Saidatina Aisyah As Siddiqah Binti As Siddiq
Friday, August 20, 2021
Edit
"Allah sudah menurunkan ayat yang menerangkan tentang kesucianmu dari atas lapis langit yang ketujuh, tidak ada satu masjid pun yang didalamnya disebutkan nama Allah, kecuali kesucianmu akan dibacakan sepanjang malam dan siang". [Ibnu Abbas]
Aisyah radhiallahu anha, puteri terhadap pasangan mulia yang dibina lewat madrasah Rasul, Saidina Abu Bakar radhiallahu anhu dan Ummu Ruman binti Amir bin Uwaymir al-Kinaniyahradiallahu anha. Di rumah yang diliputi dengan kebenaran, kejujuran dan keimanan inilah dia dilahirkan, tepatnya di Makkah, 7 tahun sebelum hijrah. Beliau turut diberi julukan As-Siddiqah binti As-Siddiq. Dari keluarga teman dekat inilah, Allah menempatkan dia sehingga kemuliaan peribadi dan keunggulan yang ada padanya terus diangkat oleh Allah Subahanahu wa Taala selaku salah seorang Ummul Mukminin.
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah bersabda, “Aku berkhayal melihatmu dua kali atau tiga kali. Malaikat tiba membawamu pada sehelai kain sutera, kemudian malaikat itu berkata kepadaku, ’Ini merupakan isterimu’. Lalu saya membuka kain epilog mukamu dan ternyata engkaulah orangnya”. Aisyah lantas menjawab,” Kalau hal ini dari Allah, Dia niscaya akan membenarkannya” [HR Bukhari dan Muslim].
Beliaulah penyeri hidup Rasulullah selepas kewafatan Saidatina Khadijah radiallahu anha. Gaya lincahnya berbagi Rasulullah sering terhibur. Kehidupan rumah tangga mereka dipenuhi situasi ceria, senang dan tenteram. Beliau amat rajin dalam memupuk kasih sayang dan menawan perhatian Rasulullah. Perkara-perkara yang disenangi Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam sungguh diutamakannya. Beliau sering mencari-cari potensi merapatkan kekerabatan dengan keluarga baginda. Penampilan dirinya sentiasa dijaga biar kemas, cantik, harum dengan wangi-wangian yang disukai suaminya, Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam.
Namun ada problem lain yang memunculkan Saidatina Aisyah begitu istimewa di hati Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam sehingga berbagi isteri-isteri baginda yang lain merasa cemburu menyaksikan layanan istimewa baginda serta orang ramai terhadap Saidatina Aisyah yang bakir itu. Rasulullah lantas berterus terang,
“Janganlah kalian mengguris hatiku kerana Aisyah. Demi Allah, saya tidak pernah menerima wahyu di saat bareng isteri-isteri lain kecuali di saat saya bareng Aisyah.”
Tersentuh perasaan hati para ummahatul mukminin dek menyimak klarifikasi Rasulullah. Sesalan menyelubungi hati mereka. Jika begitu sekali istimewanya Aisyah di segi Allah Subhanahu wa Taala, mengapa pula mereka mempertikaikannya. Lantas problem itu tidak lagi ditimbulkan sehabis itu.
Aisyah berkahwin dengan baginda Rasul di saat usianya tujuh tahun iaitu sebelum hijrah ke Madinah. Masih di alam kanak-kanak, lantas dia tetap tinggal bareng keluarganya. Setelah berumur 9 atau 10 tahun barulah dia tinggal bareng Rasulullah. Maka bermulalah liku-liku kehidupan gres baginya. Kini dia merupakan isteri seorang Rasul, isteri seorang pemimpin negara.
Terhimpun di dalam diri Aisyah radiallahu anha ilmu dan pelbagai keutamaan. Keistimewaan yang dimiliki dia di antaranya menyerupai berpendirian kuat, kecenderungan meneliti sesuatu perkara, ketangkasan bertindak, kefasihan bertutur, daya kenangan yang kuat, semuanya merupakan kurniaan dari Allah. Ini membuatnya susuk peribadi yang baka diingati sepanjang sejarah kaum Muslimin, kerana ia bahwasanya sudah meninggalkan jejak yang diberkati di dunia ini.
