Saidatina Fatimah Az-Zahra Bintu Muhammad
Monday, August 16, 2021
Edit
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: “Malaikat turun lalu menyodorkan khabar bangga kepadaku bahawa sebetulnya Fatimah bintu Rasulullah yaitu pemimpin para perempuan penghuni syurga”.
Serikandi tauladan kali ini menyuguhkan kisah salah seorang dari golongan kerabat terdekat Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, penggalan hati baginda, segi opsi dari golongan perempuan solehah terbaik sepanjang zaman dan pemimpin para perempuan penghuni syurga. Beliaulah Saidatina Fatimah Radiallahu anha, puteri pemimpin umat manusia, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam , Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim bin Abdi Manaf Al-Qursyiyah Al-Hasyimiyah; ibu Hasanain, Al-Hasan dan Al-Husin.
Fatimah dilahirkan di Ummul Qura, di saat orang-orang Quraisy membina semula bangunan Kaabah, iaitu lima tahun sebelum Nubuwwah. Fatimah Radiallahu anha merupakan puteri bongsu dan puteri paling utama terhadap pasangan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dan Saidatina Khadijah Radiallahu anha. Beliau membengkak di rumah nubuwwah yang suci, matanya celik seawal usia untuk menjadi saksi kendala risalah yang dikhususkan Allah bagi ayahnya, Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam. Ibunya, Saidatina Khadijah bintu Khuwailid Radiallahu anha, perempuan terbaik pendamping Rasul simpulan zaman. Suami Saidatina Fatimah yaitu antara Khalifah Ar-Rasyidin yang utama, pemimpin kaum muslimin di zamannya, Saidina Ali bin Abu Thalib Radiallahu anhu. Anak-anak terhadap pasangan ini yaitu dua orang pemimpin para penghuni syurga, dua cucu Rasulullah, Al-Hasan dan Al-Husin Radiallahu anhuma. Datuk kerabat ia yaitu pemimpin para syuhada’ Asadullah, Hamzah bin Abdul Muthalib. Datuk kerabat ia lainnya yaitu pemimpin Bani Hasyim yang biasa melindungi para tetangga, mengorbankan harta, sudah biasa berinfak terhadap fakir miskin, iaitu Al-Abbas bin Abdul Muthalib Radiallahu anhu. Jaafar bin Abdul Muthalib Radiallahu anhu, yaitu antara datuk kerabat ia yang utama, sekaligus bapa kerabat terhadap suaminya, yang merupakan pemimpin para syuhada’, dan panji para mujahidin.
Setelah turunnya wahyu yang menjinjing kiprah risalah kenabian terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dari segi Rabbnya, maka Ummul Mukminin Khadijah Radiallahu anha yaitu insan yang pertama sekali beriman terhadap risalah haq tersebut. Begitu juga dengan puteri-puteri Rasulullah yang suci; Zainab, Ruqayyah, Ummu Kultsum dan Fatimah juga tercatat selaku orang-orang yang berada di saff hadapan dari golongan orang-orang terawal mendapatkan Islam. Ibnu Ishaq Radiallahu anhu menyebutkan dari Ummul Mukminin, Saidatina Aisyah Radiallahu anha selaku berkata, “Setelah Allah Subhanahu wa Taala memuliakan nabiNya dengan nubuwwah, maka Khadijah dan puteri-puterinya masuk Islam.” Puteri-puteri Rasulullah berada dalam satu ikatan bareng ibu mereka dalam kelompok terdepan di landasan dakwah Islamiyyah, yang dibekali dengan keIslaman dan keimanan yang teguh terhadap Allah dan RasulNya.
WANITA YANG SABAR DAN BERTAKWA
Di dalam sirah perjalanan dakwah Rasulullah, baginda bangun menyodorkan risalah Rabbnya tanpa mengendahkan sebarang cubaan, tekanan, penyeksaan, cacian, perlecehan, dan pendustaan yang dijalankan oleh kaum yang memusuhi baginda. Saidatina Fatimah menyaksikan segala bentuk kesusahan yang dihadapi oleh Rasulullah, malahan beliaulah yang mengubati kesedihan dan menghiburkan hati ayahnya dikala berhadapan dengan kejahilan kaum musyrikin di saat itu.
Salah satu insiden yang abadi di dalam kenangan puteri Rasulullah ini merupakan apabila menyaksikan penghinaan dari salah seorang Quraisy yang berangasan dan sungguh buruk tingkahlakunya, Uqbah bin Abu Mu’aith. Si jahil ini memamerkan diri untuk melemparkan kotoran isi perut unta ke belakang badan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam di saat baginda sedang sujud, sehingga baginda tidak dapat untuk bangun dari sujudnya. Saidatina Fatimah secepatnya mengunjungi ayahnya untumembersihkan kotoran tersebut, sebelum menghampiri kelompok musyrikin yang mendesain perbuatan keji itu . Dengan lantang dan sarat berani, ia mencaci dan mencela langkah-langkah mereka yang sungguh tidak beradab.
Seusai solat tersebut, Rasulullah menadahkan tangan baginda dan berdoa bagi kecelakaan mereka, dengan bersabda, “Ya Allah, ada kewajipan atas Engkau untuk mencelakakan Syaibah bin Rabi’ah. Ya Allah, ada kewajipan atas Engkau untuk mencelakakan Abu Jahl bin Hasyim. Ya Allah, ada kewajipan atas Engkau untuk mencelakakan Uqbah bin Abu Mu’aith. Ya Allah, ada kewajipan untuk Engkau mencelakakan Umayyah bin Khalaf”. Doa baginda Sallallahu Alaihi Wasallam dikabulkan Allah Subhanahu wa Taala. Nama-nama kaum musyrikin yang disebutkan di dalam doa tersebut terbunuh semasa Perang Badar.
