bin Muadz. Beliaulah yang pastikan biar kaum laki-laki Bani Quraizhah dibunuh, manakala kaum perempuan dan kanak-kanaknya dijadikan tawanan. Sebaik saja urusan Bani Quraizhah diselesaikan, luka di kaki Saad kian parah dan balasannya dia meninggal dunia.
Sekali lagi, Ummu Saad diuji dengan kehilangan anak beliau. Kekaguman masuk akal diberikan terhadap ibu ini karena keteguhan dan kekuatannya menemukan cobaan tersebut. Jasad Saad diusung dan dikebumikan di Baqi’. Kesedihan Ummu Saad terpancar terperinci di wajahnya. Lalu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam menghibur dia dengan bersabda,
” Adakah air matamu tidak sanggup dibendung dan apakah kesedihanmu tidak sanggup dihilangkan? Sesungguhnya anakmu merupakan orang pertama, Allah tersenyum kepadanya dan Arasy bergoncang kerana kematiannya“ (Syiar Alamin-Nubala’, 1/293: Thabaqat Ibn Saad, 3/434; Majma’ Az-Zawa’id, 9/309)
Hatinya lantas gembira dengan perkhabaran Baginda. Beliau cuma menghendaki pahala kebaikan di segi Allah dan RasulNya di atas kematian kedua-dua anaknya selaku syuhada’, apatahlagi setelah mengenali ketinggian martabat seorang syahid. Beliau mendahulukan kecintaan terhadap Allah dan RasulNya di atas segala sesuatu yang di mata insan yang lain sungguh berharga, termasuklah harta dan anak-anak. Di atas sifatnya inilah, maka dia pantas menemukan khabar gembira dibandingkan dengan Allah dan RasulNya selaku penghuni syurga.
BAGINYA JAMINAN SYURGA
Ummu Saad menemukan khabar gembira selaku penghuni syurga secara eksklusif dari Rasulullah sewaktu berakhirnya Perang Uhud (Al-Maghazy, 2/315-316; As-sirah Al-Halabiyah, 2/545-546). Saat Baginda Nabi mengenali gugurnya Amru bin Muadz selain sebelas orang lagi syuhada’ medan uhud, Baginda lantas bersabda,
” Wahai Ummu Saad, terimalah khabar gembira dan sampaikanlah khabar gembira terhadap keluarga mereka, bahawa orang-orang yang terbunuh di antara mereka saling berteman di dalam syurga, seluruhnya dan mereka diberi syafaat untuk keluarganya”
Baginda turut mendoakan Ummu Saad dengan doa yang istimewa,” Ya Allah, singkirkan kesedihan hati mereka, ringankanlah kejadian alam mereka dan berilah pengganti yang bagus bagi orang-orang yang mereka tinggalkan”.
Dari Anas bin Malik Radiallahu Anha, dia berkata bahawa Rasulullah pernah bersabda,
”Barangsiapa yang sabar dan lapang dada mencari pahala kerana kematian tiga anaknya, maka dia akan masuk syurga” Ada seorang perempuan yang bangun seraya berkata, ” Bagaimana dengan dua orang anak?” Baginda kemudiannya menjawab, ”Begitu pula dua orang anak” [HR Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi, An-Nasaei dan Ahmad].
Inilah sekilas wacana sirah sahabiyyah mulia ini. Semoga keikhlasan dan keteguhan dia dalam mendidik anak-anaknya sehingga menjadi pendamping utama Rasulullah yang tidak pernah gerun dan sentiasa bergairah di medan dakwah dan jihad menjadi teladan yang pantas untuk dicontohi oleh ibu kaum muslimin hari ini.
Wallahu'alam
IBU PARA PAHLAWAN
Sahabiyyah ini merupakan antara perempuan mukminah yang menyuguhkan jalan-jalan tauladan dan tergolong salah seorang perempuan yang menampilkan kesaksian kebenaran bagi Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam. Baginda Rasul turut prospektif imbalan kebaikan dan mendoakan barakah baginya. Ketika iklim keyakinan mengambil alih kegelapan jahiliyyah dan mentari hidayah mulai terpancar di tanah Madinah, sahabiyyah ini hidup dan tampil selaku penolong bagi Islam, mencurahkan sekalian yang dimiliki dan menjadi ibu terhadap dua orang anaknya yang gugur selaku syuhada’; dua satria Islam yang segar di dalam medan sejarah.