Berkaitan dengan ketinggian ilmu beliau, tiada semua orang dari kelompok para teman dekat dan tabi’in yang dapat menyangkalnya. Abu Salamah bin Abdurrahman misalnya, mengatakan
“Aku tidak mengenali seorang pun yang lebih mengerti tentang sunnah Rasul dan yang lebih sempurna pendapatnya, lebih tahu tentang ayat Al-Quran yang diturunkan, serta lebih mengerti tentang hal-hal yang fardhu; selain Aisyah”
Ibn Abdil Bar turut mengatakan, “Aisyah memiliki wawasan yang sungguh tinggi di dalam bidang tafsir, hadis, dan fikih; selain di dalam bidang perubatan, syair dan salasilah”.
Urwah bin Zubair juga berkata, “Aku tidak pernah mengenali seorang pun yang lebih mengerti tentang Al-Quran dan ketentuan-ketentuannya, tentang halal dan haram, tentang syair, tentang obrolan dan nasab bangsa Arab, selain Aisyah”
Turut mengakuinya merupakan Abu Umar di dalam ucapan beliau, “Pada zamannya tiada seorang pun yang dapat menandingi Aisyah dalam bidang ilmu fikih, ilmu pengetahuan, dan ilmu syair”
Sahabat yang lain, Abu Bard bin Abu Musa mengisahkan dari ayahnya yang pernah berkata, “Kami, para teman dekat Rasul, tidaklah menghadapi sebuah kesusahan lantas kami tanyakan terhadap Aisyah, melainkan kami menemukan solusi yang bagus darinya”.
Di dalam cerita lain, dia menyebutkan, “Aku menyaksikan guru-guru para teman dekat besar mengajukan pertanyaan terhadap Aisyah mengenai faraid”
Beliau turut dimengerti selaku seorang perawi hadis yang perkasa dan tergolong di antara orang yang paling banyak meriwayatkan hadis dari Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam selain Saidina Umar Al Khattab, Saidina Ali, Abdullah Ibn Mas’ud, Abdullah Ibn Umar dan Zaid bin Thabit. Beliau juga memiliki keunggulan dalam menukil sunnah nubuwwah yang berupa perbuatan, kemudian diajarkan terhadap kaum Muslimat lainnya. Beliau meriwayatkan 2210 buah hadis dari Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, yang kemudiannya dimuatkan dalam Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim (297 buah hadis), yang disepakati oleh keduanya sebanyak 174 buah hadis, dan yang diriwayatkan sendiri oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, masing-masing 54 buah dan 69 buah hadis.
Demikianlah Aisyah, Muslimah yang paling mendalam ilmunya, sehingga teman dekat utama menyerupai Utsman bin Affan sendiri menghantar delegasi terhadap dia untuk bertanyakan as-Sunnah. Kenyataan ini tidak sanggup diragukan kerana As-Siddiqah ini lahir dan dibesarkan di rumah As-Siddiq, kemudian kemudiannya hidup di rumah nubuwwah, memperkaya peribadi dari sumber nabawi yang murni, malah terlibat pribadi dalam asbabun nuzul beberapa cerita di dalam Al-Quran. Cukuplah baginya sebuah keunggulan karena rumah dia selaku wilayah turunnya wahyu. Maka, bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila dia pantas selaku Muslimah yang paling mendalam ilmunya, serta keutamaannya tersebar ke seluruh negeri, melampaui sahabat-sahabat lain dalam pelbagai hal yang wajib dan sunnah.