Kehidupan puteri Rasulullah ini juga tidak lari dari penderitaan jawaban perbuatan kejam kaum musyrikin yang membenci dakwah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam . Salah satunya merupakan cobaan pemboikotan ke atas seluruh kaum Bani Hasyim dan Bani Abdul Muthalib di mana orang-orang Musyrik mendapatkan kata sepakat untuk melancarkan boikot secara total terhadap mereka. Tidak ada kendala jual beli, tidak ada pembicaraan, tidak ada pergaulan, sehinggalah Bani Hasyim dan Bani Abdul Muthalib menyerahkan Rasulullah terhadap orang-orang Quraisy.
Akibatnya, seluruh kerabat Rasulullah kecuali Abu Lahab dipulaukan dan dikepung di perkampungan Abu Thalib. Sepanjang tempoh nyaris tiga tahun itu, seringkali kedengaran tangisan bawah umur kecil dan rintihan para perempuan karena kelaparan. Natijah dari insiden ini juga, kesihatan Saidatina Khadijah Radiallahu anha merosot dan berlanjutan sehinggalah ia kembali berjumpa dengan Rabbnya.
Kesan paling besar dari episod pemulauan tersebut merupakan pemergian Saidatina Khadijah Radiallahu anha. Dengan kehilangan tersebut, Fatimah lah yang memikul beban kehidupan dan berkongsi penderitaan berat yang dialami oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Walaubagaimanapun, hal tersebut malah menyertakan keimanan dan ketaqwaan dirinya serta menyebarkan ia makin erat dengan ayahnya.
Saidatina Fatimah Az-Zahra juga tergolong di antara perempuan yang berhijrah. Di Madinah, ia membuka lembaran gres kehidupan dikelilingi kaum yang murah hati, yang mengasihi orang-orang yang berhijrah terhadap mereka serta melebihkan kaum Muhajirin lebih dari diri mereka sendiri.
TELADAN RUMAHTANGGA ALI DAN FATIMAH
Pada tahun kedua selepas hijrah, Saidina Ali bin Abu Thalib menikahi Saidatina Fatimah dengan maharnya baju besi yang nilainya cuma empat dirham. Pernikahan sarat berkat itu terjadi setelah Perang Badar Al-Kubra.
Sejarah tidak pernah mengenal seorang perempuan yang dapat mengumpulkan keteguhan dan ketakwaan menyerupai halnya Saidatina Fatimah. Semenjak hari pertama perkahwinannya dengan Ali, ia terpaksa melakukan seluruh kiprah rumah tangga yang sungguh berat di saat itu, bermula dari kerja menggiling materi makanan dan menghasilkan adunan roti sehingga rambutnya terkena percikan-percikan tepung atau seringkali terkena debu.
Beliau jugalah yang memproses dan mengolah masakan adunan roti tersebut. Ini terjadi kerana suaminya tidak dapat mengupah pembantu untuk menolong Fatimah dalam mengakhiri kendala rumahtangganya. Bahkan Ali sempat berpesan terhadap ibunya, Fatimah bintu Asad kerana menyedari tugas-tugas berat Fatimah di rumahnya, “Janganlah menambah beban Fatimah bintu Rasulullah dengan pekerjaan di luar rumah, dan cukuplah dia melakukan pekerjaan di dalam rumah, menghasilkan tepung, adunan roti dan memasak” . Ali juga menyedari kesan-kesan keletihan di muka Fatimah, tetapi ia sering menghiburkan isterinya dengan menyebutkan yang harta rampasan dan tawanan perang akan tiba terhadap mereka.
Apabila tiba masa yang sesuai, Ali menasihati isterinya agar mengunjungi Rasulullah untuk meminta seorang pembantu dari golongan tawanan perang. Permintaan keduanya ditolak secara baik oleh Rasulullah kerana baginda lebih mementingkan kemaslahatan kaum muslimin yang lain. Rasulullah menyusuli pasangan tersebut di waktu tengah malam dan bersabda terhadap keduanya:
"Bagaimana kalau kuberitahukan terhadap kalian berdua wacana sesuatu yang lebih baik ketimbang apa yang kalian pinta kepadaku? Ada beberapa kalimat yang diajarkan Jibril kepadaku, hendaklah kalian bertasbih terhadap Allah di hujung setiap solat sebanyak sepuluh kali, bertahmid sepuluh kali dan bertakbir sepuluh kali. Jika kalian beranjak ke kawasan tidur,bertasbihlah tiga puluh kali, bertahmidlah tiga puluh kali dan bertakbirlah tiga puluh kali.” [Ditakhrij Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi dan Abu Daud]
Kalimah-kalimah ini menjadi bekalan Ali dan Fatimah yang sentiasa mereka ucapkan sehingga janjkematian mereka.
KEMULIAAN PERIBADI FATIMAH RA
Abu Nuaim rahimahullah menyifati Fatimah Az-Zahra; dalam Al-Hilyah dengan berkata,” Di antara para perempuan yang suci dan bertakwa merupakan Fatimah Radiallahu anha. Dia menyingkir dari dunia dan kesenangannya, mengenali malu dunia dan bencananya.”
Kehidupan Fatimah Az-Zahra diwarnai kesederhanaan tetapi ditaburi barakah dan cahaya yang mengisyaratkan zuhud, wara’ dan ketakutannya terhadap Allah serta sentiasa berbuat baik semata-mata untuk menjangkau keredhaanNya. Rasulullah pernah menegur Fatimah di saat puteri kesayangan baginda itu mengenakan seuntai kalung dari emas, kado pertolongan dari suaminya. Rasulullah kemudiannya bersabda: “Wahai Fatimah, apakah engkau suka kalau orang-orang berkata, ‘Inilah Fatimah bintu Muhammad, yang di tangannya terpegang kalung dari api neraka?”. Saidatina Fatimah lantas berbelanja seorang hamba dengan kalung emas tersebut dan memerdekakannya. Sebaik Rasulullah mengenali hal tersebut, baginda bersabda, “Segala puji bagi Allah yang sudah menyelamatkan Fatimah dari api neraka”.
