Ummul Mukminin Zainab Al Jahsy Radhiallahu Anha
Thursday, August 19, 2021
Edit
"Zainab binti Jahsy sering membanggakan kedudukanku di segi Rasulullah. Padahal saya tidak pernah menyaksikan seorang perempuan yang lebih baik agamanya selain Zainab. Dia juga lebih bertakwa terhadap Allah, lebih jujur perkataannya, paling banyak menyambung hubungan kekeluargaan, paling banyak sedekahnya dan paling banyak berkorban untuk hal-hal yang mendekatkan dirinya terhadap Allah Subhanahu wa Taala.” [Saidatina Aishah radhiallahu anha]
Ummul Mukminin yang mulia ini menghimpun segala segi keutamaan, kebajikan dan kemurahan hati yang menjadi kebanggaan bagi dia melampaui isteri Rasulullah lainnya. Anak terhadap bapa kerabat dia yakni hamba Allah paling mulia, iaitu Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Datuknya dan datuk Rasulullah yakni satu. Bapa saudaranya yakni pemimpin para syuhada’, asaduLlah (Singa Allah), dan penunggang kuda RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, iaitu Hamzah bin Abdul Muthalib. Saudaranya yakni pembawa bendera Islam yang pertama kali dikibarkan dan orang yang pertama digelar dengan istilah Amirul Mukminin, juga salah seorang syuhada’, iaitu Abdullah bin Jahsy radiallahu anhu.
Saudaranya yang lain merupakan salah seorang penyair Islam, iaitu Abu Ahmad bin Jahsy. Saudarinya tergolong salah seorang perempuan yang terdahulu memeluk Islam, iaitu Humnah binti Jahsy. Sedang ibunya, merupakan ibu kerabat Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam yang diberi makanan oleh baginda sebanyak empat puluh wasaq, berupa kurma dari Khaibar, iaitu Umaimah binti Abdul Muthalib.
Zainab binti Jahsy radiallahu anha yakni satu-satunya perempuan yang dinikahkan oleh Allah Subhanahu wa Taala dari atas langit ketujuh, manakala malaikat Jibril menjadi dutanya. Beliau dimengerti selaku perempuan yang diberkati kerana lebih dulu masuk Islam, ikut berhijrah dan berjihad, selain beken atas ketekunan dan kezuhudannya. Beliau dilahirkan tiga puluh tahun sebelum kerasulan, iaitu pada 590 Masihi di Makkah. Nama asalnya yakni Barrah (wanita yang baik). Hanya di saat Rasulullah menikahinya, baginda menamakannya Zainab. Beliau membengkak di tengah-tengah Bani Asad dengan kemuliaan, keayuan dan kedudukan yang terpandang karena keturunannya yang mulia.
Di dikala Islam mulai berhembus menebarkan keharumannya di Ummul Qura, maka insan-insan yang mempunyai nalar dan hati yang higienis menemukan risalah tersebut dan terbebas dari segala noda Jahiliyyah. Abdullah bin Jahsy tergolong di kelompok mereka yang mendengar dakwah ilal haq ini sehingga dia pribadi memberitahu keislamannya. Beliau mengimani apa yang disampaikan oleh kerabatnya, baginda Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam, sehingga dibarengi pula oleh keluarganya yang lain tergolong Zainab radiallahu anha. Sebelumnya, perempuan mulia ini sudah mempunyai jiwa yang bersih, terhindar dari segala kejelekan dan tradisi Jahiliyyah yang diliputi kegelapan. Setelah menemukan risalah Islam, dia menghadap terhadap Allah dengan hatinya yang bersih, memurnikan keislamannya dengan keikhlasan yang membuatnya tampil ke hadapan selaku penghulu para perempuan di dalam hal wara’, ketaqwaan, kemakrufan, kemurahan hati dan kebajikan.
Saksi Syariat Dari Atas Langit Ketujuh
Setelah munculnya Islam, di antara maksudnya merupakan untuk menetralisir perbezaan di antara manusia. Menghapuskan kebanggaan dan keistimewaan yang didasarkan terhadap fanatisme dan kebutaan jahiliyah. Hanya takwa yang menjadi timbangan dan kriteria darjat insan di segi Allah. Firman Allah Subhanahu wa Taala:”
Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kalian di segi Allah merupakan orang yang paling bertakwa di antara kalian” [TMQ Al-Hujurat:13]
Mulialah Zainab binti Jahsy yang menjadi opsi Allah dan RasulNya demi memberi isyarat terhadap sekalian umat Muhammad. Lamaran Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam kepadanya buat maula (bekas hamba) baginda, Zaid bin Haritsah menjadi suatu kesempitan terhadap perempuan ini. Fikirannya terkeliru dengan pelbagai problem yang tiba satu persatu.. Bagaimana mungkin dia mesti menemukan ijab kabul yang tidak sepadan ini? Bagaimana mungkin dia mesti melangsungkan ijab kabul dengan salah seorang maula padahal dia seorang perempuan terhormat serta mempunyai keturunan yang sungguh mulia?. Lantas, dia bersuara, ”Wahai Rasulullah, saya tidak meredhainya bagiku, kerana saya seorang perempuan Quraisy yang belum bernikah”. Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, ”Tetapi saya meredhainya bagimu”. Atas insiden ini, turunlah wahyu dari langit:
”Dan tidaklah layak bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan yang mukminah, apabila Allah dan RasulNya sudah menegaskan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka opsi (yang lain) wacana urusan mereka. Dan, barangsiapa menderhakai Allah dan RasulNya, maka sungguhlah dia sudah sesat, dengan sesat yang nyata” [TQS Al-Ahzab:36]
Ketaqwaan dan keimanan yang teguh meleburkan perbezaan darjat antara manusia. Atas dasar itu, Zainab tak punya argumentasi untuk menyalahi perintah Allah dan RasulNya. Namun, kehidupan suami isteri di antara keduanya cuma berjalan dalam tempoh setahun. Kemudiannya, timbul perkelahian di antara keduanya, utamanya sesudah Islam menghapuskan anak angkat lewat Firman Allah:
”Panggillah bawah umur angkat itu dengan ber"bin"kan terhadap bapa-bapa mereka sendiri; cara itulah yang lebih adil di segi Allah. Dalam pada itu, jikalau kau tidak mengenali bapa-bapa mereka, maka panggillah mereka selaku saudara-saudara kau yang seagama dan selaku "maula-maula" kau dan kau pula tidak dikira berdosa dalam problem yang kau tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu merupakan perbuatan) yang disengajakan oleh hati kau melakukannya dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” [TMQ Al Ahzab:5]. (Sebelumnya, Zaid merupakan anak angkat Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam).