Inilah dia, Kabsyah bintu Rafi’ bin Muawiyah bin Ubaid bin Al-Abjar Al-Ansyariyah Al-Khudriyah. (Thabaqat Ibn Saad, 8/37; Al-Isti’ab, 4/383; Usdul Ghabah [7230]; Al-Istibshar,hal. 129)
Beliaulah ibu yang Arasy Ar-Rahman pun bergoncang kerana kematian anak-anaknya. Beliaulah ibu yang pastikan kendala dengan aturan Allah dari atas langit ketujuh. Anak dia merupakan penjaga Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalamketika Perang Badar, yang juga pemegang panji dari golongan Ansar, serta salah spesialis majlis syura RasulullahSallallahu Alaihi Wassalam di saat itu. Anak dia merupakan As-siddiq kedua setelah Abu Bakar Radiallahu Anhu. Anak dia jugalah wakil Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam di di saat Perang Buwath. Dari rumah pasangan Kabsyah bintu Rafi’ dan Muadz bin An-Nu’man inilah, lahirnya sosok-sosok peribadi Saad bin Muadz, Amru bin Muadz, Iyas, Aqrab dan Ummu Hizam. Maka, setelah menyimak nama-nama ini, masihkah kita menginginkan perhiasan karamah untuk memuliakan beliau?.
PENGISLAMAN
Madinah menemukan tetamu, seorang perjaka dari Mekah, duta terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam; Mushab bin Umair. Beliau diperintahkan untuk mengajarkan Al-Quran terhadap penduduk Madinah dan menerangkan hukum-hukum berhubungan permasalahan agama. Risalah Islam balasannya tersebar ke perkampungan Bani Al-Asyal. Dua orang pemimpin Aus, Usaid bin Hudhair dan Saad bin Muadz lantas melafazkan keislaman mereka. Peristiwa pengislaman keduanya dirakamkan di dalam beberapa kitab sirah. Setelah Saad bin Muadz memeluk Islam, dia lantas bangun di hadapan kaumnya, Bani Abdul-Asyhal, seraya berkata terhadap mereka : “ Wahai Bani Abdul Asyhal, bagaimanakah rekomendasi kalian wacana kepimpinanku di tengah-tengah kalian?”Soalan yang dilontarkan Saad dijawab oleh pengikut-pengikut beliau: “Engkau pemimpin dan orang yang paling utama di antara kami”.
Beliau kemudian berkata: “Sesiapapun di antara kalian, laki-laki ataupun perempuan dihentikan mengatakan denganku melainkan dia sudah menjadi seorang Muslim atau Muslimah!”.
Pada petang hari yang sama, tiada seorang pun dari kelompok Bani Abdul-Asyhal melainkan mereka sudah memeluk Islam. Ibnul Jauzy Rahimahumullah menyebutkan bahawa perkampugan Bani Abdul-Asyal merupakan perkampungan Ansar pertama yang menemukan Islam (Shifahush-Shafwah, 1/455). Ummu Saad (Kabsyah bintu Rafi’) secepatnya menyatakan keislaman beliau, malah menemukan kebahagiaan yang besar di atas lezat keimanan tersebut. Rumah dia menjadi wilayah menetapnya duta Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam, yang dari situlah angin keimanan berhembus ke seluruh pelosok Madinah.
Kebaikan mula menyembur dari para perempuan Ansar dan Ummu Saad merupakan salah seorang perempuan mukminah yang menyimpan kebaikan-kebaikan tersebut. Kelebihan ini turut diakui oleh Ibn Saad dengan berkata: “ Orang yang pertama berbaiat terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam merupakan Ummu Saad, Kabsyah bintu Rafi’ bin Ubaid, Ummu Amir bintu Yazid bin As-Sakan serta Hawa’ bintu Yazid bin As-Sakan.”