Fatimah Az-Zahra meraih tingkat ketakwaan, keunggulan dan zuhud yang tidak terkalahkan oleh perempuan di zamannya. Beliau turut menempati kedudukan yang tinggi dalam hal As-shiddiq, yang suci dan diberkati. Kemuliaan ini diakui sendiri oleh Saidatina Aisyah Radiallahu anha dengan menyebutkan, “ Aku tidak menyaksikan seseorang yang lebih benar perkataannya selain dari Fatimah, kecuali ayahnya”.
Adz-Zahaby Rahimahullah menyebutkan kemuliaan peribadi Fatimah dengan berkata, “Beliau seorang perempuan yang sabar, taat beragama, baik, mempertahankan kehormatan diri, suka bersyukur terhadap Allah dan Rasulullah sungguh memuliakannya”. Beliau menduduki kedudukan yang istimewa di antara para perempuan Islam, sehingga ia memperoleh istilah al-batul, kerana keunggulan ia di dalam lapangan ibadah, ditambah dengan keunggulan agama dan keturunannya.
MUJAHIDAH YANG MEMENUHI HAK
Saidatina Fatimah Radiallahu anha tercatat di antara tokoh muslimah yang namanya harum di medan jihad. Di dalam Perang Uhud contohnya, sebuah perang yang menyodorkan pengajaran besar bagi kaum muslimin di saat itu. Imam Al-Bukhari mengisahkan peranan Fatimah dengan berkata, “Beberapa orang perempuan dari golongan Muhajirin dan Ansar keluar, sambil mengusung air dan makanan di belakang mereka, termasuklah Fatimah bintu Rasulullah. Ketika ia menyaksikan darah mengucur di muka ayahnya, maka ia secepatnya memeluknya, kemudian mengusap darah di muka baginda. Pada dikala itu, ia berkata, ‘"Amat besar kemarahan Allah terhadap orang-orang yang menyebarkan muka RasulNya berdarah”.
Sah’l bin Sa’d pula menceritakan insiden tersebut dengan menyebutkan, “ Rasulullah terluka sehingga gigi baginda patah. Fatimah bintu Rasulullah mencuci darah yang mengucur di muka baginda, sedangkan Ali mengalirkan air dengan menggunakan bekas air. Ketika Fatimah menyaksikan bahawa air tersebut makin menyebarkan darah mengalir deras, maka ia mengambil potongan tikar dan membakarnya sehingga menjadi abu. Lalu disapukan di luka baginda, sehingga darah tidak lagi mengalir dari luka tersebut.”
Fatimah turut menyusuli kehidupan jihad di beberapa kawasan lain tergolong di dalam Perang Khandaq dan Khaibar. Di dalam pertempuran ini, Rasulullah menyodorkan bahagian harta rampasan perang berupa lapan puluh lima wasaq gandum dari Khaibar. Fatimah juga ikut bergabung di dalam Fathul Makkah. Ketika itu, ia menonjolkan perilaku yang mulia dan terpuji apabila menolak untuk menyodorkan jaminan proteksi bagi Abu Sufyan bin Harb.
KEKASIH RASULULLAH SAW
Rasulullah pernah ditanya oleh seseorang, “Siapakah orang yang paling engkau cintai?”. Baginda menjawab, “Fatimah”. [(Diriwayatkan oleh Ab-Bukhary, Muslim dan Abu Dawud]. Al-Imam Adz-Zahaby Rahimahullah berkata, “Wanita yang paling dicintai oleh Rasulullah merupakan Fatimah, sedangkan dari kaum laki-laki merupakan Ali”.
Diriwayatkan dari Ali bin Abu Talib Radiallahu anhu, ia berkata, “ Aku mengajukan pertanyaan terhadap Rasulullah, "siapakah yang engkau cintai di antara kami, akukah atau Fatimah?’, Baginda menjawab, ‘Fatimah lebih saya cintai ketimbang engkau, dan engkau lebih saya muliakan ketimbang Fatimah”.
Fatimah menduduki kawasan yang tersendiri di dalam hati Rasulullah, yang tidak sanggup ditandingi oleh wanita-wanita lain. Cukuplah kemuliaan baginya menyerupai yang digambarkan oleh Saidatina Aisyah Radiallahu anha melalui sanad Al-Imam Al-Bukhary, “Aku tidak menyaksikan seorang pun di antara insan yang lebih menyerupai dengan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam,dalam perkataannya, dalam ucapannya, dan cara duduknya melainkan Fatimah. Jika Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyaksikan Fatimah datang, maka baginda menyambutnya, bangun menghampirinya kemudian memeluknya, memegang tangannya dan mendudukkannya di kawasan yang sebelumnya baginda duduki. Jika Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam yang datang, maka Fatimah menyambut, bangun menghampiri baginda dan memeluknya”.
Gambaran cinta Rasulullah terhadap Fatimah turut difahami apabila setiap kegembiraan Fatimah yaitu juga kegembiraan baginda, dan setiap kesedihan Fatimah yaitu juga kesedihan bagi baginda Nabi. Baginda pernah ‘membaca’ kesalahfahaman di antara puteri baginda dengan suaminya cuma lewat riak muka Fatimah, lantas mengunjungi keduanya untuk menyodorkan nasihat. Beliau kemudiannya keluar dengan muka yang berseri-seri dan bersabda “Apakah yangmenghalangiku (dari merasa bahagia)? Aku sudah mendamaikan dua orang yang paling kucintai”.
