Ummu Sulaim Binti Milhan
Tuesday, August 17, 2021
Edit
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Aku masuk ke syurga kemudian terdengar suatu bunyi di hadapanku. Ternyata ia merupakan Al-Ghumaisha’ bintu Milhan”[HR Bukhari]
“ Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa itu kekal di dalam taman-taman dan sungai-sungai di wilayah yang disenangi, di segi Yang Maha Berkuasa” [Al-Qamar: 54-55]”
Bersama orang-orang Ansar
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah mendoakan orang-orang Ansar dengan doa baginda yang sungguh istimewa;“ Ya Allah, rahmatilah orang-orang Ansar dan anak orang-orang Ansar serta cucu orang-orang Ansar” [HR Bukhari dan Muslim]
Srikandi tauladan kita kali ini merupakan salah seorang perempuan Ansar, yang tergolong di golongan sahabiyah yang mulia dan paling utama. Beliau menghimpunkan ilmu, kebijaksanaan, keberanian, kemurahan hati, kesucian peribadi dan keikhlasan yang tulus semata-mata bagi Allah dan RasulNya.
Jiwa perempuan yang bijaksana ini sudah dipenuhi dengan kepercayaan sejak pertama kali ia mendengarnya, kemudian ia mendatangkan fenomena tersendiri yang menyaksikan kecemerlangan, kemuliaan dan kebaikan dirinya sepanjang zaman. Sahabiyah terbaik ini juga merupakan ibu terhadap seorang teman dekat yang terbaik, yang menemukan kedudukan khusus di segi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, iaitu Anas bin Malik. Abu Nu’aim Al-Asybahany mengungkapkan jati diri perempuan ini dengan berkata, “Ummu Sulaim yakni perempuan yang tunduk terhadap keputusan orang yang dicintainya, yang biasa menjinjing tombak di dalam peperangan!”
Di peluang ini, marilah kita susuri nasab sahabiyah yang mulia ini, yang biografinya harum semerbak, lezat didengar dan mengasyikkan hati. Beliaulah Ummu Sulaim bintu Milhan bin Khalid bin Zaid bin Haram An-Najariyah Al-Anshariyah Al-Khazrajiyah. [Siyar Alamin-Nubala, 2/304]. Semoga mujahidah yang sabar, khusyuk, mulia, patuh beragama serta berkedudukan ini menjadi tauladan buat kita semua.
Keteguhan Iman Ummu Sulaim
Sejak hari pertama keIslamannya, Ummu Sulaim sudah menyuguhkan keteguhan peribadi yang fantastis dan layak untuk diteladani. Ini menampilkan barakah dan ketajaman akalnya, disamping iman, keikhlasan dan kebenarannya. Beliau sudah memeluk Islam dan ikut berbaiat di di saat suaminya di saat itu (Malik bin An-Nadhar, ayah terhadap Anas bin Malik) berada di luar Madinah. Iman meresap ke dasar hatinya dan kekal terpateri di sana. Beliau menyayangi Islam dengan kecintaan yang sungguh mendalam, sehingga kerana itu ia tetap teguh di hadapan suaminya yang masih musyrik. Kisah menawan ini merupakan kisah yang mengangkat martabat Ummu Sulaim dan menempatkan ia setaraf dengan para muslimin di permulaan dakwah Islam di golongan kaum Ansar. Ayuh kita ikuti kisah ini.
Sejurus selepas pengislaman Ummu Sulaim, suaminya kembali seraya memarahi ia dengan berkata, “Apakah engkau sudah murtad?”. Ummu Sulaim lantas menjawab dengan tegas, “Aku tidak murtad, namun saya sudah beriman dengan orang ini (Rasulullah)”. Tidak cukup dengan itu, ia turut memimpin tangan anaknya, Anas dan mengisyaratkan Anas mudah-mudahan mengucapkan lafaz syahadatain. Anas akur. Malik, suami Ummu Sulaim makin murka dengan langkah-langkah isterinya sehingga ia menengking dengan kasar, “Jangan kamu rosakkan anakku!”. Tetapi dengan sarat kebijaksanaan Ummu Sulaim menjawab, “Sesungguhnya saya tidak merosakkannya, namun menunjukinya terhadap kebenaran”. Dengan menjinjing kemarahan yang menggumpal, Malik bin An-Nadhar memulakan perjalanan ke Syam, namun dibunuh musuhnya di pertengahan perjalanan tersebut. Ketika isu kematian suaminya hingga ke wawasan Ummu Sulaim, ia mendapatkannya dengan berlapang dada dan bertekad untuk memelihara Anas sebaik-baiknya. Beliau juga berjanji tidak akan berkahwin semula sehinggalah Anas membenarkannya berbuat demikian.
Sejak itu, perhatian ia tertumpah terhadap pendidikan anaknya. Beliau mengajarkan Anas wacana kecintaan terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam dan Islam. Setelah Baginda Rasul tiba di Madinah selaku muhajir, Ummu Sulaim secepatnya mendatangi baginda dengan menjinjing Anas yang di saat itu masih kanak-kanak dan belum meraih usia baligh. Beliau berkata terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam:“Wahai Rasulullah, ini Unais (nama kecil Anas). Aku mendatangi engkau mudah-mudahan dia mengabdi terhadap engkau. Maka berdoalah terhadap Allah bagi dirinya” Maka, baginda bersabda, “Ya Allah, perbanyakkanlah harta dan anaknya” (Dala’ilun-Nubuwwah, 6/194-195).
Anas mendapat panduan dan pengasuhan di rumah Rasulullah yang kemudiannya menghantarkan ia terhadap kedudukan mulia selaku salah seorang teman dekat terkemuka.
Ummu Sulaim sungguh-sungguh mengotakan kontrak yang pernah diucapkan terhadap anaknya. Beliau mendidik Anas dengan sebaik-baik didikan, sehingga Anas pernah berkata, “Semoga Allah menampilkan akhir kebaikan terhadap ibuku kerana ia sudah mengasuhku dengan sungguh baik” .