Hubungan yang kian tidak serasi menghantarkan terhadap konferensi antara Zaid dengan Rasulullah untuk mengadu permasalahan rumahtangganya. Berkali-kali Zaid meminta kontrak baginda untuk menceraikan Zainab, tetapi dijawab oleh baginda dengan sabdanya, ”Tahanlah isterimu dan bertaqwalah terhadap Allah!”. Pada dikala yang sama, Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam bahu-membahu menyedari bahawa perceraian tersebut niscaya akan terjadi dan Allah akan menyuruh baginda untuk menikahi Zainab dalam rangka untuk menghapuskan bid’ah anak angkat. Perkhabaran tersebut sudah disampaikan lewat Jibril, bahawa Zainab akan menjadi isteri baginda dan AllahSubhanahu wa Taala akan menggugurkan ijab kabul Zainab dan Zaid. Hal ini membuat kegelisahan di hati bagindaSallallahu Alaihi wa Sallam selaku insan biasa yang niscaya akan berhadapan dengan celaan penduduk jahiliyyah di saat itu karena baginda akan menikahi bekas isteri terhadap ’anak’ baginda.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui hikmah di sebalik segala yang terjadi. TujuanNya tidak lain untuk meniadakan segala tradisi anak angkat dan hukum-hukum jahiliyyah yang berakar di dalam penduduk di saat itu. Teguran AllahSubhanahu wa Taala terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam berhubungan hal ini terkandung di dalam ayat 37 surah Al-Ahzab:
“Dan (ingatlah wahai Muhammad) di saat engkau berkata terhadap orang yang sudah dikurniakan oleh Allah (dengan lezat Islam) dan yang engkau juga sudah berbuat baik kepadanya: Jangan ceraikan isterimu itu dan bertakwalah terhadap Allah, sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu problem yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut terhadap (cacian) insan padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian sesudah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya agar tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri bawah umur angkat mereka, apabila bawah umur angkat itu sudah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya) dan sememangnya problem yang diinginkan Allah itu tetap berlaku.” [TMQ Al-Ahzab: 37]
Begitulah perintah dari Allah, kemudian Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam melaksanakan perintah tersebut tanpa sedikit pun keberatan di dalam hati baginda. Zainab binti Jahsy memperolehi kemuliaan yang besar dari Allah Subhanahu wa Taala kerana membuatnya salah seorang Ummahatul Mukminin. Tatkala tamat tempoh iddah Zainab, Rasulullah mengutuskan Zaid untuk melamarnya bagi diri baginda. Ibnu Abbas radhiallahu anhu berkata, ” Setelah Zainab diberitahu bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam ingin menikahi beliau, maka dia pun bersujud” [Tahdzibul-asma’ wal-lughat, 2/345]
Seperti yang diduga, ijab kabul tersebut sudah mencetuskan kekecohan di kelompok orang-orang munafik dan kaum kafir, “Bagaimana mungkin Muhammad melarang menikahi bekas isteri anak, tetapi dia sendiri menikahi bekas isteri anaknya, Zaid?”. Perkara ini kemudian disangkal oleh Allah Subhanahu wa Taala lewat firmanNya:
“Tidaklah ada sebarang keberatan yang ditanggung oleh Nabi dalam melaksanakan problem yang sudah ditetapkan Allah baginya. (Yang demikian itu) yakni menurut peraturan Allah yang tetap, yang berlaku juga terhadap Nabi-nabi yang sudah lalu. Dan (ingatlah) perintah Allah itu yakni satu ketetapan yang diputuskan berlakunya. Nabi-nabi yang sudah kemudian itu merupakan orang-orang yang menyodorkan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya dan mereka pula tidak takut terhadap sesiapa pun melainkan terhadap Allah dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang dijalankan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).” [TMQ Al-ahzab: 38-39]
Allah Subhanahu wa Taala juga menerangkan kedudukan wacana anak angkat dan hak-hak yang menyertainya, serta melestarikan (keturunan) keluarga menurut asas yang niscaya dan jelas, mengembalikan hubungan nasab ke hubungan darah dan ayah, serta menolak untuk membuat anak angkat setaraf dengan anak kandung.
”Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang pria di antara kamu, tetapi dia yakni Rasulullah dan epilog nabi-nabi. Dan yakni Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” [TMQ Al-ahzab: 40]
“Allah sekali-kali tidak membuat bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya; dan Dia tidak membuat isteri-isterimu yang kau zhihar itu selaku ibumu, dan Dia tidak membuat bawah umur angkatmu selaku anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu di mulutmu saja. Dan Allah menyampaikan yang bahu-membahu dan Dia menampilkan jalan (yang benar).” [TMQ Al-ahzab:4]
Di antara rahmat ijab kabul Zainab ini juga merupakan turunnya ayat berkenaan hijab. Hal ini terjadi pada hari walimahnya dengan Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Ketika baginda menikahinya, maka dilaksanakan majlis jamuan yang tidak pernah dijalankan sebelumnya. Ayat hijab ini diturunkan selaku pengajaran dan isyarat bagi insan biar mereka tidak masuk ke tempat tinggal Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam tanpa izin dan jikalau dipanggil untuk menikmati jamuan, mereka boleh memasukinya. Setelah itu, hendaklah mereka pergi tanpa berlama-lamaan di situ dan berbincang-bincang. Selain itu, turunnya ayat berkenaan hijab ini merupakan permulaan terhadap keharusan hijab terhadapUmmahatul mukminin sekaligus barakah biar menjadi isyarat kemuliaan, kesucian dan kebersihan mereka.
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kau masuk ke tempat tinggal Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kau dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kau dijemput maka masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian sesudah kau makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyulitkan Nabi sehingga dia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) terhadap kamu, sedang Allah tidak malu dibandingkan dengan menyatakan kebenaran dan apabila kau meminta sesuatu yang perlu diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah terhadap mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kau dan hati mereka dan kau dihentikan sama sekali menyakiti Rasul Allah dan dihentikan berkahwin dengan isteri-isterinya sehabis dia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu yakni amat besar dosanya di segi Allah” [TMQ al Ahzab:53]
Keagungan Peribadi
Di antara keistimewaan Zainab binti Jahsy merupakan kesaksian Rasulullah baginya, yang berupa kekhusyukan. Kesaksian baginda inilah yang mengangkat kedudukan Zainab sehingga ke tingkatan yang tertinggi di dalam ibadah.Rasulullah Sallahu Alaihi wa Sallam sendiri pernah menuturkan,
“Sesungguhnya Zainab binti Jahsy yakni perempuan yang khusyuk lagi merendah diri”.
Abu Nu’aim Al-Asybahany mengawali biografi sahabiyyah ini di dalam Al-Hilyah dengan menuturkan,
“Dia yakni seorang perempuan yang khusyuk, redha, kembali terhadap Allah, lemah lembut dan aneka macam berdoa” [Tahdzibul-Asma’ wal lughat, 2/344]
Inilah yang membuat Zainab binti Jahsy menyedari keistimewaan dia di segi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Beliau suka mengucapkannya terhadap Rasulullah seumpama berikut:
“Sesungguhnya saya sungguh-sungguh akan menampilkan kepadamu tiga problem yang tidak seorang pun di antara isterimu yang memilikinya; sesungguhnya datukmu dan datukku yakni satu, saya dinikahkan Allah denganmu dari langit ketujuh dan sesungguhnya dutanya yakni Jibril” [Al-Bidayah wan-nihayah, 4/146; Ansabul Asyraf, 1/435]
Hal ini turut diakui oleh Ummahatul Mukminin, Aisyah radiallahu anha yang memberi kesaksian bersifat khusus terhadap sahabiyyah ini bagi menggambarkan kebenaran dan kekaguman beliau,
“Semoga Allah merahmati Zainab binti Jahsy. Dia sudah memperoleh kemuliaan di dunia ini, yang tidak disaingi oleh kemuliaan orang lain. Sesungguhnya Allah menikahkannya dengan NabiNya di dunia dan menurunkannya di dalam Al-Quran”
“Zainab binti Jahsy sering membanggakan kedudukanku di segi Rasulullah. Padahal saya tidak pernah menyaksikan seorang perempuan yang lebih baik agamanya selain Zainab. Dia juga lebih bertakwa terhadap Allah, lebih jujur perkataannya, paling banyak menyambung hubungan kekeluargaan, paling banyak sedekahnya dan paling banyak berkorban untuk hal-hal yang mendekatkan dirinya terhadap Allah Subhanahu wa Taala.”