Sebagaimana Rasulullah senang dengan kegembiraan Fatimah, maka baginda juga murka kerana kemarahan Fatimah. Baginda sungguh memperhatikan perasaan puterinya. Dikisahkan bahawa Ali bin Abu Talib Radiallahu anhupernah berminat untuk melamar puteri Abu Jahal dan hal ini membuat kesedihan Fatimah. Rasulullah kemudiannya bangun dan bersabda, "Sesungguhnya Fatimah yaitu sebahagian dari diriku dan saya tidak senang kalau ada sesuatu yang menyakitinya. Demi Allah, puteri Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dihentikan bersatu dengan puteri lawan Allah pada seorang laki-laki (suami)” [Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Dawud].
Perkataan Rasulullah ini membatalkan keinginan Ali untuk melamar puteri Abu Jahal kerana ingin mempertahankan perasaan Fatimah.Ibnu Abdil-Barr Rahimahumullah menyebutkan keluhuran Fatimah, yang mengisyaratkan keunggulan ia di segi Rasulullah dengan berkata, “Jika Rasulullah tiba dari pertempuran atau perjalanan jauh, maka yang pertama sekali baginda laksanakan merupakan memasuki masjid kemudian solat dua rakaat, menemui Fatimah dan barulah kemudiannya menemui isteri-isteri baginda yang lain.”
PERJALANAN MENUJU KEABADIAN
Di janjkematian Rasulullah, Ummul Mukminin Aisyah menuturkan, “Kami isteri-isteri baginda berkumpul nyaris dengan Rasulullah . Baginda tidak mendekati salah seorang di antara kami,kecuali apabila menyaksikan kehadiran Fatimah yang gaya jalannya sungguh menyerupai dengan gaya jalan Rasulullah. Baginda menyambut kehadiran puterinya kemudian mendudukkannya sungguh nyaris di segi dirinya. Kemudian, baginda membisikkan perkataan yang dapat menyebarkan Fatimah menangis, dan bisikan kedua pula memicu Fatimah tersenyum. Kami cuma mengenali perkataan tersebut setelah Rasulullah wafat.
Fatimah berkata, “Pada kali pertama, baginda mengumumkan kepadaku bahawa lazimnya Jibril memamerkan Al-Quran sekali dalam setahun. Sementara pada tahun ini, dia memperlihatkannya dua kali. Baginda kemudiannya bersabda,” Aku tidak mengertikan yang demikian melainkan petanda janjkematian baginda kian hampir. Maka bertakwalah terhadap Allah dan bersabarlah. Sesungguhnya sebaik-baik orang-orang yang lebih dulu berlalu bagimu yaitu aku”. Maka saya (Fatimah) pun menangis. Ketika menyaksikan kesedihanku, maka baginda bersabda,“Apakah engkau tidak redha sekiranya engkau menjadi pemimpin para perempuan alam semesta atau para pemimpin perempuan umat ini”. Maka, saya pun tersenyum.”
Sepeninggalan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, kesihatan Fatimah makin merosot kerana ditimpa penyakit dan karena kesedihan yang sungguh mendalam. Beliau kesannya meninggal dunia pada malam selasa, tiga hari sebelum berakhirnya bulan Ramadhan pada tahun 11 Hijrah. Ketika itu, ia gres berusia 29 tahun. Maka, benarlah apa yang pernah disebutkan oleh Rasulullah, bahawa ia yaitu orang yang pertama sekali dari keluarga baginda yang mau menyusuli pemergiannya.
NISA’ MUBASSYARAT BIL JANNAH!
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda, “Wanita penghuni syurga yang paling utama merupakan Khadijah bintu Khuwailid, Fatimah bintu Muhammad, Asiah bintu Muzahim, isteri Firaun dan Maryam bintu Imran”. [Diriwayatkan Ahmad dan Al-Hakim]
Hadis lain yang berisi khabar bangga buat Saidatina Fatimah selaku penghuni syurga merupakan hadis yang diriwayatkan oleh Hudzaifah Radiallahu anhu, bahawa Rasulullah bersabda,
“Malaikat turun kepadaku menyodorkan khabar bangga bahawa Fatimah bintu Rasulullah yaitu pemimpin para perempuan penghuni syurga”.
Yang pasti, di dalam kehidupan Saidatina Fatimah Az-Zahra’ Radiallahu anha ini, banyak riwayat yang mengindikasikan khabar bangga menyerupai ini. Beliau juga menduduki tingkat yang istimewa di antara puteri-puteri Rasulullah, sepertimana yang dinyatakan oleh Ibnul Jauzy Radiallahu anhu, “Kami tidak mengenali seorang pun di golongan puteri-puteri Rasulullah yang menjadi penyandaran hadis selain Fatimah Radiallahu Anha”. Beliau meriwayatkan 18 hadis dari Rasulullah, yang dimuatkan di dalam Kutubus-sittah, yang sebahagian di antaranya ditakhrij dalam Ash-Shahihain, satu hadis Muttafaq Alaihi. Dan cukuplah keberkahan bagi dirinya kerana keturunan Nabawi cuma berasal darinya.