Mahar Yang Paling Indah
Ummu Sulaim juga tidak menemukan lamaran-lamaran yang tiba kepadanya sehinggalah Anas berusia cukup dewasa. Beliau kemudiannya dilamar oleh Abu Talhah Al-Anshary yang di saat mengajukan lamaran tersebut masih seorang musyrik. Ummu Sulaim dituntut untuk menimbang-nimbang lamaran laki-laki tersebut kerana Abu Talhah merupakan seorang yang kokoh di dalam masyarakat. Ketika Abu Talhah menemui ia buat kali kedua untuk tujuan yang sama, Ummu Sulaim menjawab lamaran tersebut dengan berkata “Wahai Abu Talhah, laki-laki seumpama engkau tidak layak untuk ditolak. Tetapi engkau seorang kafir, sementara saya perempuan Muslimah dan tidak mungkin bagiku untuk menikahi engkau”
“ Apa yang perlu kulakukan untuk tujuan itu?” tanya Abu Talhah.
“Hendaklah engkau menemui Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam” Jawab Ummu Sulaim.
Abu Talhah secepatnya beranjak untuk menemui Rasulullah yang di saat itu sedang duduk di tengah-tengah para sahabat. Ketika menyaksikan kemunculan Abu Talhah, baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Abu Talhah mendatangi kalian, dan gejala keislaman terlihat di antara kedua matanya”. Abu Talhah menginformasikan Rasulullah apa yang dibilang Ummu Sulaim. Akhirnya, Abu Talhah memeluk Islam di hadapan baginda dan para sahabat. Beliau juga bersetuju menikahi Ummu Sulaim dengan mahar keIslamannya. Ummu Sulaim berkata terhadap anaknya, “ Wahai Anas, bangkitlah dan nikahkanlah Abu Talhah”.
Tentang kisah ijab kabul yang diberkati ini, Tsabit bin Aslam Al-Banany, salah seorang Tabi’in berkata, “Kami tidak pernah menyimak mahar yang lebih indah dari maharnya Ummu Sulaim, iaitu Islam!” (Shifatush Shafwah, 2/66; Siyar A’lamin-Nubala’, 2/29).
Firasat Ummu Sulaim terhadap Abu Talhah ternyata benar, sehingga ia menjangkau kebahagiaan kerana kebaikan, keikhlasan dan kemuliaan suaminya. Abu Talhah juga berhak mengecap kebahagiaan kerana pernikahannya dengan seorang perempuan Mukminah yang bertakwa, Ummu Sulaim, yang kerana beliaulah, Abu Talhah keluar dari kegelapan syirik ke cahaya tauhid, Islam dan jihad. Allah kemudiannya memuliakan suami isteri ini dengan kelahiran seorang anak laki-laki yang diberi nama Abu Umair.
Ternyata Allah Subhanahu wa Taala berkehendak untuk menguji keluarga suci ini, yang sedari hari pertamanya lagi sudah dibangun dengan ketakwaan. Di sinilah Ummu Sulaim tampil dengan citra istimewa lagi fantastis dari kisah-kisah sahabayiyah sezaman beliau. Beliau mendatangkan keunggulan sehingga tindakannya ini mekar sepanjang sejarah hingga Allah Subhanahu wa Taala mempusakakan dunia dan seisinya.
Suatu hari, Umair jatuh sakit dan meninggal dunia di saat Abu Thalhah pergi ke masjid. Ummu Sulaim menemukan pemergian anak kecil itu dengan jiwa yang redha dan sabar seraya berucap, “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un”. Beliau membaringkan jasad anaknya di atas wilayah tidurnya dan berkata terhadap piawai keluarganya yang lain,”Jangan kalian sampaikan khabar ini terhadap Abu Talhah berkenaan anaknya. Biar saya saja yang menyodorkan hal ini kepadanya”.
Sekembalinya dari masjid, Abu Talhah bertanyakan kondisi Umair, “Bagaimanakah kondisi anakku?”
“Dia lebih hening dari kondisi sebelumnya” jawab Ummu Sulaim. Kemudian Ummu Sulaim menghidangkan makan malam terhadap Abu Talhah dan menghiaskan dirinya secantik mungkin. Pada malam tersebut, mereka berjima’ dan sehabis selesai, Ummu Sulaim mengkhabarkan kematian Umair terhadap suaminya. Abu Talhah bersedih serta timbul kemarahan di hatinya. Beliau mendatangi Rasulullah dan menceritakan perlakuan isterinya. Mendengarkan kisah tersebut, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Segala puji bagi Allah yang sudah menyebabkan di tengah umatku seorang perempuan yang sabar seumpama ketabahan perempuan Bani Israel”. (As-Sirah Al-Halabiyah, 3/74)
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam mengajukan pertanyaan terhadap Abu Talhah, “Apakah semalam kalian sudah berjima’?”. “Ya”. Jawab Abu Talhah. Rasulullah mendoakan keberkahan bagi pasangan tersebut dan doa baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam ini dikabulkan oleh Allah Subhanahu wa Taala,. Ummu Sulaim melahirkan anak laki-laki yang diberi nama Abdullah hasil dari perhubungan tersebut. Diriwayatkan, Abdullah bin Abu Talhah tergolong orang-orang yang soleh. Tanda itu terang terlihat di wajahnya. Abayah bin Rafi’ berkata, “ Aku menyaksikan anak itu di kemudian hari mempunyai tujuh anak laki-laki yang kesemuanya hafal Al-Quran” (Ath-thabaqat, 8/334; Sifathush-Shafwah, 2/69; Dala’ilun-Nubuwwah, 6/199)
Apakah Yang Engkau Miliki Wahai Ummu Sulaim?
Ummu Sulaim radhiallahu anha sentiasa menampilkan kado dan masakan terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Allah Subhanahu wa Taala juga memuliakan ia dan memberkati pemberiannya terhadap baginda Rasul. Kisah ini dituturkan sendiri oleh Anas bin Malik di saat mengkhabarkan barakah dari kebiasaan ibunya itu. Ummu Sulaim pernah mengarahkan seorang pembantunya untuk menghantarkan masakan berupa daging kambing terhadap RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam. Selesai menghantarkan pemberian tersebut, kantung kosong tersebut dikembalikan ke tempat tinggal Ummu Sulaim di di saat ia tiada di rumah. Sekembalinya ke rumah, Ummu Sulaim mendapati kantung tersebut masih sarat berisi. Lantas, ia kembali terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam untuk meminta kepastian.