Zainab jugalah yang menjaga kesucian Aisyah radiallahu anha di saat terjadinya mehnah cakap berupa fitnah kaum munafik yang menimpa ummahatul mukminin. Al-Bukhari meriwayatkan kesaksian kebaikan ini di dalam salah suatu hadis Aisyah yang panjang wacana kes fitnah tersebut. Sebahagian perkataan Aisyah dinukilkan selaku berikut,
“Rasulullah Sallahu alaihi wa Sallam mengajukan pertanyaan terhadap Zainab binti Jahsy wacana urusanku. Baginda bertanya,’Wahai Zainab, apa yang engkau pahami atau apa pendapatmu berhubungan Aisyah’. Beliau menjawab, ’Wahai Rasulullah, saya memelihara indera pendengaran dan penglihatanku. Aku tidak mengenali kecuali yang baik”
Di dalam kisah lain, Aisyah turut berkata,
“Dialah yang membanggakan saya dari kelompok para isteri Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, kemudian Allah memeliharanya dengan wara’. Saudarinya, Humnah binti Jahsy juga turut melaksanakan serangan ke atas peribadi Aisyah, sehingga akibatnya dia binasa bersama-sama orang yang terlibat dalam gunjingan bohong itu”
Semoga Allah Subhanahu wa Taala meredhai Ummul Mukminin, Zainab binti Jahsy yang tidak senang fitnah. Beliau sentiasa memohon terhadap Allah biar dirinya dijauhkan dari orang-orang yang dengki dan suka berbuat kerosakan. Beliau tidak menyampaikan sesuatu kecuali kebaikan dan tidak memberi kesaksian kecuali secara benar, baik dan adil.
Ummul Mukminin, Ummu Salamah radiallahu anha turut tidak ketinggalan menampilkan kebanggaan ke atas sahabiyah ini. Beliau memuji ketakwaan dan ibadahnya dengan berkata,
“Dia yakni perempuan yang solehah, banyak berpuasa dan solat malam”
Al-Imam Adz-Zahaby rahimahullah menukilkan persepsi dia berhubungan peribadi Zainab binti Jahsy di dalam Tarikhul Islam dengan ungkapan pujian,
“Dia banyak beribadah, banyak kebajikan dan sedekahnya”.
Beliau juga tergolong salah seorang perawi hadits, yang meriwayatkan dari Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallamsebelas buah hadits, sebahagian darinya sudah ditakhrij di dalam Ash-Shahihain, dua buah hadith disepakati oleh Bukhari dan Muslim. Hadith dia disebut di dalam kutubus-sittah (Adz-Zahaby r.a)
Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy bukanlah orang yang suka menghimpun harta dan kesenangan dari perbendaharaan dunia. Beliau biasa melaksanakan sendiri pekerjaannya seumpama menyamak kulit dan menjahit kemudian menjualkan hasil kerjanya untuk disedekahkan ke jalan Allah. Kemuliaan dia di segi Allah yakni karena kezuhudan pada kehidupan dunia. Barzah binti Rafi’ pernah menceritakan mengenai peribadi Zainab radiallahu anha ini. Ketika Umar Al-Khattab mengirim delegasi untuk menampilkan bahagian harta yang menjadi milik Zainab, dia lantas berkata,
“Semoga Allah mengampuni Umar. Saudari-saudariku yang lain lebih membutuhkan bahagian ini berbanding diriku”.
Beliau secepatnya membahagi-bahagikan harta tersebut terhadap beberapa orang kerabat yang miskin dan bawah umur yatim kaum Muslimin. Sehinggalah yang tersisa di tangannya cuma lapan puluh dirham. Lalu, dia menadahkan tangannya ke langit dan berdoa,
“Ya Allah, mudah-mudahan saya tidak lagi menemukan pinjaman Umar sesudah tahun ini”.
Maka, doanya dikabulkan oleh Allah Subhanahu wa Taala. Beliau meninggal dunia pada tahun itu juga.
Perginya Seorang Serikandi
Pada tahun 20 Hijrah serempak 641 Masihi, Zainab Ummul Mukminin mula mencicipi dekatnya final hidup beliau, dan dia sentiasa mempersiapkan diri untuk konferensi tersebut. Maka di saat ajalnya menghampiri, dia berkata
“Aku sudah mempersiapkan kain kafanku, dan boleh jadi Umar akan mengantarkan kain kafan kepadaku. Jika dia mengantarkan kain kafan, maka sedekahkanlah salah satu di antaranya. Jika kalian bisa menjulurkan kain kafan hingga menutupi jasadku, kemudian kalian menyedekahkan kain selimutku, maka lakukanlah” (Thabaqat Ibn Sa’ad, 8/109)
Zuhud di dunia dan dalam kesenangannya, sedekah dan kebajikan masih tetap mengalir pada momentum sakaratul maut mengintai dirinya. Benarlah gelaran buatnya selaku Ummul masakin (ibu terhadap orang-orang miskin). Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy radhiallahu Anha menjalani kehidupan jauh dari kemewahan dunia. Beliau lebih memprioritaskan kehidupan akhiratnya, lantas membuat kehidupan dunia selaku ladang untuk bercucuk tanam. Beliau sungguh menyedari bahawa dunia ini tidak akan menyamai satu sayap lalat pun di segi Allah kelak.
Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy sudah menemukan khabar gembira selaku penghuni syurga dari RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, kerana beliaulah isteri yang pertama yang menyongsong kewafatan baginda. Hal ini turut diungkapkan oleh Saidatina Aisyah radhiallahu anha, selaku berkata,
“Semoga Allah merahmati Zainab binti Jahsy, kerana dia sudah menemukan kemuliaan di dunia ini, yang tidak sanggup ditandingi oleh kemuliaan lainnya. Allah Subhanahu wa Taala menikahkannya dengan NabiNya di dunia dan menurunkan Al-Quran wacana hal tersebut. Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah bersabda terhadap kami (para isteri Rasul) di saat kami berada di sekeliling baginda, ”Orang yang lebih dulu bersua denganku (di syurga) merupakan orang yang paling panjang lengannya (paling banyak bersedekah) di antara kalian”. Sesungguhnya dialah Zainab binti Jahsy, Ummul masakin.