PENIUP SEMANGAT JIHAD ANAK-ANAKNYA
Berbagai kitab sejarah dan biografi sudah menyuguhkan peribadi mulia dan keutamaan-keutamaan yang dimiliki oleh Kabsyah bintu Rafi’, menyerupai keberanian, kebenaran, kebaikan dan keprihatinan dia terhadap tetangga. Beliau juga mempamerkan teladan terbaik yang merefleksikan kedudukan dia yang sungguh istimewa di segi RasulullahSallallahu Alaihi Wassalam . Beliau tenar kerana keberanian dan keteguhan dia di dalam membela baginda nabi dan mendorong anak-anaknya untuk menekuni ke medan jihad dan syahid di jalan Allah.
Di dalam Perang Badar, dia meniupkan semangat terhadap kedua anak beliau, Saad bin Muadz dan Amru bin MuadzRadiallahu Anhuma, biar berangkat dan berjihad kerana Allah dengan sebenar-benar jihad, sehinggalah kedua-duanya memperoleh cubaan yang rampung dengan khabar kemenangan.
Di dalam Perang Uhud, Ummu Saad turut terlibat secara eksklusif bareng beberapa perempuan Muslimah lainnya. Berita kekalahan tentera kaum Muslimin dan gugur syahidnya anak beliau, Amru bin Muadz hingga ke wawasan beliau. Namun, berita-berita tersebut ternyata kurang penting bagi ibu ini berbanding keamanan baginda nabi. Beliau lantas bersegera ke medan pertempuran dan menyaksikan dengan mata kepala sendiri kondisi dan keamanan RasulullahSallallahu Alaihi Wassalam. Saat itu juga, dia memanjatkan puji dan syukur terhadap Allah seraya berkata: ”Selagi saya menyaksikan engkau dalam kondisi yang selamat, maka kejadian alam ini (kematian Amru bin Muadz) merupakan terasa sungguh ringan”
Di di saat Perang Khandaq meletus, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam mengarahkan para perempuan muslimat dan kanak-kanak yang turut serta untuk berlindung di dalam benteng Bani Haritsah yang sudah siap dibina. Turut sama di kelompok mereka merupakan Aisyah Ummul Mukminin Radiallahu Anha dan Ummu Saad. Aisyah menuturkan bahawa Saad bin Muadz berlalu untuk menyertai pasukan perang dengan mengenakan baju besi yang pendek, sehingga seluruh tangannya terdedah. Beliau juga menyandang tombak yang dibanggakannya sambil melantunkan bait syair Hamal bin Sa’danah Al-Kalby: Teguhkan hatimu barang sejenak dalam gejolak medan laga; Jangan pedulikan kematian jikalau sudah datang saatnya. Mendengar perkataan anaknya, Ummu Saad lantas menasihatkan anaknya biar bersegera agar tidak ketinggalan walau sesaatpun tanpa bahu-membahu Rasulullah. Beliaulah yang tidak henti-henti menasihati dan meniupkan semangat jihad di dalam dada anak-anaknya. Beliau berkata: ”Wahai anakku, cepatlah berangkat kerana demi Allah, engkau sudah terlambat!”
Di dalam pertempuran tersebut, Saad terkena anak panah lemparan Hibban Al-Urqah yang pastikan urat di bersahabat mata kakinya. Saat itu, Saad sempat berdoa terhadap Allah dengan doanya yang sungguh masyur,
” Ya Allah, jikalau Engkau masih menyisihkan pertempuran melawan Quraisy, maka berikanlah saya sisa umur untuk saya menyertainya. Tidak ada kaum yang lebih saya senangi untuk memeranginya kerana Engkau, selain dari kaum yang sudah menyakiti Nabi-Mu, mendustakannya dan mengusirnya. Ya Allah, jikalau Engkau menyebabkan pertempuran antara kami dengan mereka, maka jadikanlah mati syahid bagiku dan janganlah Engkau uji saya sehingga saya mencicipi senang kerana sanggup mengalahkan bani Quraizhah”
Tenyata Allah mengabulkan doa Saad bin Muadz. Yahudi Bani Quraizhah melanggar perjanjian yang sudah dimeterai bareng Baginda Nabi. Keputusan wacana Bani Quraizhah diserahkan terhadap Saad bin Muadz. Beliaulah yang pastikan biar kaum laki-laki Bani Quraizhah dibunuh, manakala kaum perempuan dan kanak-kanaknya dijadikan tawanan. Sebaik saja urusan Bani Quraizhah diselesaikan, luka di kaki Saad kian parah dan balasannya dia meninggal dunia.