Ummu Sulaim berkata, ” Demi yang mengutusmu dengan kebenaran dan agama yang benar, kantung ini masih sarat terdiri dari masakan yang kuberikan padamu sedangkan engkau wahai Rasulullah sudah mendapatkannya dari pembantuku”
Baginda lantas menjawab, ”Wahai Ummu Sulaim, apakah engkau hairan kerana Allah sudah menampilkan masakan kepadamu sebagaimana engkau sudah menampilkan masakan terhadap RasulNya? Makanlah dan berikanlah masakan itu terhadap yang lain”. Ummu Sulaim kembali ke rumahnya dan membahagikan masakan itu di dalam suatu mangkuk besar untuk 2000 orang sehingga ia menjadi bekalan masakan untuk tempoh sebulan atau dua bulan! (Hayatus-Sahabah, 3/635)
Anas turut menceritakan bahawa ibunya sering mengantarkan talam yang berisi kurma segar terhadap baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam kerana mengetahui kesukaan Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam itu. Dalam kisah yang lain, Abu Talhah pernah menginformasikan terhadap Ummu Sulaim wacana kondisi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam yang sedang menahan lapar yang teramat sungguh dengan berkata, ” Aku mendengar bunyi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam melemah. Aku menyaksikan ia merasa lapar. Maka, apakah engkau mempunyai sesuatu yang boleh diberikan terhadap baginda?”. Ummu Sulaim secepatnya mengeluarkan beberapa gumpalan adunan roti dari tepung gandum dan memerintahkan anaknya, Anas untuk mengirimkannya terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa sallam yang sedang berada di masjid bareng dengan para sahabat. Oleh kerana ramainya para teman dekat yang mengelilingi Rasulullah di saat itu, Anas merasa aib untuk menyodorkan pemberian yang sedikit itu. Menyedari kemunculan Anas, Rasulullah secepatnya menyapanya dengan berkata, ” Adakah orang tuamu mengutusmu ke sini?”. Anas mengiyakan. Rasulullah secepatnya bersabda terhadap para teman dekat untuk berangkat ke tempat tinggal Abu Talhah. Di di saat itu, Abu Talhah mulai ragu kerana mereka tak mempunyai sesuatu apapun untuk disuguhkan terhadap para tetamu yang ramai namun Ummu Sulaim mencelah, ”Percayalah, Allah dan RasulNya lebih mengetahui!”
” Wahai Ummu Sulaim! Apakah yang engkau miliki di saat ini?” Tanya Rasulullah.
Ummu Sulaim membawakan beberapa gumpalan roti yang ingin diberikannya terhadap Rasulullah sebelumnya. Baginda mendoakan barakah ke atas pemberian tersebut, maka mereka semua menikmati masakan tersebut sehingga kekenyangan, walhal bilangan para teman dekat di saat itu mencecah 90 orang lelaki. Subhanallah! (Tarikhul Islam, Adz-Zahaby, 1/357; Dala’ilun-Nubuwwah,2/532; Wafa’-ul-wafa’, 3/881-882. Diriwayatkan oleh Muttafaq Alaih. Imam Malik turut meriwayatkannya di dalam Al-Muwaththa’).
Kedermawanan dan kemurahan hati Ummu Sulaim tidak berhenti setakat di situ sahaja. Ketika Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam menikahi Zainab binti Jahsy, beliaulah yang menawarkan jamuan walimatul urus tersebut dengan menghidangkan masakan hobi Rasulullah sendiri. Barakah dari pemberian tersebut juga (dengan izin Allah) sanggup memuat bilangan para teman dekat yang ramai menghadiri majlis tersebut.
Maha suci Allah di atas segala kebaikan dan keberkatan yang dikurniakan terhadap hamba-hambaNya yang beriman!
Wanita Yang Memenuhi Hak dan Kebajikan
Ummu Sulaim radhiallahu anha tergolong di golongan para sahabiyah utama yang bijaksana, mempunyai rekomendasi yang lurus, kecerdikan dan firasat yang tinggi disamping berada pada akhlak-akhlak yang mulia serta mengumpulkan beberapa sifat yang bagus dan suci. Lantaran keperibadiannya inilah, ia sering mengajukan persoalan-persoalan berhubungan agama terhadap Rasulullah.
Tentang perilaku ia ini, Ummul Mukminin Aisyah radhiallahu anha pernah berkata, ” Sebaik-baik perempuan merupakan wanita-wanita Ansar. Mereka tidak mencicipi aib untuk mengajukan pertanyaan wacana masalah-masalah agama dan untuk memahaminya” (Ath-Thabaqat, 8/421).
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam juga sering mengajarkan pelbagai kendala agama dan ibadah terhadap beliau. Di antaranya seumpama yang diungkapkan oleh Anas bin Malik, ”Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam mendatangi Ummu Sulaim kemudian mendirikan solat tathawu’ di rumah beliau, kemudian ia bersabda, ”Wahai Ummu Sulaim, jikalau engkau sudah selesai mendirikan solat wajib, maka ucapkanlah subhanallah sepuluh kali, alhamdulillah sepuluh kali dan Allahu Akbar sepuluh kali, kemudian mohonlah terhadap Allah menurut apapun kehendakmu, kerana dengan demikian akan dibilang kepadamu, ’Ya, ya,ya!’”
Dengan watak dan kecintaan ia terhadap Allah dan RasulNya jualah yang menghantarkan ia terhadap kedudukan yang tinggi di segi baginda Rasul, sehingga baginda sering mengajarkan dan menampilkan pengarahan secara halus dalam pelaksanaan ibadah beliau. Ibnu Sa’d menyebutkan bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah bertanya, ”Mengapa Ummu Sulaim tidak menunaikan haji bareng kami pada tahun ini?”
Ummu Sulaim menjawab, ”Wahai Nabi Allah, suamiku cuma mempunyai dua ekor unta. Yang satu digunakannya untuk menunaikan haji dan satunya lagi dia lewati untuk mengairi kebun kurmanya”
Maka baginda bersabda,” Jika tiba bulan Ramadhan, maka kerjakanlah umrah, kerana umrah pada bulan tersebut setara dengan haji di bulan Zulhijjah”. Dalam hadith lain, ia bersabda,”Umrah pada bulan Ramadhan itu akan mengambil alih hajimu bersamaku”.