Wallahu a’lam.
Ummul Mukminin yang mulia ini menghimpun segala segi keutamaan, kebajikan dan kemurahan hati yang menjadi kebanggaan bagi dia melampaui isteri Rasulullah lainnya. Anak terhadap bapa kerabat dia yakni hamba Allah paling mulia, iaitu Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Datuknya dan datuk Rasulullah yakni satu. Bapa saudaranya yakni pemimpin para syuhada’, asaduLlah (Singa Allah), dan penunggang kuda RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, iaitu Hamzah bin Abdul Muthalib. Saudaranya yakni pembawa bendera Islam yang pertama kali dikibarkan dan orang yang pertama digelar dengan istilah Amirul Mukminin, juga salah seorang syuhada’, iaitu Abdullah bin Jahsy radiallahu anhu.
Saudaranya yang lain merupakan salah seorang penyair Islam, iaitu Abu Ahmad bin Jahsy. Saudarinya tergolong salah seorang perempuan yang terdahulu memeluk Islam, iaitu Humnah binti Jahsy. Sedang ibunya, merupakan ibu kerabat Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam yang diberi makanan oleh baginda sebanyak empat puluh wasaq, berupa kurma dari Khaibar, iaitu Umaimah binti Abdul Muthalib.
Zainab binti Jahsy radiallahu anha yakni satu-satunya perempuan yang dinikahkan oleh Allah Subhanahu wa Taala dari atas langit ketujuh, manakala malaikat Jibril menjadi dutanya. Beliau dimengerti selaku perempuan yang diberkati kerana lebih dulu masuk Islam, ikut berhijrah dan berjihad, selain beken atas ketekunan dan kezuhudannya. Beliau dilahirkan tiga puluh tahun sebelum kerasulan, iaitu pada 590 Masihi di Makkah. Nama asalnya yakni Barrah (wanita yang baik). Hanya di saat Rasulullah menikahinya, baginda menamakannya Zainab. Beliau membengkak di tengah-tengah Bani Asad dengan kemuliaan, keayuan dan kedudukan yang terpandang karena keturunannya yang mulia.
Di dikala Islam mulai berhembus menebarkan keharumannya di Ummul Qura, maka insan-insan yang mempunyai nalar dan hati yang higienis menemukan risalah tersebut dan terbebas dari segala noda Jahiliyyah. Abdullah bin Jahsy tergolong di kelompok mereka yang mendengar dakwah ilal haq ini sehingga dia pribadi memberitahu keislamannya. Beliau mengimani apa yang disampaikan oleh kerabatnya, baginda Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam, sehingga dibarengi pula oleh keluarganya yang lain tergolong Zainab radiallahu anha. Sebelumnya, perempuan mulia ini sudah mempunyai jiwa yang bersih, terhindar dari segala kejelekan dan tradisi Jahiliyyah yang diliputi kegelapan. Setelah menemukan risalah Islam, dia menghadap terhadap Allah dengan hatinya yang bersih, memurnikan keislamannya dengan keikhlasan yang membuatnya tampil ke hadapan selaku penghulu para perempuan di dalam hal wara’, ketaqwaan, kemakrufan, kemurahan hati dan kebajikan.
Saksi Syariat Dari Atas Langit Ketujuh
Setelah munculnya Islam, di antara maksudnya merupakan untuk menetralisir perbezaan di antara manusia. Menghapuskan kebanggaan dan keistimewaan yang didasarkan terhadap fanatisme dan kebutaan jahiliyah. Hanya takwa yang menjadi timbangan dan kriteria darjat insan di segi Allah. Firman Allah Subhanahu wa Taala:”
Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kalian di segi Allah merupakan orang yang paling bertakwa di antara kalian” [TMQ Al-Hujurat:13]
Mulialah Zainab binti Jahsy yang menjadi opsi Allah dan RasulNya demi memberi isyarat terhadap sekalian umat Muhammad. Lamaran Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam kepadanya buat maula (bekas hamba) baginda, Zaid bin Haritsah menjadi suatu kesempitan terhadap perempuan ini. Fikirannya terkeliru dengan pelbagai problem yang tiba satu persatu.. Bagaimana mungkin dia mesti menemukan ijab kabul yang tidak sepadan ini? Bagaimana mungkin dia mesti melangsungkan ijab kabul dengan salah seorang maula padahal dia seorang perempuan terhormat serta mempunyai keturunan yang sungguh mulia?. Lantas, dia bersuara, ”Wahai Rasulullah, saya tidak meredhainya bagiku, kerana saya seorang perempuan Quraisy yang belum bernikah”. Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, ”Tetapi saya meredhainya bagimu”. Atas insiden ini, turunlah wahyu dari langit:
”Dan tidaklah layak bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan yang mukminah, apabila Allah dan RasulNya sudah menegaskan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka opsi (yang lain) wacana urusan mereka. Dan, barangsiapa menderhakai Allah dan RasulNya, maka sungguhlah dia sudah sesat, dengan sesat yang nyata” [TQS Al-Ahzab:36]
Ketaqwaan dan keimanan yang teguh meleburkan perbezaan darjat antara manusia. Atas dasar itu, Zainab tak punya argumentasi untuk menyalahi perintah Allah dan RasulNya. Namun, kehidupan suami isteri di antara keduanya cuma berjalan dalam tempoh setahun. Kemudiannya, timbul perkelahian di antara keduanya, utamanya sesudah Islam menghapuskan anak angkat lewat Firman Allah:
”Panggillah bawah umur angkat itu dengan ber"bin"kan terhadap bapa-bapa mereka sendiri; cara itulah yang lebih adil di segi Allah. Dalam pada itu, jikalau kau tidak mengenali bapa-bapa mereka, maka panggillah mereka selaku saudara-saudara kau yang seagama dan selaku "maula-maula" kau dan kau pula tidak dikira berdosa dalam problem yang kau tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu merupakan perbuatan) yang disengajakan oleh hati kau melakukannya dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” [TMQ Al Ahzab:5]. (Sebelumnya, Zaid merupakan anak angkat Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam).