Semoga paparan kisah Saidatina Fatimah Az-Zahra’ ini bakal dijadikan ikhtibar terhadap para muslimah, karena tabiat peribadinya selaku versi sosok seorang anak yang berbakti terhadap ibu bapanya, isteri yang sabar, perempuan luar biasa ibadah, mujahidah, ibu yang bertakwa, yang taat,zuhud dan banyak memuji Allah serta mensyukuri nikmatNya. Semoga Allah meredhai Saidatina Fatimah Radiallahu anha, menempatkan ia di makam tertinggi dan sebetulnya Dia tidak pernah menyalahi janjiNya.Wallahua’alam
Serikandi tauladan kali ini menyuguhkan kisah salah seorang dari golongan kerabat terdekat Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, penggalan hati baginda, segi opsi dari golongan perempuan solehah terbaik sepanjang zaman dan pemimpin para perempuan penghuni syurga. Beliaulah Saidatina Fatimah Radiallahu anha, puteri pemimpin umat manusia, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam , Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim bin Abdi Manaf Al-Qursyiyah Al-Hasyimiyah; ibu Hasanain, Al-Hasan dan Al-Husin.
Fatimah dilahirkan di Ummul Qura, di saat orang-orang Quraisy membina semula bangunan Kaabah, iaitu lima tahun sebelum Nubuwwah. Fatimah Radiallahu anha merupakan puteri bongsu dan puteri paling utama terhadap pasangan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dan Saidatina Khadijah Radiallahu anha. Beliau membengkak di rumah nubuwwah yang suci, matanya celik seawal usia untuk menjadi saksi kendala risalah yang dikhususkan Allah bagi ayahnya, Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam. Ibunya, Saidatina Khadijah bintu Khuwailid Radiallahu anha, perempuan terbaik pendamping Rasul simpulan zaman. Suami Saidatina Fatimah yaitu antara Khalifah Ar-Rasyidin yang utama, pemimpin kaum muslimin di zamannya, Saidina Ali bin Abu Thalib Radiallahu anhu. Anak-anak terhadap pasangan ini yaitu dua orang pemimpin para penghuni syurga, dua cucu Rasulullah, Al-Hasan dan Al-Husin Radiallahu anhuma. Datuk kerabat ia yaitu pemimpin para syuhada’ Asadullah, Hamzah bin Abdul Muthalib. Datuk kerabat ia lainnya yaitu pemimpin Bani Hasyim yang biasa melindungi para tetangga, mengorbankan harta, sudah biasa berinfak terhadap fakir miskin, iaitu Al-Abbas bin Abdul Muthalib Radiallahu anhu. Jaafar bin Abdul Muthalib Radiallahu anhu, yaitu antara datuk kerabat ia yang utama, sekaligus bapa kerabat terhadap suaminya, yang merupakan pemimpin para syuhada’, dan panji para mujahidin.
Setelah turunnya wahyu yang menjinjing kiprah risalah kenabian terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dari segi Rabbnya, maka Ummul Mukminin Khadijah Radiallahu anha yaitu insan yang pertama sekali beriman terhadap risalah haq tersebut. Begitu juga dengan puteri-puteri Rasulullah yang suci; Zainab, Ruqayyah, Ummu Kultsum dan Fatimah juga tercatat selaku orang-orang yang berada di saff hadapan dari golongan orang-orang terawal mendapatkan Islam. Ibnu Ishaq Radiallahu anhu menyebutkan dari Ummul Mukminin, Saidatina Aisyah Radiallahu anha selaku berkata, “Setelah Allah Subhanahu wa Taala memuliakan nabiNya dengan nubuwwah, maka Khadijah dan puteri-puterinya masuk Islam.” Puteri-puteri Rasulullah berada dalam satu ikatan bareng ibu mereka dalam kelompok terdepan di landasan dakwah Islamiyyah, yang dibekali dengan keIslaman dan keimanan yang teguh terhadap Allah dan RasulNya.
WANITA YANG SABAR DAN BERTAKWA
Di dalam sirah perjalanan dakwah Rasulullah, baginda bangun menyodorkan risalah Rabbnya tanpa mengendahkan sebarang cubaan, tekanan, penyeksaan, cacian, perlecehan, dan pendustaan yang dijalankan oleh kaum yang memusuhi baginda. Saidatina Fatimah menyaksikan segala bentuk kesusahan yang dihadapi oleh Rasulullah, malahan beliaulah yang mengubati kesedihan dan menghiburkan hati ayahnya dikala berhadapan dengan kejahilan kaum musyrikin di saat itu.
Salah satu insiden yang abadi di dalam kenangan puteri Rasulullah ini merupakan apabila menyaksikan penghinaan dari salah seorang Quraisy yang berangasan dan sungguh buruk tingkahlakunya, Uqbah bin Abu Mu’aith. Si jahil ini memamerkan diri untuk melemparkan kotoran isi perut unta ke belakang badan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam di saat baginda sedang sujud, sehingga baginda tidak dapat untuk bangun dari sujudnya. Saidatina Fatimah secepatnya mengunjungi ayahnya untumembersihkan kotoran tersebut, sebelum menghampiri kelompok musyrikin yang mendesain perbuatan keji itu . Dengan lantang dan sarat berani, ia mencaci dan mencela langkah-langkah mereka yang sungguh tidak beradab.
Seusai solat tersebut, Rasulullah menadahkan tangan baginda dan berdoa bagi kecelakaan mereka, dengan bersabda, “Ya Allah, ada kewajipan atas Engkau untuk mencelakakan Syaibah bin Rabi’ah. Ya Allah, ada kewajipan atas Engkau untuk mencelakakan Abu Jahl bin Hasyim. Ya Allah, ada kewajipan atas Engkau untuk mencelakakan Uqbah bin Abu Mu’aith. Ya Allah, ada kewajipan untuk Engkau mencelakakan Umayyah bin Khalaf”. Doa baginda Sallallahu Alaihi Wasallam dikabulkan Allah Subhanahu wa Taala. Nama-nama kaum musyrikin yang disebutkan di dalam doa tersebut terbunuh semasa Perang Badar.