Keberanian dan Jihadnya
Kita sudah mengetahui tokoh perempuan kali ini selaku seorang perempuan yang terpandang, mulia dan terhormat, tergolong golongan perempuan yang terawal menemukan Islam. Kita juga sudah mengenalinya selaku isteri yang solehah, ibu yang sarat kasih sayang, piawai ibadah yang taat, senang memberi dan murah hati. Lalu, bagaimana pula dengan jihadnya?
Tidak sanggup disangsikan bahawa ia sering terlibat dalam pelbagai insiden penting, malah menyertai sejumlah perempuan lain yang ikut berjihad bareng Rasulullah. Ath-Thabrany mentakhrij dari Ummu Sulaim radhiallahu anha, ia berkata, ”Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam berperang yang dibarengi beberapa perempuan dari golongan Ansar, kemudian kami menampilkan minum orang-orang yang sakit dan mengubati orang-orang yang terluka”
Diriwayatkan juga dari Anas bin Malik ra, ia berkata, "Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam pernah berperang bareng Ummu Sulaim serta beberapa perempuan lain di golongan Ansar, yang bertugas menampilkan minuman dan mengubati orang-orang yang terluka.” (Ditakhrij Muslim)
Al Imam Adz-Zahaby Rahimahullah menyebutkan bahawa Ummu Sulaim radhiallahu anha ikut bareng di dalam Perang Hunain dan Uhud, dan dia tergolong perempuan yang utama. (Siyar A’lamin-Nubala’, 2/304).
Muhammad bin Sirin, seorang tabi’in mulia pernah menyebutkan bahawa Ummu Sulaim menyertai RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam di Perang Uhud padahal di saat itu ia sedang mengandungkan anaknya, Abdullah bin Abu Thalhah. Beliau menjinjing bersamanya suatu tombak pendek yang diselitkan di pinggangnya. Abu Thalhah menemui Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam untuk mengkhabarkan langkah-langkah isteri beliau. Hasilnya, RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam tersenyum menyimak tingkah sahabiyyah terdekat tersebut. Baginda lantas mengajukan pertanyaan terhadap Ummu Sulaim wacana kegunaan tombak pendek itu dan dijawab dengan berani oleh beliau, ”Jika ada salah seorang antara orang-orang Musyrik mendekatiku, maka saya akan menikamnya dengan tanganku sendiri!”
Inilah dia salah seorang sahabiyyah yang mendapat kemuliaan jihad di segi barisan kaum Muslimin. Semoga AllahSubhanahu wa Taala mengurniakan akhir setimpal buat beliau.
Kerana Aku Sangat Menyayanginya!
Di antara bukti yang menampilkan bahawa Ummu Sulaim mempunyai kedudukan yang khusus dan istimewa di segi Rasulullah boleh dinilai dari pertuturan Anas bin Malik, ”Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam tidak biasa memasuki rumah lain selain rumah Ummu Sulaim.Ketika hal ini ditanyakan terhadap Baginda Rasul, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, ’Kerana saya sungguh menyayanginya, saudaranya terbunuh di saat bareng aku” (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim).
Saudaranya yang dimaksudkan di sini merupakan Haram bin Milhan, yang turut sama berjihad di medan Badar, Uhud, kemudian gugur syahid fi sabilillah dalam Perang Bi’r Ma’unah pada tahun keempat sehabis hijrah. Beliaulah yang mengucapkan kata-kata kondang ”Demi Rabb Kaabah! Aku sudah menjangkau keberuntungan yang besar” sejurus selepas ia ditikam lawan dari arah belakang sehingga hujung tombak menembusi dadanya dan mata tombak terlihat dari arah hadapan tubuhnya. Semoga Allah redha kepadaNya seumpama redhanya ia terhadap Tuhannya. (Siyar A’lamin-Nubala’, 2/307; Al-Ibtishar, hal. 36).
Rasulullah sungguh sering mendatangi Ummu Sulaim di rumah beliau, menampilkan sesuatu dan mendoakan keluarga tersebut. Anas meriwayatkan hal ini dengan berkata,” Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam tiba ke tempat tinggal kami, sementara yang ada di rumah cuma aku, ibuku, dan ibu saudaraku, kemudian ia bersabda, ’Bangunlah kalian, kerana saya akan solat bareng kalian. Para perempuan solat di sebelah kanan baginda. Selesai solat, baginda mendoakan segala kebaikan dunia dan alam abadi bagi kami” (Al-Ibtishar, hal. 39-40).
Anas juga pernah menuturkan, ”Jika Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam kemudian tidak jauh dari wilayah Ummu Sulaim, maka baginda akan menemuinya dan mengucapkan salam kepadanya” (Diriwayakan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Nasaei)
Maka, cukuplah sanjungan dan kemuliaan bagi Ummu Sulaim kerana Rasulullah sendiri sudah mengkhususkan kunjungan, salam, doa dan solat di rumahnya.
Nisa’ Mubasysyarat Bil Jannah!
Sahabiyah Ummu Sulaim radhiallahu anha yakni salah seorang perempuan utama yang meninggalkan jejak yang kekal di dalam sejarah Islam. Al Imam An-Nawawy Rahimahullah berkata wacana dirinya, ” Dia tergolong wanita-wanita yang utama” (Tahdzibul-Asma’, 2/363).
Beliau seorang isteri yang solehah, daie yang bijaksana dan pendidik yang utama dengan cara menyerahkan anaknya ke madrasah Nubuwwah untuk menceduk ilmu dan hikmah eksklusif dari sumbernya sehingga anak ia menjangkau gelar dan darjat yang tinggi di segi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam.
Di samping itu, Ummu Sulaim radhiallahu anha juga seorang penghafal hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam.Beliau meriwayatkan empat belas hadis dari baginda, dua hadis Muttafaq Alaihi, satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan dua hadis diriwayatkan oleh Muslim.
Ummu Sulaim radhiallahu anha juga menemukan khabar besar hati selaku salah seorang nisa’ mubasysyarat bil jannah (wanita yang dijamin syurga). Khabar ini disampaikan lewat Anas bin Malik radhiallahu anhu yang menuturkan dari sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, ”Aku masuk syurga kemudian saya terdengar suatu bunyi di hadapanku. Ternyata saya sedang berhadapan dengan Al-Ghumaisya’ bintu Milhan” [HR Bukhari]
Al-Ghumaisya’ dalam hadis di atas merupakan Ummu Sulaim radiallahu anha. Sesungguhnya keberuntungan yang besar bagi diri sahabiyah utama ini atas keredhaan Allah dan kecintaan Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam terhadapnya.