Hubungan yang kian tidak serasi menghantarkan terhadap konferensi antara Zaid dengan Rasulullah untuk mengadu permasalahan rumahtangganya. Berkali-kali Zaid meminta kontrak baginda untuk menceraikan Zainab, tetapi dijawab oleh baginda dengan sabdanya, ”Tahanlah isterimu dan bertaqwalah terhadap Allah!”. Pada dikala yang sama, Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam bahu-membahu menyedari bahawa perceraian tersebut niscaya akan terjadi dan Allah akan menyuruh baginda untuk menikahi Zainab dalam rangka untuk menghapuskan bid’ah anak angkat. Perkhabaran tersebut sudah disampaikan lewat Jibril, bahawa Zainab akan menjadi isteri baginda dan AllahSubhanahu wa Taala akan menggugurkan ijab kabul Zainab dan Zaid. Hal ini membuat kegelisahan di hati bagindaSallallahu Alaihi wa Sallam selaku insan biasa yang niscaya akan berhadapan dengan celaan penduduk jahiliyyah di saat itu karena baginda akan menikahi bekas isteri terhadap ’anak’ baginda.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui hikmah di sebalik segala yang terjadi. TujuanNya tidak lain untuk meniadakan segala tradisi anak angkat dan hukum-hukum jahiliyyah yang berakar di dalam penduduk di saat itu. Teguran AllahSubhanahu wa Taala terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam berhubungan hal ini terkandung di dalam ayat 37 surah Al-Ahzab:
“Dan (ingatlah wahai Muhammad) di saat engkau berkata terhadap orang yang sudah dikurniakan oleh Allah (dengan lezat Islam) dan yang engkau juga sudah berbuat baik kepadanya: Jangan ceraikan isterimu itu dan bertakwalah terhadap Allah, sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu problem yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut terhadap (cacian) insan padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian sesudah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya agar tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri bawah umur angkat mereka, apabila bawah umur angkat itu sudah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya) dan sememangnya problem yang diinginkan Allah itu tetap berlaku.” [TMQ Al-Ahzab: 37]
Begitulah perintah dari Allah, kemudian Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam melaksanakan perintah tersebut tanpa sedikit pun keberatan di dalam hati baginda. Zainab binti Jahsy memperolehi kemuliaan yang besar dari Allah Subhanahu wa Taala kerana membuatnya salah seorang Ummahatul Mukminin. Tatkala tamat tempoh iddah Zainab, Rasulullah mengutuskan Zaid untuk melamarnya bagi diri baginda. Ibnu Abbas radhiallahu anhu berkata, ” Setelah Zainab diberitahu bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam ingin menikahi beliau, maka dia pun bersujud” [Tahdzibul-asma’ wal-lughat, 2/345]
Seperti yang diduga, ijab kabul tersebut sudah mencetuskan kekecohan di kelompok orang-orang munafik dan kaum kafir, “Bagaimana mungkin Muhammad melarang menikahi bekas isteri anak, tetapi dia sendiri menikahi bekas isteri anaknya, Zaid?”. Perkara ini kemudian disangkal oleh Allah Subhanahu wa Taala lewat firmanNya:
“Tidaklah ada sebarang keberatan yang ditanggung oleh Nabi dalam melaksanakan problem yang sudah ditetapkan Allah baginya. (Yang demikian itu) yakni menurut peraturan Allah yang tetap, yang berlaku juga terhadap Nabi-nabi yang sudah lalu. Dan (ingatlah) perintah Allah itu yakni satu ketetapan yang diputuskan berlakunya. Nabi-nabi yang sudah kemudian itu merupakan orang-orang yang menyodorkan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya dan mereka pula tidak takut terhadap sesiapa pun melainkan terhadap Allah dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang dijalankan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).” [TMQ Al-ahzab: 38-39]
Allah Subhanahu wa Taala juga menerangkan kedudukan wacana anak angkat dan hak-hak yang menyertainya, serta melestarikan (keturunan) keluarga menurut asas yang niscaya dan jelas, mengembalikan hubungan nasab ke hubungan darah dan ayah, serta menolak untuk membuat anak angkat setaraf dengan anak kandung.
”Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang pria di antara kamu, tetapi dia yakni Rasulullah dan epilog nabi-nabi. Dan yakni Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” [TMQ Al-ahzab: 40]
“Allah sekali-kali tidak membuat bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya; dan Dia tidak membuat isteri-isterimu yang kau zhihar itu selaku ibumu, dan Dia tidak membuat bawah umur angkatmu selaku anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu di mulutmu saja. Dan Allah menyampaikan yang bahu-membahu dan Dia menampilkan jalan (yang benar).” [TMQ Al-ahzab:4]
Di antara rahmat ijab kabul Zainab ini juga merupakan turunnya ayat berkenaan hijab. Hal ini terjadi pada hari walimahnya dengan Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Ketika baginda menikahinya, maka dilaksanakan majlis jamuan yang tidak pernah dijalankan sebelumnya. Ayat hijab ini diturunkan selaku pengajaran dan isyarat bagi insan biar mereka tidak masuk ke tempat tinggal Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam tanpa izin dan jikalau dipanggil untuk menikmati jamuan, mereka boleh memasukinya. Setelah itu, hendaklah mereka pergi tanpa berlama-lamaan di situ dan berbincang-bincang. Selain itu, turunnya ayat berkenaan hijab ini merupakan permulaan terhadap keharusan hijab terhadapUmmahatul mukminin sekaligus barakah biar menjadi isyarat kemuliaan, kesucian dan kebersihan mereka.
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kau masuk ke tempat tinggal Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kau dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kau dijemput maka masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian sesudah kau makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyulitkan Nabi sehingga dia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) terhadap kamu, sedang Allah tidak malu dibandingkan dengan menyatakan kebenaran dan apabila kau meminta sesuatu yang perlu diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah terhadap mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kau dan hati mereka dan kau dihentikan sama sekali menyakiti Rasul Allah dan dihentikan berkahwin dengan isteri-isterinya sehabis dia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu yakni amat besar dosanya di segi Allah” [TMQ al Ahzab:53]
Keagungan Peribadi
Di antara keistimewaan Zainab binti Jahsy merupakan kesaksian Rasulullah baginya, yang berupa kekhusyukan. Kesaksian baginda inilah yang mengangkat kedudukan Zainab sehingga ke tingkatan yang tertinggi di dalam ibadah.Rasulullah Sallahu Alaihi wa Sallam sendiri pernah menuturkan,
“Sesungguhnya Zainab binti Jahsy yakni perempuan yang khusyuk lagi merendah diri”.
Abu Nu’aim Al-Asybahany mengawali biografi sahabiyyah ini di dalam Al-Hilyah dengan menuturkan,
“Dia yakni seorang perempuan yang khusyuk, redha, kembali terhadap Allah, lemah lembut dan aneka macam berdoa” [Tahdzibul-Asma’ wal lughat, 2/344]
Inilah yang membuat Zainab binti Jahsy menyedari keistimewaan dia di segi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Beliau suka mengucapkannya terhadap Rasulullah seumpama berikut:
“Sesungguhnya saya sungguh-sungguh akan menampilkan kepadamu tiga problem yang tidak seorang pun di antara isterimu yang memilikinya; sesungguhnya datukmu dan datukku yakni satu, saya dinikahkan Allah denganmu dari langit ketujuh dan sesungguhnya dutanya yakni Jibril” [Al-Bidayah wan-nihayah, 4/146; Ansabul Asyraf, 1/435]
Hal ini turut diakui oleh Ummahatul Mukminin, Aisyah radiallahu anha yang memberi kesaksian bersifat khusus terhadap sahabiyyah ini bagi menggambarkan kebenaran dan kekaguman beliau,
“Semoga Allah merahmati Zainab binti Jahsy. Dia sudah memperoleh kemuliaan di dunia ini, yang tidak disaingi oleh kemuliaan orang lain. Sesungguhnya Allah menikahkannya dengan NabiNya di dunia dan menurunkannya di dalam Al-Quran”
“Zainab binti Jahsy sering membanggakan kedudukanku di segi Rasulullah. Padahal saya tidak pernah menyaksikan seorang perempuan yang lebih baik agamanya selain Zainab. Dia juga lebih bertakwa terhadap Allah, lebih jujur perkataannya, paling banyak menyambung hubungan kekeluargaan, paling banyak sedekahnya dan paling banyak berkorban untuk hal-hal yang mendekatkan dirinya terhadap Allah Subhanahu wa Taala.”
Zainab jugalah yang menjaga kesucian Aisyah radiallahu anha di saat terjadinya mehnah cakap berupa fitnah kaum munafik yang menimpa ummahatul mukminin. Al-Bukhari meriwayatkan kesaksian kebaikan ini di dalam salah suatu hadis Aisyah yang panjang wacana kes fitnah tersebut. Sebahagian perkataan Aisyah dinukilkan selaku berikut,
“Rasulullah Sallahu alaihi wa Sallam mengajukan pertanyaan terhadap Zainab binti Jahsy wacana urusanku. Baginda bertanya,’Wahai Zainab, apa yang engkau pahami atau apa pendapatmu berhubungan Aisyah’. Beliau menjawab, ’Wahai Rasulullah, saya memelihara indera pendengaran dan penglihatanku. Aku tidak mengenali kecuali yang baik”
Di dalam kisah lain, Aisyah turut berkata,
“Dialah yang membanggakan saya dari kelompok para isteri Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, kemudian Allah memeliharanya dengan wara’. Saudarinya, Humnah binti Jahsy juga turut melaksanakan serangan ke atas peribadi Aisyah, sehingga akibatnya dia binasa bersama-sama orang yang terlibat dalam gunjingan bohong itu”
Semoga Allah Subhanahu wa Taala meredhai Ummul Mukminin, Zainab binti Jahsy yang tidak senang fitnah. Beliau sentiasa memohon terhadap Allah biar dirinya dijauhkan dari orang-orang yang dengki dan suka berbuat kerosakan. Beliau tidak menyampaikan sesuatu kecuali kebaikan dan tidak memberi kesaksian kecuali secara benar, baik dan adil.
