Bukti Bahwa Sang Buddha Merupakan Seorang Nabi Umat Islam, Untuk Mengabarkan Lahirnya Nabi Muhammad Saw

 ternyata Sidharta Buddha Gautama merupakan seorang muslim Bukti Bahwa Sang Buddha Adalah Seorang Nabi Umat Islam, Untuk Mengabarkan Lahirnya Nabi Muhammad SAW
Alhamdulillah, ternyata Sidharta Buddha Gautama merupakan seorang muslim, mari kita telaah bukti-buktinya:
1. Menurut Abu’l Kalam Azad (seorang Urdu scholar), Sang Buddha (Buddha Shakyamuni) yang dipahami selaku guru suci bagi umat Buddha tidak lain merupakan Nabi Zulkifli as, yg dalam Al-Quran disebut selaku Nabi yg mempunyai tingkat keteguhan yang tinggi, dan sungguh baik. Dalam bahasa Arab Zulkifli sendiri mempunyai arti “orang yg berasal dari Kifl”. Sedangkan Kifl itu sendiri, masih menurut Kalam Azad, merupakan nama Arab untuk Kapila (singkatan dari Kapilavastu).

2. Buddha Maitreya yang dipahami dalam agama Buddha selaku “Buddha yang hendak datang” menurut beberapa evaluasi tidak lain merupakan Nabi Muhammad saw. Dalam kitab Chakkavatti Sinhnad Suttanta D. III, 76 sanggup ditemui: “There will arise in the world a Buddha named Maitreya (the benevolent one) a holy one, a supreme one, an enlightened one, endowed with wisdom in conduct, auspicious, knowing the universe“.
SIAPAKAH NABI ZULKIFLI?

Zulkifli bermaksud sanggup menjalankan amanah raja. Menurut cerita, raja di negeri itu sudah lanjut usia dan ingin mengundurkan diri ketimbang menjadi pemerintah, tetapi dia tak punya anak.
Justeru, raja itu berkata di khalayak ramai:”Wahai rakyatku! Siapakah antara kau yang sanggup berpuasa pada waktu siang dan beribadah pada waktu malam. Selain itu, sentiasa bersabar di saat menghadapi urusan, maka akan saya serahkan kerajaan ini kepadanya.”
Tiada seorang pun menyahut proposal raja itu. Sekali lagi raja berkata:”Siapakah antara kau yang sanggup berpuasa pada waktu siang dan beribadah pada malamnya serta sanggup bersabar?”
Sejurus itu, Basyar dengan bunyi yang lantang menyatakan kesanggupannya. Dengan keberanian dan keahlian Basyar melakukan amanah itu dia diberi gelaran Zulkifli.
Baginda juga merupakan nabi yang cukup sabar menyerupai firman Allah, bermaksud:
“Ismail, Idris dan Zulkifli merupakan orang yang sabar dan Kami beri rahmat terhadap semua alasannya mereka orang yang suka bersabar.”

SIAPAKAH SIDDHARTHA GAUTAMA?
Pada selesai masa ketujuh S.M. (tahun 623 S.M.), lahirlah seorang yang berjulukan Siddhartha Gautama di bandar Kapilavastu/Kapilavathu (Kapil, pengecap Arab menyebut Kafil @ Kafli). Siddhartha Gautama merupakan putera terhadap Raja Suddhodana dan Permaisuri Maha Maya. Raja Suddhodana dari keturunan suku kaum Sakyas, dari keluarga kesastrian dan memerintah Sakyas berdekatan negeri Nepal. Manakala Permaisuri Maha Maya pula merupakan puteri terhadap Raja Anjana yang memerintah kaum Koliya di bandar Devadaha.

Sebelum kelahiran Buddha: Permaisuri berkhayal dibawa oleh 4 orang ilahi ke suatu gunung yang tinggi. Kemudian, permaisuri menyaksikan seekor gajah putih yang cantik. Pada belalai gajah itu terdapat sekuntum bunga teratai. Gajah mengelilinginya 3 kali sebelum masuk ke dalam perut permaisuri.

MAKSUD ISTILAH BUDDHA
Dalam agama Buddha, perkataan Buddha bermaksud ‘seorang yang bijaksana’ atau ‘dia yang memperoleh petunjuk’. Kadang kala ungkapan ini digunakan dengan maksud ‘nabi’. Gautama Buddha pernah menceritakan kemunculan seorang Antim Buddha. Perkataan Antim bermaksud ‘yang terakhir’ dan Antim Buddha bermaksud ‘nabi yang terakhir’ (Antim terakhir yang dimaksudkan merupakan Muhammad SAW selaku Nabi dan Rasul terakhir). Pada di saat kematian Gautama Buddha, dia menginformasikan permasalahan ini terhadap pengikut setianya berjulukan Ananda.