Wallahu 'alam
“ Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa itu kekal di dalam taman-taman dan sungai-sungai di wilayah yang disenangi, di segi Yang Maha Berkuasa” [Al-Qamar: 54-55]”
Bersama orang-orang Ansar
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah mendoakan orang-orang Ansar dengan doa baginda yang sungguh istimewa;“ Ya Allah, rahmatilah orang-orang Ansar dan anak orang-orang Ansar serta cucu orang-orang Ansar” [HR Bukhari dan Muslim]
Srikandi tauladan kita kali ini merupakan salah seorang perempuan Ansar, yang tergolong di golongan sahabiyah yang mulia dan paling utama. Beliau menghimpunkan ilmu, kebijaksanaan, keberanian, kemurahan hati, kesucian peribadi dan keikhlasan yang tulus semata-mata bagi Allah dan RasulNya.
Jiwa perempuan yang bijaksana ini sudah dipenuhi dengan kepercayaan sejak pertama kali ia mendengarnya, kemudian ia mendatangkan fenomena tersendiri yang menyaksikan kecemerlangan, kemuliaan dan kebaikan dirinya sepanjang zaman. Sahabiyah terbaik ini juga merupakan ibu terhadap seorang teman dekat yang terbaik, yang menemukan kedudukan khusus di segi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, iaitu Anas bin Malik. Abu Nu’aim Al-Asybahany mengungkapkan jati diri perempuan ini dengan berkata, “Ummu Sulaim yakni perempuan yang tunduk terhadap keputusan orang yang dicintainya, yang biasa menjinjing tombak di dalam peperangan!”
Di peluang ini, marilah kita susuri nasab sahabiyah yang mulia ini, yang biografinya harum semerbak, lezat didengar dan mengasyikkan hati. Beliaulah Ummu Sulaim bintu Milhan bin Khalid bin Zaid bin Haram An-Najariyah Al-Anshariyah Al-Khazrajiyah. [Siyar Alamin-Nubala, 2/304]. Semoga mujahidah yang sabar, khusyuk, mulia, patuh beragama serta berkedudukan ini menjadi tauladan buat kita semua.
Keteguhan Iman Ummu Sulaim
Sejak hari pertama keIslamannya, Ummu Sulaim sudah menyuguhkan keteguhan peribadi yang fantastis dan layak untuk diteladani. Ini menampilkan barakah dan ketajaman akalnya, disamping iman, keikhlasan dan kebenarannya. Beliau sudah memeluk Islam dan ikut berbaiat di di saat suaminya di saat itu (Malik bin An-Nadhar, ayah terhadap Anas bin Malik) berada di luar Madinah. Iman meresap ke dasar hatinya dan kekal terpateri di sana. Beliau menyayangi Islam dengan kecintaan yang sungguh mendalam, sehingga kerana itu ia tetap teguh di hadapan suaminya yang masih musyrik. Kisah menawan ini merupakan kisah yang mengangkat martabat Ummu Sulaim dan menempatkan ia setaraf dengan para muslimin di permulaan dakwah Islam di golongan kaum Ansar. Ayuh kita ikuti kisah ini.
Sejurus selepas pengislaman Ummu Sulaim, suaminya kembali seraya memarahi ia dengan berkata, “Apakah engkau sudah murtad?”. Ummu Sulaim lantas menjawab dengan tegas, “Aku tidak murtad, namun saya sudah beriman dengan orang ini (Rasulullah)”. Tidak cukup dengan itu, ia turut memimpin tangan anaknya, Anas dan mengisyaratkan Anas mudah-mudahan mengucapkan lafaz syahadatain. Anas akur. Malik, suami Ummu Sulaim makin murka dengan langkah-langkah isterinya sehingga ia menengking dengan kasar, “Jangan kamu rosakkan anakku!”. Tetapi dengan sarat kebijaksanaan Ummu Sulaim menjawab, “Sesungguhnya saya tidak merosakkannya, namun menunjukinya terhadap kebenaran”. Dengan menjinjing kemarahan yang menggumpal, Malik bin An-Nadhar memulakan perjalanan ke Syam, namun dibunuh musuhnya di pertengahan perjalanan tersebut. Ketika isu kematian suaminya hingga ke wawasan Ummu Sulaim, ia mendapatkannya dengan berlapang dada dan bertekad untuk memelihara Anas sebaik-baiknya. Beliau juga berjanji tidak akan berkahwin semula sehinggalah Anas membenarkannya berbuat demikian.
Sejak itu, perhatian ia tertumpah terhadap pendidikan anaknya. Beliau mengajarkan Anas wacana kecintaan terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam dan Islam. Setelah Baginda Rasul tiba di Madinah selaku muhajir, Ummu Sulaim secepatnya mendatangi baginda dengan menjinjing Anas yang di saat itu masih kanak-kanak dan belum meraih usia baligh. Beliau berkata terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam:“Wahai Rasulullah, ini Unais (nama kecil Anas). Aku mendatangi engkau mudah-mudahan dia mengabdi terhadap engkau. Maka berdoalah terhadap Allah bagi dirinya” Maka, baginda bersabda, “Ya Allah, perbanyakkanlah harta dan anaknya” (Dala’ilun-Nubuwwah, 6/194-195).
Anas mendapat panduan dan pengasuhan di rumah Rasulullah yang kemudiannya menghantarkan ia terhadap kedudukan mulia selaku salah seorang teman dekat terkemuka.
Ummu Sulaim sungguh-sungguh mengotakan kontrak yang pernah diucapkan terhadap anaknya. Beliau mendidik Anas dengan sebaik-baik didikan, sehingga Anas pernah berkata, “Semoga Allah menampilkan akhir kebaikan terhadap ibuku kerana ia sudah mengasuhku dengan sungguh baik” .
Mahar Yang Paling Indah
Ummu Sulaim juga tidak menemukan lamaran-lamaran yang tiba kepadanya sehinggalah Anas berusia cukup dewasa. Beliau kemudiannya dilamar oleh Abu Talhah Al-Anshary yang di saat mengajukan lamaran tersebut masih seorang musyrik. Ummu Sulaim dituntut untuk menimbang-nimbang lamaran laki-laki tersebut kerana Abu Talhah merupakan seorang yang kokoh di dalam masyarakat. Ketika Abu Talhah menemui ia buat kali kedua untuk tujuan yang sama, Ummu Sulaim menjawab lamaran tersebut dengan berkata “Wahai Abu Talhah, laki-laki seumpama engkau tidak layak untuk ditolak. Tetapi engkau seorang kafir, sementara saya perempuan Muslimah dan tidak mungkin bagiku untuk menikahi engkau”
“ Apa yang perlu kulakukan untuk tujuan itu?” tanya Abu Talhah.