Kehidupan puteri Rasulullah ini juga tidak lari dari penderitaan jawaban perbuatan kejam kaum musyrikin yang membenci dakwah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam . Salah satunya merupakan cobaan pemboikotan ke atas seluruh kaum Bani Hasyim dan Bani Abdul Muthalib di mana orang-orang Musyrik mendapatkan kata sepakat untuk melancarkan boikot secara total terhadap mereka. Tidak ada kendala jual beli, tidak ada pembicaraan, tidak ada pergaulan, sehinggalah Bani Hasyim dan Bani Abdul Muthalib menyerahkan Rasulullah terhadap orang-orang Quraisy.
Akibatnya, seluruh kerabat Rasulullah kecuali Abu Lahab dipulaukan dan dikepung di perkampungan Abu Thalib. Sepanjang tempoh nyaris tiga tahun itu, seringkali kedengaran tangisan bawah umur kecil dan rintihan para perempuan karena kelaparan. Natijah dari insiden ini juga, kesihatan Saidatina Khadijah Radiallahu anha merosot dan berlanjutan sehinggalah ia kembali berjumpa dengan Rabbnya.
Kesan paling besar dari episod pemulauan tersebut merupakan pemergian Saidatina Khadijah Radiallahu anha. Dengan kehilangan tersebut, Fatimah lah yang memikul beban kehidupan dan berkongsi penderitaan berat yang dialami oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Walaubagaimanapun, hal tersebut malah menyertakan keimanan dan ketaqwaan dirinya serta menyebarkan ia makin erat dengan ayahnya.
Saidatina Fatimah Az-Zahra juga tergolong di antara perempuan yang berhijrah. Di Madinah, ia membuka lembaran gres kehidupan dikelilingi kaum yang murah hati, yang mengasihi orang-orang yang berhijrah terhadap mereka serta melebihkan kaum Muhajirin lebih dari diri mereka sendiri.
TELADAN RUMAHTANGGA ALI DAN FATIMAH
Pada tahun kedua selepas hijrah, Saidina Ali bin Abu Thalib menikahi Saidatina Fatimah dengan maharnya baju besi yang nilainya cuma empat dirham. Pernikahan sarat berkat itu terjadi setelah Perang Badar Al-Kubra.
Sejarah tidak pernah mengenal seorang perempuan yang dapat mengumpulkan keteguhan dan ketakwaan menyerupai halnya Saidatina Fatimah. Semenjak hari pertama perkahwinannya dengan Ali, ia terpaksa melakukan seluruh kiprah rumah tangga yang sungguh berat di saat itu, bermula dari kerja menggiling materi makanan dan menghasilkan adunan roti sehingga rambutnya terkena percikan-percikan tepung atau seringkali terkena debu.
Beliau jugalah yang memproses dan mengolah masakan adunan roti tersebut. Ini terjadi kerana suaminya tidak dapat mengupah pembantu untuk menolong Fatimah dalam mengakhiri kendala rumahtangganya. Bahkan Ali sempat berpesan terhadap ibunya, Fatimah bintu Asad kerana menyedari tugas-tugas berat Fatimah di rumahnya, “Janganlah menambah beban Fatimah bintu Rasulullah dengan pekerjaan di luar rumah, dan cukuplah dia melakukan pekerjaan di dalam rumah, menghasilkan tepung, adunan roti dan memasak” . Ali juga menyedari kesan-kesan keletihan di muka Fatimah, tetapi ia sering menghiburkan isterinya dengan menyebutkan yang harta rampasan dan tawanan perang akan tiba terhadap mereka.
Apabila tiba masa yang sesuai, Ali menasihati isterinya agar mengunjungi Rasulullah untuk meminta seorang pembantu dari golongan tawanan perang. Permintaan keduanya ditolak secara baik oleh Rasulullah kerana baginda lebih mementingkan kemaslahatan kaum muslimin yang lain. Rasulullah menyusuli pasangan tersebut di waktu tengah malam dan bersabda terhadap keduanya:
"Bagaimana kalau kuberitahukan terhadap kalian berdua wacana sesuatu yang lebih baik ketimbang apa yang kalian pinta kepadaku? Ada beberapa kalimat yang diajarkan Jibril kepadaku, hendaklah kalian bertasbih terhadap Allah di hujung setiap solat sebanyak sepuluh kali, bertahmid sepuluh kali dan bertakbir sepuluh kali. Jika kalian beranjak ke kawasan tidur,bertasbihlah tiga puluh kali, bertahmidlah tiga puluh kali dan bertakbirlah tiga puluh kali.” [Ditakhrij Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi dan Abu Daud]
Kalimah-kalimah ini menjadi bekalan Ali dan Fatimah yang sentiasa mereka ucapkan sehingga janjkematian mereka.
KEMULIAAN PERIBADI FATIMAH RA
Abu Nuaim rahimahullah menyifati Fatimah Az-Zahra; dalam Al-Hilyah dengan berkata,” Di antara para perempuan yang suci dan bertakwa merupakan Fatimah Radiallahu anha. Dia menyingkir dari dunia dan kesenangannya, mengenali malu dunia dan bencananya.”
Kehidupan Fatimah Az-Zahra diwarnai kesederhanaan tetapi ditaburi barakah dan cahaya yang mengisyaratkan zuhud, wara’ dan ketakutannya terhadap Allah serta sentiasa berbuat baik semata-mata untuk menjangkau keredhaanNya. Rasulullah pernah menegur Fatimah di saat puteri kesayangan baginda itu mengenakan seuntai kalung dari emas, kado pertolongan dari suaminya. Rasulullah kemudiannya bersabda: “Wahai Fatimah, apakah engkau suka kalau orang-orang berkata, ‘Inilah Fatimah bintu Muhammad, yang di tangannya terpegang kalung dari api neraka?”. Saidatina Fatimah lantas berbelanja seorang hamba dengan kalung emas tersebut dan memerdekakannya. Sebaik Rasulullah mengenali hal tersebut, baginda bersabda, “Segala puji bagi Allah yang sudah menyelamatkan Fatimah dari api neraka”.