Ummul Mukminin, Ummu Salamah radiallahu anha turut tidak ketinggalan menampilkan kebanggaan ke atas sahabiyah ini. Beliau memuji ketakwaan dan ibadahnya dengan berkata,
“Dia yakni perempuan yang solehah, banyak berpuasa dan solat malam”
Al-Imam Adz-Zahaby rahimahullah menukilkan persepsi dia berhubungan peribadi Zainab binti Jahsy di dalam Tarikhul Islam dengan ungkapan pujian,
“Dia banyak beribadah, banyak kebajikan dan sedekahnya”.
Beliau juga tergolong salah seorang perawi hadits, yang meriwayatkan dari Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallamsebelas buah hadits, sebahagian darinya sudah ditakhrij di dalam Ash-Shahihain, dua buah hadith disepakati oleh Bukhari dan Muslim. Hadith dia disebut di dalam kutubus-sittah (Adz-Zahaby r.a)
Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy bukanlah orang yang suka menghimpun harta dan kesenangan dari perbendaharaan dunia. Beliau biasa melaksanakan sendiri pekerjaannya seumpama menyamak kulit dan menjahit kemudian menjualkan hasil kerjanya untuk disedekahkan ke jalan Allah. Kemuliaan dia di segi Allah yakni karena kezuhudan pada kehidupan dunia. Barzah binti Rafi’ pernah menceritakan mengenai peribadi Zainab radiallahu anha ini. Ketika Umar Al-Khattab mengirim delegasi untuk menampilkan bahagian harta yang menjadi milik Zainab, dia lantas berkata,
“Semoga Allah mengampuni Umar. Saudari-saudariku yang lain lebih membutuhkan bahagian ini berbanding diriku”.
Beliau secepatnya membahagi-bahagikan harta tersebut terhadap beberapa orang kerabat yang miskin dan bawah umur yatim kaum Muslimin. Sehinggalah yang tersisa di tangannya cuma lapan puluh dirham. Lalu, dia menadahkan tangannya ke langit dan berdoa,
“Ya Allah, mudah-mudahan saya tidak lagi menemukan pinjaman Umar sesudah tahun ini”.
Maka, doanya dikabulkan oleh Allah Subhanahu wa Taala. Beliau meninggal dunia pada tahun itu juga.
Perginya Seorang Serikandi
Pada tahun 20 Hijrah serempak 641 Masihi, Zainab Ummul Mukminin mula mencicipi dekatnya final hidup beliau, dan dia sentiasa mempersiapkan diri untuk konferensi tersebut. Maka di saat ajalnya menghampiri, dia berkata
“Aku sudah mempersiapkan kain kafanku, dan boleh jadi Umar akan mengantarkan kain kafan kepadaku. Jika dia mengantarkan kain kafan, maka sedekahkanlah salah satu di antaranya. Jika kalian bisa menjulurkan kain kafan hingga menutupi jasadku, kemudian kalian menyedekahkan kain selimutku, maka lakukanlah” (Thabaqat Ibn Sa’ad, 8/109)
Zuhud di dunia dan dalam kesenangannya, sedekah dan kebajikan masih tetap mengalir pada momentum sakaratul maut mengintai dirinya. Benarlah gelaran buatnya selaku Ummul masakin (ibu terhadap orang-orang miskin). Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy radhiallahu Anha menjalani kehidupan jauh dari kemewahan dunia. Beliau lebih memprioritaskan kehidupan akhiratnya, lantas membuat kehidupan dunia selaku ladang untuk bercucuk tanam. Beliau sungguh menyedari bahawa dunia ini tidak akan menyamai satu sayap lalat pun di segi Allah kelak.
Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy sudah menemukan khabar gembira selaku penghuni syurga dari RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, kerana beliaulah isteri yang pertama yang menyongsong kewafatan baginda. Hal ini turut diungkapkan oleh Saidatina Aisyah radhiallahu anha, selaku berkata,
“Semoga Allah merahmati Zainab binti Jahsy, kerana dia sudah menemukan kemuliaan di dunia ini, yang tidak sanggup ditandingi oleh kemuliaan lainnya. Allah Subhanahu wa Taala menikahkannya dengan NabiNya di dunia dan menurunkan Al-Quran wacana hal tersebut. Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah bersabda terhadap kami (para isteri Rasul) di saat kami berada di sekeliling baginda, ”Orang yang lebih dulu bersua denganku (di syurga) merupakan orang yang paling panjang lengannya (paling banyak bersedekah) di antara kalian”. Sesungguhnya dialah Zainab binti Jahsy, Ummul masakin.
Wallahu a’lam.