Ummul Mukminin, Aisyah radiallahu anha menjadi referensi dalam hal kezuhudan, kemurahan hati, kedermawanan dan keteguhan beliau. Kezuhudan dia meraih darjat yang sungguh tinggi kerana dia sering berpaling dari hal-hal dunia yang melekakan dan menghadapkan diri dia terhadap Allah Subhanahu wa Taala untuk mengerjakan ibadah. Hampir tiada harta yang disisakan di tangannya walau untuk beberapa saat. Harta yang ada padanya secepatnya disalurkan terhadap orang-orang miskin. Di antara citra kedermawanannya, dia pernah membahagi-bahagikan seratus ribu dirham cuma dalam satu hari, tanpa meninggalkan satu dirham pun buat dirinya, sementara dia sendiri berpuasa pada hari tersebut.
Di dalam problem ibadah, tiada yang mewaspadai bahawa Aisyah merupakan orang yang paling akrab dengan RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, sehingga ibadahnya dianggap selaku citra sederhana dari ibadah Rasul. Aisyah banyak mendirikan solat sunat, terutamanya solat tahajjud di malam hari. Beliau tidak pernah berdiam diri di saat ada di kelompok para teman dekat yang salah dalam mengerti Al-Quran dan As-sunnah atau melanggari aturan syara’. Hal ini diungkapkan oleh Ubaidillah bin Umair, di saat Aisyah berkomentar mengenai Abdullah bin Amr di saat mewakilkan kaum perempuan untuk membuka sanggul mereka di saat mandi junub, selaku berkata,
“Alangkah menghairankan Ibn ’Amr ini. Ia mewakilkan para perempuan biar membuka sanggul mereka di saat mandi. Mengapa tidak mencukur saja rambut kalian keseluruhannya? Sungguh saya pernah mandi bareng Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam dan saya tidak lebih cuma menyiramkan kepalaku tiga kali” [HR Muslim]
Beliau juga pernah berhadapan dengan wanita-wanita Himsh sambil berkata,
“Barangkali kalian ini tergolong dari wanita-wanita di permandian umum. Aku pernah mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, ‘Siapapun perempuan yang melepaskan pakaiannya di luar rumah suami, bererti dia sudah merosakkan tabir relevansinya dengan Allah’ [HR Ahmad, Abu Dawud dan Ibn Majah]
Di di saat lainnya, Aisyah menyaksikan pergantian di dalam faktor pemakaian kaum Muslimah selepas wafatnya RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, lantas dia menolaknya seraya berkata,
“Seandainya Rasulullah menyaksikan apa yang dilaksanakan oleh Muslimah sekarang, nescaya baginda akan melarang kalian pergi ke masjid sebagaimana kaum perempuan bani Israel dahulu”
Ketabahan Aisyah dalam menghadapi cobaan hidup juga merupakan ikhtibar untuk kita yang tinggal. Beliau pernah difitnah berkhalwat dengan Safwan bin Mu’tal, seorang pejuang Islam, angkara seorang munafik berketurunan Yahudi berjulukan Abdullah bin Ubay. Betapa pahitnya tohmahan itu dan walaupun suami sendiri tidak memihak kepadanya, tetapi dia tidak pernah merasai dirinya bersendirian. Hanya Allah wilayah hatinya berpaut kukuh. Baginya Allah tidak akan menzalimi hambaNya melainkan ada hikmah yang terselit di sebalik cobaan getir itu. Di kala itu, Aisyah sentiasa bersedih sehingga lemah-lemah tubuhnya. Namun kesedihan itu diadukan cuma terhadap Allah. Kata-kata yang terbit dari lisannya,
“Aku akan bersabar, kerana apabila saya mengaku saya berbuat itu, saya sudah berbohong terhadap Allah. Dan apabila saya menyampaikan tidak, mereka semua tidak mempercayai aku. Aku percaya dengan pembelaan Allah.”
Sesungguhnya Allah amat kasih pada Aisyah yang sabar, kemudian Allah sendirilah yang membersihkan nama Aisyah lewat wahyu yang disampaikan terhadap Rasulullah.