Fatimah Az-Zahra meraih tingkat ketakwaan, keunggulan dan zuhud yang tidak terkalahkan oleh perempuan di zamannya. Beliau turut menempati kedudukan yang tinggi dalam hal As-shiddiq, yang suci dan diberkati. Kemuliaan ini diakui sendiri oleh Saidatina Aisyah Radiallahu anha dengan menyebutkan, “ Aku tidak menyaksikan seseorang yang lebih benar perkataannya selain dari Fatimah, kecuali ayahnya”.
Adz-Zahaby Rahimahullah menyebutkan kemuliaan peribadi Fatimah dengan berkata, “Beliau seorang perempuan yang sabar, taat beragama, baik, mempertahankan kehormatan diri, suka bersyukur terhadap Allah dan Rasulullah sungguh memuliakannya”. Beliau menduduki kedudukan yang istimewa di antara para perempuan Islam, sehingga ia memperoleh istilah al-batul, kerana keunggulan ia di dalam lapangan ibadah, ditambah dengan keunggulan agama dan keturunannya.
MUJAHIDAH YANG MEMENUHI HAK
Saidatina Fatimah Radiallahu anha tercatat di antara tokoh muslimah yang namanya harum di medan jihad. Di dalam Perang Uhud contohnya, sebuah perang yang menyodorkan pengajaran besar bagi kaum muslimin di saat itu. Imam Al-Bukhari mengisahkan peranan Fatimah dengan berkata, “Beberapa orang perempuan dari golongan Muhajirin dan Ansar keluar, sambil mengusung air dan makanan di belakang mereka, termasuklah Fatimah bintu Rasulullah. Ketika ia menyaksikan darah mengucur di muka ayahnya, maka ia secepatnya memeluknya, kemudian mengusap darah di muka baginda. Pada dikala itu, ia berkata, ‘"Amat besar kemarahan Allah terhadap orang-orang yang menyebarkan muka RasulNya berdarah”.
Sah’l bin Sa’d pula menceritakan insiden tersebut dengan menyebutkan, “ Rasulullah terluka sehingga gigi baginda patah. Fatimah bintu Rasulullah mencuci darah yang mengucur di muka baginda, sedangkan Ali mengalirkan air dengan menggunakan bekas air. Ketika Fatimah menyaksikan bahawa air tersebut makin menyebarkan darah mengalir deras, maka ia mengambil potongan tikar dan membakarnya sehingga menjadi abu. Lalu disapukan di luka baginda, sehingga darah tidak lagi mengalir dari luka tersebut.”
Fatimah turut menyusuli kehidupan jihad di beberapa kawasan lain tergolong di dalam Perang Khandaq dan Khaibar. Di dalam pertempuran ini, Rasulullah menyodorkan bahagian harta rampasan perang berupa lapan puluh lima wasaq gandum dari Khaibar. Fatimah juga ikut bergabung di dalam Fathul Makkah. Ketika itu, ia menonjolkan perilaku yang mulia dan terpuji apabila menolak untuk menyodorkan jaminan proteksi bagi Abu Sufyan bin Harb.
KEKASIH RASULULLAH SAW
Rasulullah pernah ditanya oleh seseorang, “Siapakah orang yang paling engkau cintai?”. Baginda menjawab, “Fatimah”. [(Diriwayatkan oleh Ab-Bukhary, Muslim dan Abu Dawud]. Al-Imam Adz-Zahaby Rahimahullah berkata, “Wanita yang paling dicintai oleh Rasulullah merupakan Fatimah, sedangkan dari kaum laki-laki merupakan Ali”.
Diriwayatkan dari Ali bin Abu Talib Radiallahu anhu, ia berkata, “ Aku mengajukan pertanyaan terhadap Rasulullah, "siapakah yang engkau cintai di antara kami, akukah atau Fatimah?’, Baginda menjawab, ‘Fatimah lebih saya cintai ketimbang engkau, dan engkau lebih saya muliakan ketimbang Fatimah”.
Fatimah menduduki kawasan yang tersendiri di dalam hati Rasulullah, yang tidak sanggup ditandingi oleh wanita-wanita lain. Cukuplah kemuliaan baginya menyerupai yang digambarkan oleh Saidatina Aisyah Radiallahu anha melalui sanad Al-Imam Al-Bukhary, “Aku tidak menyaksikan seorang pun di antara insan yang lebih menyerupai dengan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam,dalam perkataannya, dalam ucapannya, dan cara duduknya melainkan Fatimah. Jika Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyaksikan Fatimah datang, maka baginda menyambutnya, bangun menghampirinya kemudian memeluknya, memegang tangannya dan mendudukkannya di kawasan yang sebelumnya baginda duduki. Jika Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam yang datang, maka Fatimah menyambut, bangun menghampiri baginda dan memeluknya”.
Gambaran cinta Rasulullah terhadap Fatimah turut difahami apabila setiap kegembiraan Fatimah yaitu juga kegembiraan baginda, dan setiap kesedihan Fatimah yaitu juga kesedihan bagi baginda Nabi. Baginda pernah ‘membaca’ kesalahfahaman di antara puteri baginda dengan suaminya cuma lewat riak muka Fatimah, lantas mengunjungi keduanya untuk menyodorkan nasihat. Beliau kemudiannya keluar dengan muka yang berseri-seri dan bersabda “Apakah yangmenghalangiku (dari merasa bahagia)? Aku sudah mendamaikan dua orang yang paling kucintai”.