“Hendaklah engkau menemui Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam” Jawab Ummu Sulaim.
Abu Talhah secepatnya beranjak untuk menemui Rasulullah yang di saat itu sedang duduk di tengah-tengah para sahabat. Ketika menyaksikan kemunculan Abu Talhah, baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Abu Talhah mendatangi kalian, dan gejala keislaman terlihat di antara kedua matanya”. Abu Talhah menginformasikan Rasulullah apa yang dibilang Ummu Sulaim. Akhirnya, Abu Talhah memeluk Islam di hadapan baginda dan para sahabat. Beliau juga bersetuju menikahi Ummu Sulaim dengan mahar keIslamannya. Ummu Sulaim berkata terhadap anaknya, “ Wahai Anas, bangkitlah dan nikahkanlah Abu Talhah”.
Tentang kisah ijab kabul yang diberkati ini, Tsabit bin Aslam Al-Banany, salah seorang Tabi’in berkata, “Kami tidak pernah menyimak mahar yang lebih indah dari maharnya Ummu Sulaim, iaitu Islam!” (Shifatush Shafwah, 2/66; Siyar A’lamin-Nubala’, 2/29).
Firasat Ummu Sulaim terhadap Abu Talhah ternyata benar, sehingga ia menjangkau kebahagiaan kerana kebaikan, keikhlasan dan kemuliaan suaminya. Abu Talhah juga berhak mengecap kebahagiaan kerana pernikahannya dengan seorang perempuan Mukminah yang bertakwa, Ummu Sulaim, yang kerana beliaulah, Abu Talhah keluar dari kegelapan syirik ke cahaya tauhid, Islam dan jihad. Allah kemudiannya memuliakan suami isteri ini dengan kelahiran seorang anak laki-laki yang diberi nama Abu Umair.
Ternyata Allah Subhanahu wa Taala berkehendak untuk menguji keluarga suci ini, yang sedari hari pertamanya lagi sudah dibangun dengan ketakwaan. Di sinilah Ummu Sulaim tampil dengan citra istimewa lagi fantastis dari kisah-kisah sahabayiyah sezaman beliau. Beliau mendatangkan keunggulan sehingga tindakannya ini mekar sepanjang sejarah hingga Allah Subhanahu wa Taala mempusakakan dunia dan seisinya.
Suatu hari, Umair jatuh sakit dan meninggal dunia di saat Abu Thalhah pergi ke masjid. Ummu Sulaim menemukan pemergian anak kecil itu dengan jiwa yang redha dan sabar seraya berucap, “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un”. Beliau membaringkan jasad anaknya di atas wilayah tidurnya dan berkata terhadap piawai keluarganya yang lain,”Jangan kalian sampaikan khabar ini terhadap Abu Talhah berkenaan anaknya. Biar saya saja yang menyodorkan hal ini kepadanya”.
Sekembalinya dari masjid, Abu Talhah bertanyakan kondisi Umair, “Bagaimanakah kondisi anakku?”
“Dia lebih hening dari kondisi sebelumnya” jawab Ummu Sulaim. Kemudian Ummu Sulaim menghidangkan makan malam terhadap Abu Talhah dan menghiaskan dirinya secantik mungkin. Pada malam tersebut, mereka berjima’ dan sehabis selesai, Ummu Sulaim mengkhabarkan kematian Umair terhadap suaminya. Abu Talhah bersedih serta timbul kemarahan di hatinya. Beliau mendatangi Rasulullah dan menceritakan perlakuan isterinya. Mendengarkan kisah tersebut, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Segala puji bagi Allah yang sudah menyebabkan di tengah umatku seorang perempuan yang sabar seumpama ketabahan perempuan Bani Israel”. (As-Sirah Al-Halabiyah, 3/74)
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam mengajukan pertanyaan terhadap Abu Talhah, “Apakah semalam kalian sudah berjima’?”. “Ya”. Jawab Abu Talhah. Rasulullah mendoakan keberkahan bagi pasangan tersebut dan doa baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam ini dikabulkan oleh Allah Subhanahu wa Taala,. Ummu Sulaim melahirkan anak laki-laki yang diberi nama Abdullah hasil dari perhubungan tersebut. Diriwayatkan, Abdullah bin Abu Talhah tergolong orang-orang yang soleh. Tanda itu terang terlihat di wajahnya. Abayah bin Rafi’ berkata, “ Aku menyaksikan anak itu di kemudian hari mempunyai tujuh anak laki-laki yang kesemuanya hafal Al-Quran” (Ath-thabaqat, 8/334; Sifathush-Shafwah, 2/69; Dala’ilun-Nubuwwah, 6/199)
Apakah Yang Engkau Miliki Wahai Ummu Sulaim?
Ummu Sulaim radhiallahu anha sentiasa menampilkan kado dan masakan terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Allah Subhanahu wa Taala juga memuliakan ia dan memberkati pemberiannya terhadap baginda Rasul. Kisah ini dituturkan sendiri oleh Anas bin Malik di saat mengkhabarkan barakah dari kebiasaan ibunya itu. Ummu Sulaim pernah mengarahkan seorang pembantunya untuk menghantarkan masakan berupa daging kambing terhadap RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam. Selesai menghantarkan pemberian tersebut, kantung kosong tersebut dikembalikan ke tempat tinggal Ummu Sulaim di di saat ia tiada di rumah. Sekembalinya ke rumah, Ummu Sulaim mendapati kantung tersebut masih sarat berisi. Lantas, ia kembali terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam untuk meminta kepastian.