Aisyah juga merupakan salah seorang perempuan Mukminah yang sungguh cekal di dalam perjuangannya di medan jihad. Sewaktu Perang Uhud, di di saat usia yang masih muda, dia pernah turut sama memuat air di pundaknya selaku bekalan para mujahidin. Hal ini diakui oleh Anas bin Malik dengan perkataan beliau,
“Aku menyaksikan Aisyah binti Abu Bakar dan Ummu Sulaym, keduanya menyingsingkan hujung pakaiannya lantas keduanya memuat bekas air yang besar di bahu mereka kemudian memberi minum terhadap kaum Muslimin yang terluka. Kemudian keduanya kembali dan menyanggupi bekas air tersebut, kemudian kembali mengerjakan hal yang sama” [Muttafaq alaih]
Demikian juga di saat Perang Khandak, Aisyah menekuni ke arena jihad dan bergabung bareng para teman dekat sehingga dia maju dan berdiri mendekati barisan hadapan para mujahidin.
Saidatina Aisyah radiallahu anha kembali ke rahmatullah pada hari Isnin malam Selasa, 17 Ramadhan tahun 58 Hijrah. Sebelum wafat, dia sempat meninggalkan wasiat. Penuh sayu dia membisikkan,
“Kuburkanlah saya pada waktu malam di Padang Baqi’, jangan di samping Rasulullah kerana saya sungguh aib pada baginda.”
Riwayat hidup As-Siddiqah merupakan cermin bagi para Muslimah hari ini, di mana dari perjalanan hidup Mukminah solehah ini, kita sanggup mengenali bagaimana dia bisa memiliki keperibadian utuh tanpa perlu merendahkan diri. Seterusnya, bagaimana perempuan Mukminah ini mempertahankan kemuliaannya, tetapi tetap sarat ketundukan dan kesederhanaan; mengerti dan mendalami agamanya sehingga menjadi sumber rujukan; menterjemah sumberdeennya ke dalam amalan-amalan nyata; menampilkan rekomendasi dan buah asumsi demi menegakkan agama Allah sehinggalah terhadap cara kehidupan suami isteri, yang alhasil dia sanggup menghidupkan semangat suaminya seterusnya sukses menjangkau kejayaan.
Wallahu a’lam.
Aisyah radhiallahu anha, puteri terhadap pasangan mulia yang dibina lewat madrasah Rasul, Saidina Abu Bakar radhiallahu anhu dan Ummu Ruman binti Amir bin Uwaymir al-Kinaniyahradiallahu anha. Di rumah yang diliputi dengan kebenaran, kejujuran dan keimanan inilah dia dilahirkan, tepatnya di Makkah, 7 tahun sebelum hijrah. Beliau turut diberi julukan As-Siddiqah binti As-Siddiq. Dari keluarga teman dekat inilah, Allah menempatkan dia sehingga kemuliaan peribadi dan keunggulan yang ada padanya terus diangkat oleh Allah Subahanahu wa Taala selaku salah seorang Ummul Mukminin.
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah bersabda, “Aku berkhayal melihatmu dua kali atau tiga kali. Malaikat tiba membawamu pada sehelai kain sutera, kemudian malaikat itu berkata kepadaku, ’Ini merupakan isterimu’. Lalu saya membuka kain epilog mukamu dan ternyata engkaulah orangnya”. Aisyah lantas menjawab,” Kalau hal ini dari Allah, Dia niscaya akan membenarkannya” [HR Bukhari dan Muslim].
Beliaulah penyeri hidup Rasulullah selepas kewafatan Saidatina Khadijah radiallahu anha. Gaya lincahnya berbagi Rasulullah sering terhibur. Kehidupan rumah tangga mereka dipenuhi situasi ceria, senang dan tenteram. Beliau amat rajin dalam memupuk kasih sayang dan menawan perhatian Rasulullah. Perkara-perkara yang disenangi Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam sungguh diutamakannya. Beliau sering mencari-cari potensi merapatkan kekerabatan dengan keluarga baginda. Penampilan dirinya sentiasa dijaga biar kemas, cantik, harum dengan wangi-wangian yang disukai suaminya, Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam.