Sebagaimana Rasulullah senang dengan kegembiraan Fatimah, maka baginda juga murka kerana kemarahan Fatimah. Baginda sungguh memperhatikan perasaan puterinya. Dikisahkan bahawa Ali bin Abu Talib Radiallahu anhupernah berminat untuk melamar puteri Abu Jahal dan hal ini membuat kesedihan Fatimah. Rasulullah kemudiannya bangun dan bersabda, "Sesungguhnya Fatimah yaitu sebahagian dari diriku dan saya tidak senang kalau ada sesuatu yang menyakitinya. Demi Allah, puteri Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dihentikan bersatu dengan puteri lawan Allah pada seorang laki-laki (suami)” [Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Dawud].
Perkataan Rasulullah ini membatalkan keinginan Ali untuk melamar puteri Abu Jahal kerana ingin mempertahankan perasaan Fatimah.Ibnu Abdil-Barr Rahimahumullah menyebutkan keluhuran Fatimah, yang mengisyaratkan keunggulan ia di segi Rasulullah dengan berkata, “Jika Rasulullah tiba dari pertempuran atau perjalanan jauh, maka yang pertama sekali baginda laksanakan merupakan memasuki masjid kemudian solat dua rakaat, menemui Fatimah dan barulah kemudiannya menemui isteri-isteri baginda yang lain.”
PERJALANAN MENUJU KEABADIAN
Di janjkematian Rasulullah, Ummul Mukminin Aisyah menuturkan, “Kami isteri-isteri baginda berkumpul nyaris dengan Rasulullah . Baginda tidak mendekati salah seorang di antara kami,kecuali apabila menyaksikan kehadiran Fatimah yang gaya jalannya sungguh menyerupai dengan gaya jalan Rasulullah. Baginda menyambut kehadiran puterinya kemudian mendudukkannya sungguh nyaris di segi dirinya. Kemudian, baginda membisikkan perkataan yang dapat menyebarkan Fatimah menangis, dan bisikan kedua pula memicu Fatimah tersenyum. Kami cuma mengenali perkataan tersebut setelah Rasulullah wafat.
Fatimah berkata, “Pada kali pertama, baginda mengumumkan kepadaku bahawa lazimnya Jibril memamerkan Al-Quran sekali dalam setahun. Sementara pada tahun ini, dia memperlihatkannya dua kali. Baginda kemudiannya bersabda,” Aku tidak mengertikan yang demikian melainkan petanda janjkematian baginda kian hampir. Maka bertakwalah terhadap Allah dan bersabarlah. Sesungguhnya sebaik-baik orang-orang yang lebih dulu berlalu bagimu yaitu aku”. Maka saya (Fatimah) pun menangis. Ketika menyaksikan kesedihanku, maka baginda bersabda,“Apakah engkau tidak redha sekiranya engkau menjadi pemimpin para perempuan alam semesta atau para pemimpin perempuan umat ini”. Maka, saya pun tersenyum.”
Sepeninggalan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, kesihatan Fatimah makin merosot kerana ditimpa penyakit dan karena kesedihan yang sungguh mendalam. Beliau kesannya meninggal dunia pada malam selasa, tiga hari sebelum berakhirnya bulan Ramadhan pada tahun 11 Hijrah. Ketika itu, ia gres berusia 29 tahun. Maka, benarlah apa yang pernah disebutkan oleh Rasulullah, bahawa ia yaitu orang yang pertama sekali dari keluarga baginda yang mau menyusuli pemergiannya.
NISA’ MUBASSYARAT BIL JANNAH!
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda, “Wanita penghuni syurga yang paling utama merupakan Khadijah bintu Khuwailid, Fatimah bintu Muhammad, Asiah bintu Muzahim, isteri Firaun dan Maryam bintu Imran”. [Diriwayatkan Ahmad dan Al-Hakim]
Hadis lain yang berisi khabar bangga buat Saidatina Fatimah selaku penghuni syurga merupakan hadis yang diriwayatkan oleh Hudzaifah Radiallahu anhu, bahawa Rasulullah bersabda,
“Malaikat turun kepadaku menyodorkan khabar bangga bahawa Fatimah bintu Rasulullah yaitu pemimpin para perempuan penghuni syurga”.
Yang pasti, di dalam kehidupan Saidatina Fatimah Az-Zahra’ Radiallahu anha ini, banyak riwayat yang mengindikasikan khabar bangga menyerupai ini. Beliau juga menduduki tingkat yang istimewa di antara puteri-puteri Rasulullah, sepertimana yang dinyatakan oleh Ibnul Jauzy Radiallahu anhu, “Kami tidak mengenali seorang pun di golongan puteri-puteri Rasulullah yang menjadi penyandaran hadis selain Fatimah Radiallahu Anha”. Beliau meriwayatkan 18 hadis dari Rasulullah, yang dimuatkan di dalam Kutubus-sittah, yang sebahagian di antaranya ditakhrij dalam Ash-Shahihain, satu hadis Muttafaq Alaihi. Dan cukuplah keberkahan bagi dirinya kerana keturunan Nabawi cuma berasal darinya.
Semoga paparan kisah Saidatina Fatimah Az-Zahra’ ini bakal dijadikan ikhtibar terhadap para muslimah, karena tabiat peribadinya selaku versi sosok seorang anak yang berbakti terhadap ibu bapanya, isteri yang sabar, perempuan luar biasa ibadah, mujahidah, ibu yang bertakwa, yang taat,zuhud dan banyak memuji Allah serta mensyukuri nikmatNya. Semoga Allah meredhai Saidatina Fatimah Radiallahu anha, menempatkan ia di makam tertinggi dan sebetulnya Dia tidak pernah menyalahi janjiNya.Wallahua’alam