Ummu Sulaim berkata, ” Demi yang mengutusmu dengan kebenaran dan agama yang benar, kantung ini masih sarat terdiri dari masakan yang kuberikan padamu sedangkan engkau wahai Rasulullah sudah mendapatkannya dari pembantuku”
Baginda lantas menjawab, ”Wahai Ummu Sulaim, apakah engkau hairan kerana Allah sudah menampilkan masakan kepadamu sebagaimana engkau sudah menampilkan masakan terhadap RasulNya? Makanlah dan berikanlah masakan itu terhadap yang lain”. Ummu Sulaim kembali ke rumahnya dan membahagikan masakan itu di dalam suatu mangkuk besar untuk 2000 orang sehingga ia menjadi bekalan masakan untuk tempoh sebulan atau dua bulan! (Hayatus-Sahabah, 3/635)
Anas turut menceritakan bahawa ibunya sering mengantarkan talam yang berisi kurma segar terhadap baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam kerana mengetahui kesukaan Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam itu. Dalam kisah yang lain, Abu Talhah pernah menginformasikan terhadap Ummu Sulaim wacana kondisi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam yang sedang menahan lapar yang teramat sungguh dengan berkata, ” Aku mendengar bunyi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam melemah. Aku menyaksikan ia merasa lapar. Maka, apakah engkau mempunyai sesuatu yang boleh diberikan terhadap baginda?”. Ummu Sulaim secepatnya mengeluarkan beberapa gumpalan adunan roti dari tepung gandum dan memerintahkan anaknya, Anas untuk mengirimkannya terhadap Rasulullah Sallallahu Alaihi wa sallam yang sedang berada di masjid bareng dengan para sahabat. Oleh kerana ramainya para teman dekat yang mengelilingi Rasulullah di saat itu, Anas merasa aib untuk menyodorkan pemberian yang sedikit itu. Menyedari kemunculan Anas, Rasulullah secepatnya menyapanya dengan berkata, ” Adakah orang tuamu mengutusmu ke sini?”. Anas mengiyakan. Rasulullah secepatnya bersabda terhadap para teman dekat untuk berangkat ke tempat tinggal Abu Talhah. Di di saat itu, Abu Talhah mulai ragu kerana mereka tak mempunyai sesuatu apapun untuk disuguhkan terhadap para tetamu yang ramai namun Ummu Sulaim mencelah, ”Percayalah, Allah dan RasulNya lebih mengetahui!”
” Wahai Ummu Sulaim! Apakah yang engkau miliki di saat ini?” Tanya Rasulullah.
Ummu Sulaim membawakan beberapa gumpalan roti yang ingin diberikannya terhadap Rasulullah sebelumnya. Baginda mendoakan barakah ke atas pemberian tersebut, maka mereka semua menikmati masakan tersebut sehingga kekenyangan, walhal bilangan para teman dekat di saat itu mencecah 90 orang lelaki. Subhanallah! (Tarikhul Islam, Adz-Zahaby, 1/357; Dala’ilun-Nubuwwah,2/532; Wafa’-ul-wafa’, 3/881-882. Diriwayatkan oleh Muttafaq Alaih. Imam Malik turut meriwayatkannya di dalam Al-Muwaththa’).
Kedermawanan dan kemurahan hati Ummu Sulaim tidak berhenti setakat di situ sahaja. Ketika Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam menikahi Zainab binti Jahsy, beliaulah yang menawarkan jamuan walimatul urus tersebut dengan menghidangkan masakan hobi Rasulullah sendiri. Barakah dari pemberian tersebut juga (dengan izin Allah) sanggup memuat bilangan para teman dekat yang ramai menghadiri majlis tersebut.
Maha suci Allah di atas segala kebaikan dan keberkatan yang dikurniakan terhadap hamba-hambaNya yang beriman!
Wanita Yang Memenuhi Hak dan Kebajikan
Ummu Sulaim radhiallahu anha tergolong di golongan para sahabiyah utama yang bijaksana, mempunyai rekomendasi yang lurus, kecerdikan dan firasat yang tinggi disamping berada pada akhlak-akhlak yang mulia serta mengumpulkan beberapa sifat yang bagus dan suci. Lantaran keperibadiannya inilah, ia sering mengajukan persoalan-persoalan berhubungan agama terhadap Rasulullah.
Tentang perilaku ia ini, Ummul Mukminin Aisyah radhiallahu anha pernah berkata, ” Sebaik-baik perempuan merupakan wanita-wanita Ansar. Mereka tidak mencicipi aib untuk mengajukan pertanyaan wacana masalah-masalah agama dan untuk memahaminya” (Ath-Thabaqat, 8/421).
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam juga sering mengajarkan pelbagai kendala agama dan ibadah terhadap beliau. Di antaranya seumpama yang diungkapkan oleh Anas bin Malik, ”Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam mendatangi Ummu Sulaim kemudian mendirikan solat tathawu’ di rumah beliau, kemudian ia bersabda, ”Wahai Ummu Sulaim, jikalau engkau sudah selesai mendirikan solat wajib, maka ucapkanlah subhanallah sepuluh kali, alhamdulillah sepuluh kali dan Allahu Akbar sepuluh kali, kemudian mohonlah terhadap Allah menurut apapun kehendakmu, kerana dengan demikian akan dibilang kepadamu, ’Ya, ya,ya!’”
Dengan watak dan kecintaan ia terhadap Allah dan RasulNya jualah yang menghantarkan ia terhadap kedudukan yang tinggi di segi baginda Rasul, sehingga baginda sering mengajarkan dan menampilkan pengarahan secara halus dalam pelaksanaan ibadah beliau. Ibnu Sa’d menyebutkan bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah bertanya, ”Mengapa Ummu Sulaim tidak menunaikan haji bareng kami pada tahun ini?”
Ummu Sulaim menjawab, ”Wahai Nabi Allah, suamiku cuma mempunyai dua ekor unta. Yang satu digunakannya untuk menunaikan haji dan satunya lagi dia lewati untuk mengairi kebun kurmanya”
Maka baginda bersabda,” Jika tiba bulan Ramadhan, maka kerjakanlah umrah, kerana umrah pada bulan tersebut setara dengan haji di bulan Zulhijjah”. Dalam hadith lain, ia bersabda,”Umrah pada bulan Ramadhan itu akan mengambil alih hajimu bersamaku”.
Keberanian dan Jihadnya
Kita sudah mengetahui tokoh perempuan kali ini selaku seorang perempuan yang terpandang, mulia dan terhormat, tergolong golongan perempuan yang terawal menemukan Islam. Kita juga sudah mengenalinya selaku isteri yang solehah, ibu yang sarat kasih sayang, piawai ibadah yang taat, senang memberi dan murah hati. Lalu, bagaimana pula dengan jihadnya?