Namun ada problem lain yang memunculkan Saidatina Aisyah begitu istimewa di hati Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam sehingga berbagi isteri-isteri baginda yang lain merasa cemburu menyaksikan layanan istimewa baginda serta orang ramai terhadap Saidatina Aisyah yang bakir itu. Rasulullah lantas berterus terang,
“Janganlah kalian mengguris hatiku kerana Aisyah. Demi Allah, saya tidak pernah menerima wahyu di saat bareng isteri-isteri lain kecuali di saat saya bareng Aisyah.”
Tersentuh perasaan hati para ummahatul mukminin dek menyimak klarifikasi Rasulullah. Sesalan menyelubungi hati mereka. Jika begitu sekali istimewanya Aisyah di segi Allah Subhanahu wa Taala, mengapa pula mereka mempertikaikannya. Lantas problem itu tidak lagi ditimbulkan sehabis itu.
Aisyah berkahwin dengan baginda Rasul di saat usianya tujuh tahun iaitu sebelum hijrah ke Madinah. Masih di alam kanak-kanak, lantas dia tetap tinggal bareng keluarganya. Setelah berumur 9 atau 10 tahun barulah dia tinggal bareng Rasulullah. Maka bermulalah liku-liku kehidupan gres baginya. Kini dia merupakan isteri seorang Rasul, isteri seorang pemimpin negara.
Terhimpun di dalam diri Aisyah radiallahu anha ilmu dan pelbagai keutamaan. Keistimewaan yang dimiliki dia di antaranya menyerupai berpendirian kuat, kecenderungan meneliti sesuatu perkara, ketangkasan bertindak, kefasihan bertutur, daya kenangan yang kuat, semuanya merupakan kurniaan dari Allah. Ini membuatnya susuk peribadi yang baka diingati sepanjang sejarah kaum Muslimin, kerana ia bahwasanya sudah meninggalkan jejak yang diberkati di dunia ini.
Berkaitan dengan ketinggian ilmu beliau, tiada semua orang dari kelompok para teman dekat dan tabi’in yang dapat menyangkalnya. Abu Salamah bin Abdurrahman misalnya, mengatakan
“Aku tidak mengenali seorang pun yang lebih mengerti tentang sunnah Rasul dan yang lebih sempurna pendapatnya, lebih tahu tentang ayat Al-Quran yang diturunkan, serta lebih mengerti tentang hal-hal yang fardhu; selain Aisyah”
Ibn Abdil Bar turut mengatakan, “Aisyah memiliki wawasan yang sungguh tinggi di dalam bidang tafsir, hadis, dan fikih; selain di dalam bidang perubatan, syair dan salasilah”.
Urwah bin Zubair juga berkata, “Aku tidak pernah mengenali seorang pun yang lebih mengerti tentang Al-Quran dan ketentuan-ketentuannya, tentang halal dan haram, tentang syair, tentang obrolan dan nasab bangsa Arab, selain Aisyah”
Turut mengakuinya merupakan Abu Umar di dalam ucapan beliau, “Pada zamannya tiada seorang pun yang dapat menandingi Aisyah dalam bidang ilmu fikih, ilmu pengetahuan, dan ilmu syair”
Sahabat yang lain, Abu Bard bin Abu Musa mengisahkan dari ayahnya yang pernah berkata, “Kami, para teman dekat Rasul, tidaklah menghadapi sebuah kesusahan lantas kami tanyakan terhadap Aisyah, melainkan kami menemukan solusi yang bagus darinya”.