Sekali lagi, Ummu Saad diuji dengan kehilangan anak beliau. Kekaguman masuk akal diberikan terhadap ibu ini karena keteguhan dan kekuatannya menemukan cobaan tersebut. Jasad Saad diusung dan dikebumikan di Baqi’. Kesedihan Ummu Saad terpancar terperinci di wajahnya. Lalu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam menghibur dia dengan bersabda,
” Adakah air matamu tidak sanggup dibendung dan apakah kesedihanmu tidak sanggup dihilangkan? Sesungguhnya anakmu merupakan orang pertama, Allah tersenyum kepadanya dan Arasy bergoncang kerana kematiannya“ (Syiar Alamin-Nubala’, 1/293: Thabaqat Ibn Saad, 3/434; Majma’ Az-Zawa’id, 9/309)
Hatinya lantas gembira dengan perkhabaran Baginda. Beliau cuma menghendaki pahala kebaikan di segi Allah dan RasulNya di atas kematian kedua-dua anaknya selaku syuhada’, apatahlagi setelah mengenali ketinggian martabat seorang syahid. Beliau mendahulukan kecintaan terhadap Allah dan RasulNya di atas segala sesuatu yang di mata insan yang lain sungguh berharga, termasuklah harta dan anak-anak. Di atas sifatnya inilah, maka dia pantas menemukan khabar gembira dibandingkan dengan Allah dan RasulNya selaku penghuni syurga.
BAGINYA JAMINAN SYURGA
Ummu Saad menemukan khabar gembira selaku penghuni syurga secara eksklusif dari Rasulullah sewaktu berakhirnya Perang Uhud (Al-Maghazy, 2/315-316; As-sirah Al-Halabiyah, 2/545-546). Saat Baginda Nabi mengenali gugurnya Amru bin Muadz selain sebelas orang lagi syuhada’ medan uhud, Baginda lantas bersabda,
” Wahai Ummu Saad, terimalah khabar gembira dan sampaikanlah khabar gembira terhadap keluarga mereka, bahawa orang-orang yang terbunuh di antara mereka saling berteman di dalam syurga, seluruhnya dan mereka diberi syafaat untuk keluarganya”
Baginda turut mendoakan Ummu Saad dengan doa yang istimewa,” Ya Allah, singkirkan kesedihan hati mereka, ringankanlah kejadian alam mereka dan berilah pengganti yang bagus bagi orang-orang yang mereka tinggalkan”.
Dari Anas bin Malik Radiallahu Anha, dia berkata bahawa Rasulullah pernah bersabda,
”Barangsiapa yang sabar dan lapang dada mencari pahala kerana kematian tiga anaknya, maka dia akan masuk syurga” Ada seorang perempuan yang bangun seraya berkata, ” Bagaimana dengan dua orang anak?” Baginda kemudiannya menjawab, ”Begitu pula dua orang anak” [HR Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi, An-Nasaei dan Ahmad].
Inilah sekilas wacana sirah sahabiyyah mulia ini. Semoga keikhlasan dan keteguhan dia dalam mendidik anak-anaknya sehingga menjadi pendamping utama Rasulullah yang tidak pernah gerun dan sentiasa bergairah di medan dakwah dan jihad menjadi teladan yang pantas untuk dicontohi oleh ibu kaum muslimin hari ini.
Wallahu'alam