Tidak sanggup disangsikan bahawa ia sering terlibat dalam pelbagai insiden penting, malah menyertai sejumlah perempuan lain yang ikut berjihad bareng Rasulullah. Ath-Thabrany mentakhrij dari Ummu Sulaim radhiallahu anha, ia berkata, ”Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam berperang yang dibarengi beberapa perempuan dari golongan Ansar, kemudian kami menampilkan minum orang-orang yang sakit dan mengubati orang-orang yang terluka”
Diriwayatkan juga dari Anas bin Malik ra, ia berkata, "Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam pernah berperang bareng Ummu Sulaim serta beberapa perempuan lain di golongan Ansar, yang bertugas menampilkan minuman dan mengubati orang-orang yang terluka.” (Ditakhrij Muslim)
Al Imam Adz-Zahaby Rahimahullah menyebutkan bahawa Ummu Sulaim radhiallahu anha ikut bareng di dalam Perang Hunain dan Uhud, dan dia tergolong perempuan yang utama. (Siyar A’lamin-Nubala’, 2/304).
Muhammad bin Sirin, seorang tabi’in mulia pernah menyebutkan bahawa Ummu Sulaim menyertai RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam di Perang Uhud padahal di saat itu ia sedang mengandungkan anaknya, Abdullah bin Abu Thalhah. Beliau menjinjing bersamanya suatu tombak pendek yang diselitkan di pinggangnya. Abu Thalhah menemui Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam untuk mengkhabarkan langkah-langkah isteri beliau. Hasilnya, RasulullahSallallahu Alaihi wa Sallam tersenyum menyimak tingkah sahabiyyah terdekat tersebut. Baginda lantas mengajukan pertanyaan terhadap Ummu Sulaim wacana kegunaan tombak pendek itu dan dijawab dengan berani oleh beliau, ”Jika ada salah seorang antara orang-orang Musyrik mendekatiku, maka saya akan menikamnya dengan tanganku sendiri!”
Inilah dia salah seorang sahabiyyah yang mendapat kemuliaan jihad di segi barisan kaum Muslimin. Semoga AllahSubhanahu wa Taala mengurniakan akhir setimpal buat beliau.
Kerana Aku Sangat Menyayanginya!
Di antara bukti yang menampilkan bahawa Ummu Sulaim mempunyai kedudukan yang khusus dan istimewa di segi Rasulullah boleh dinilai dari pertuturan Anas bin Malik, ”Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam tidak biasa memasuki rumah lain selain rumah Ummu Sulaim.Ketika hal ini ditanyakan terhadap Baginda Rasul, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, ’Kerana saya sungguh menyayanginya, saudaranya terbunuh di saat bareng aku” (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim).
Saudaranya yang dimaksudkan di sini merupakan Haram bin Milhan, yang turut sama berjihad di medan Badar, Uhud, kemudian gugur syahid fi sabilillah dalam Perang Bi’r Ma’unah pada tahun keempat sehabis hijrah. Beliaulah yang mengucapkan kata-kata kondang ”Demi Rabb Kaabah! Aku sudah menjangkau keberuntungan yang besar” sejurus selepas ia ditikam lawan dari arah belakang sehingga hujung tombak menembusi dadanya dan mata tombak terlihat dari arah hadapan tubuhnya. Semoga Allah redha kepadaNya seumpama redhanya ia terhadap Tuhannya. (Siyar A’lamin-Nubala’, 2/307; Al-Ibtishar, hal. 36).
Rasulullah sungguh sering mendatangi Ummu Sulaim di rumah beliau, menampilkan sesuatu dan mendoakan keluarga tersebut. Anas meriwayatkan hal ini dengan berkata,” Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam tiba ke tempat tinggal kami, sementara yang ada di rumah cuma aku, ibuku, dan ibu saudaraku, kemudian ia bersabda, ’Bangunlah kalian, kerana saya akan solat bareng kalian. Para perempuan solat di sebelah kanan baginda. Selesai solat, baginda mendoakan segala kebaikan dunia dan alam abadi bagi kami” (Al-Ibtishar, hal. 39-40).
Anas juga pernah menuturkan, ”Jika Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam kemudian tidak jauh dari wilayah Ummu Sulaim, maka baginda akan menemuinya dan mengucapkan salam kepadanya” (Diriwayakan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Nasaei)
Maka, cukuplah sanjungan dan kemuliaan bagi Ummu Sulaim kerana Rasulullah sendiri sudah mengkhususkan kunjungan, salam, doa dan solat di rumahnya.
Nisa’ Mubasysyarat Bil Jannah!
Sahabiyah Ummu Sulaim radhiallahu anha yakni salah seorang perempuan utama yang meninggalkan jejak yang kekal di dalam sejarah Islam. Al Imam An-Nawawy Rahimahullah berkata wacana dirinya, ” Dia tergolong wanita-wanita yang utama” (Tahdzibul-Asma’, 2/363).
Beliau seorang isteri yang solehah, daie yang bijaksana dan pendidik yang utama dengan cara menyerahkan anaknya ke madrasah Nubuwwah untuk menceduk ilmu dan hikmah eksklusif dari sumbernya sehingga anak ia menjangkau gelar dan darjat yang tinggi di segi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam.
Di samping itu, Ummu Sulaim radhiallahu anha juga seorang penghafal hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam.Beliau meriwayatkan empat belas hadis dari baginda, dua hadis Muttafaq Alaihi, satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan dua hadis diriwayatkan oleh Muslim.
Ummu Sulaim radhiallahu anha juga menemukan khabar besar hati selaku salah seorang nisa’ mubasysyarat bil jannah (wanita yang dijamin syurga). Khabar ini disampaikan lewat Anas bin Malik radhiallahu anhu yang menuturkan dari sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam, ”Aku masuk syurga kemudian saya terdengar suatu bunyi di hadapanku. Ternyata saya sedang berhadapan dengan Al-Ghumaisya’ bintu Milhan” [HR Bukhari]
Al-Ghumaisya’ dalam hadis di atas merupakan Ummu Sulaim radiallahu anha. Sesungguhnya keberuntungan yang besar bagi diri sahabiyah utama ini atas keredhaan Allah dan kecintaan Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam terhadapnya.
Wallahu 'alam