Di dalam cerita lain, dia menyebutkan, “Aku menyaksikan guru-guru para teman dekat besar mengajukan pertanyaan terhadap Aisyah mengenai faraid”
Beliau turut dimengerti selaku seorang perawi hadis yang perkasa dan tergolong di antara orang yang paling banyak meriwayatkan hadis dari Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam selain Saidina Umar Al Khattab, Saidina Ali, Abdullah Ibn Mas’ud, Abdullah Ibn Umar dan Zaid bin Thabit. Beliau juga memiliki keunggulan dalam menukil sunnah nubuwwah yang berupa perbuatan, kemudian diajarkan terhadap kaum Muslimat lainnya. Beliau meriwayatkan 2210 buah hadis dari Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, yang kemudiannya dimuatkan dalam Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim (297 buah hadis), yang disepakati oleh keduanya sebanyak 174 buah hadis, dan yang diriwayatkan sendiri oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, masing-masing 54 buah dan 69 buah hadis.
Demikianlah Aisyah, Muslimah yang paling mendalam ilmunya, sehingga teman dekat utama menyerupai Utsman bin Affan sendiri menghantar delegasi terhadap dia untuk bertanyakan as-Sunnah. Kenyataan ini tidak sanggup diragukan kerana As-Siddiqah ini lahir dan dibesarkan di rumah As-Siddiq, kemudian kemudiannya hidup di rumah nubuwwah, memperkaya peribadi dari sumber nabawi yang murni, malah terlibat pribadi dalam asbabun nuzul beberapa cerita di dalam Al-Quran. Cukuplah baginya sebuah keunggulan karena rumah dia selaku wilayah turunnya wahyu. Maka, bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila dia pantas selaku Muslimah yang paling mendalam ilmunya, serta keutamaannya tersebar ke seluruh negeri, melampaui sahabat-sahabat lain dalam pelbagai hal yang wajib dan sunnah.
Ummul Mukminin, Aisyah radiallahu anha menjadi referensi dalam hal kezuhudan, kemurahan hati, kedermawanan dan keteguhan beliau. Kezuhudan dia meraih darjat yang sungguh tinggi kerana dia sering berpaling dari hal-hal dunia yang melekakan dan menghadapkan diri dia terhadap Allah Subhanahu wa Taala untuk mengerjakan ibadah. Hampir tiada harta yang disisakan di tangannya walau untuk beberapa saat. Harta yang ada padanya secepatnya disalurkan terhadap orang-orang miskin. Di antara citra kedermawanannya, dia pernah membahagi-bahagikan seratus ribu dirham cuma dalam satu hari, tanpa meninggalkan satu dirham pun buat dirinya, sementara dia sendiri berpuasa pada hari tersebut.
Di dalam problem ibadah, tiada yang mewaspadai bahawa Aisyah merupakan orang yang paling akrab dengan RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, sehingga ibadahnya dianggap selaku citra sederhana dari ibadah Rasul. Aisyah banyak mendirikan solat sunat, terutamanya solat tahajjud di malam hari. Beliau tidak pernah berdiam diri di saat ada di kelompok para teman dekat yang salah dalam mengerti Al-Quran dan As-sunnah atau melanggari aturan syara’. Hal ini diungkapkan oleh Ubaidillah bin Umair, di saat Aisyah berkomentar mengenai Abdullah bin Amr di saat mewakilkan kaum perempuan untuk membuka sanggul mereka di saat mandi junub, selaku berkata,
“Alangkah menghairankan Ibn ’Amr ini. Ia mewakilkan para perempuan biar membuka sanggul mereka di saat mandi. Mengapa tidak mencukur saja rambut kalian keseluruhannya? Sungguh saya pernah mandi bareng Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam dan saya tidak lebih cuma menyiramkan kepalaku tiga kali” [HR Muslim]
Beliau juga pernah berhadapan dengan wanita-wanita Himsh sambil berkata,
“Barangkali kalian ini tergolong dari wanita-wanita di permandian umum. Aku pernah mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, ‘Siapapun perempuan yang melepaskan pakaiannya di luar rumah suami, bererti dia sudah merosakkan tabir relevansinya dengan Allah’ [HR Ahmad, Abu Dawud dan Ibn Majah]
Di di saat lainnya, Aisyah menyaksikan pergantian di dalam faktor pemakaian kaum Muslimah selepas wafatnya RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam, lantas dia menolaknya seraya berkata,
“Seandainya Rasulullah menyaksikan apa yang dilaksanakan oleh Muslimah sekarang, nescaya baginda akan melarang kalian pergi ke masjid sebagaimana kaum perempuan bani Israel dahulu”
Ketabahan Aisyah dalam menghadapi cobaan hidup juga merupakan ikhtibar untuk kita yang tinggal. Beliau pernah difitnah berkhalwat dengan Safwan bin Mu’tal, seorang pejuang Islam, angkara seorang munafik berketurunan Yahudi berjulukan Abdullah bin Ubay. Betapa pahitnya tohmahan itu dan walaupun suami sendiri tidak memihak kepadanya, tetapi dia tidak pernah merasai dirinya bersendirian. Hanya Allah wilayah hatinya berpaut kukuh. Baginya Allah tidak akan menzalimi hambaNya melainkan ada hikmah yang terselit di sebalik cobaan getir itu. Di kala itu, Aisyah sentiasa bersedih sehingga lemah-lemah tubuhnya. Namun kesedihan itu diadukan cuma terhadap Allah. Kata-kata yang terbit dari lisannya,
“Aku akan bersabar, kerana apabila saya mengaku saya berbuat itu, saya sudah berbohong terhadap Allah. Dan apabila saya menyampaikan tidak, mereka semua tidak mempercayai aku. Aku percaya dengan pembelaan Allah.”
Sesungguhnya Allah amat kasih pada Aisyah yang sabar, kemudian Allah sendirilah yang membersihkan nama Aisyah lewat wahyu yang disampaikan terhadap Rasulullah.
Aisyah juga merupakan salah seorang perempuan Mukminah yang sungguh cekal di dalam perjuangannya di medan jihad. Sewaktu Perang Uhud, di di saat usia yang masih muda, dia pernah turut sama memuat air di pundaknya selaku bekalan para mujahidin. Hal ini diakui oleh Anas bin Malik dengan perkataan beliau,
“Aku menyaksikan Aisyah binti Abu Bakar dan Ummu Sulaym, keduanya menyingsingkan hujung pakaiannya lantas keduanya memuat bekas air yang besar di bahu mereka kemudian memberi minum terhadap kaum Muslimin yang terluka. Kemudian keduanya kembali dan menyanggupi bekas air tersebut, kemudian kembali mengerjakan hal yang sama” [Muttafaq alaih]
Demikian juga di saat Perang Khandak, Aisyah menekuni ke arena jihad dan bergabung bareng para teman dekat sehingga dia maju dan berdiri mendekati barisan hadapan para mujahidin.
Saidatina Aisyah radiallahu anha kembali ke rahmatullah pada hari Isnin malam Selasa, 17 Ramadhan tahun 58 Hijrah. Sebelum wafat, dia sempat meninggalkan wasiat. Penuh sayu dia membisikkan,
“Kuburkanlah saya pada waktu malam di Padang Baqi’, jangan di samping Rasulullah kerana saya sungguh aib pada baginda.”
Riwayat hidup As-Siddiqah merupakan cermin bagi para Muslimah hari ini, di mana dari perjalanan hidup Mukminah solehah ini, kita sanggup mengenali bagaimana dia bisa memiliki keperibadian utuh tanpa perlu merendahkan diri. Seterusnya, bagaimana perempuan Mukminah ini mempertahankan kemuliaannya, tetapi tetap sarat ketundukan dan kesederhanaan; mengerti dan mendalami agamanya sehingga menjadi sumber rujukan; menterjemah sumberdeennya ke dalam amalan-amalan nyata; menampilkan rekomendasi dan buah asumsi demi menegakkan agama Allah sehinggalah terhadap cara kehidupan suami isteri, yang alhasil dia sanggup menghidupkan semangat suaminya seterusnya sukses menjangkau kejayaan.
Wallahu a’lam.