Makna “Nabi” dalam bahasa Arab (berasal dari kata naba yang mempunyai arti “dari wilayah yang tinggi”; alasannya itu orang ‘yang di wilayah tinggi’ sanggup menyaksikan wilayah yang jauh). Nabi dalam bahasa Arab persamaan kata dengan kata Buddha sebagaimana yang difahami oleh para penganut Buddha. Sinonimnya pemahaman ini sanggup diringkaskan selaku “Seorang yang diberi isyarat oleh Tuhan sehingga memperoleh kebijaksanaan yang tinggi menggunung”.

RINGKASAN KISAH SIDDARTHA GAUTAMA
Kelahiran Bodhisatta (Bodhisattva, bakal Buddha atau bakal meraih Pencerahan) pada tanggal 623 S.M. pada bulan purnama Vesak. Selepas sahaja Bodhisatta dilahirkan, Permaisuri Maha Maya mangkat selepas tujuh hari melahirkan anak.
Pada hari kelahiran Bodhisatta sudah disadari secara ghaib oleh seorang bau tanah yang sedang bertapa di kaki gunung Himalaya yang digelar Asita Bijaksana (nama asalnya Kala Devala). Asita bergegas ke istana pada keesokannya untuk menyaksikan dan menganalisa putera Raja Suddhodana.
Asita mendapati terdapat 32 tanda utama dan 80 tanda kecil memamerkan Bodhisatta bakal menjadi Manusia Agung dan Guru Agung terhadap insan dan dewa-dewa (i.e. Jin dan Malaikat, kehabisan umat Hindu dan Buddha merupakan tidak sanggup bedakan antara Jin dan Malaikat yang keduanya diundang DEWA-DEWA).
Asita
menangis alasannya murung tidak sempat mendengar ucapan dan pengajaran Buddha di masa akan datang, dia lalu berlutut tunduk hormat terhadap bayi Bodhisatta. Kenyataan terakhir Asita merupakan Bodhisatta cuma akan menjadi salah satu dari dua yakni sekiranya ia kekal membengkak dalam istana dia akan menjadi Maharaja Agung manakala apabila dia berjaya lari dari istana maka dia akan menjadi Mahaguru Agung.
Upacara menamakan putera raja diadakan pada hari kelima selepas Boddhisatta dilahirkan. Pada selesai majlis itu, 108 orang bijaksana menentukan nama yang cocok untuk putera raja iaitu SIDDHARTHA GAUTAMA yang menenteng maksud ‘Cita-Cita Terkabul’.

Siddhartha lalu membengkak di istana dan menimba ilmu terhadap seorang guru istana berjulukan Sirva Mitra. Beliau menjadi pelajar yang hebat cerdas dan piawai dengan ilmu ketenteraan. Yang menjadi keheranan terhadap orang disekeliling dan gurunya merupakan sifat Siddharta yang sensitif terhadap penganiayaan sampai tidak ada seorang pun yang dia lihat menganiaya hewan kecuali mencegahnya serta merta.
Malah dia sungguh bersedih menyaksikan para petani berkerja keras membajak tanah dibawah terik matahari menyebabkannya lari ketempat lain ke suatu pohon (Tiin-Bodhi) dan duduk di sana secara bertafakur (samadhi) untuk mencampakkan stress.

PERSAMAAN NABI ZULKIFLI DENGAN SIDDARTHA GAUTAMA
Maka berbalik terhadap maudhu’ perbahasan, benarkah Buddha itu disebut dalam Al-Qur’an? Sebenarnya tidak ada kata-kata “Buddha” dalam Al-Qur’an, tetapi menurut Dr. Alexander Berzin bahawa terdapat catatan para sejarawan dan peneliti yang mengaitkan beberapa ayat Al-Qur’an dengan Sang Buddha, yakni pada maksud ayat;
“Demi (buah) Tin (fig) dan (buah) Zaitun, dan demi bukit Sinai, dan demi kota (Mekah) ini yang aman, gotong royong Kami sudah bikin insan dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke wilayah yang serendah-rendahnya (neraka), kecuali orang-orang yang beriman dan melakukan amal saleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya. Maka apakah yang memunculkan kau mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu? Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya?”(At-Tin 95 : 1)
Beliau menerangkan bahwa buah Zaitun melambangkan Jerusalem, Isa a.s. (Jesus, Kristian). Bukit Sinai melambangkan Musa a.s. dan Yahudi. Kota Mekah pula memamerkan Islam dan Muhammad SAW. Manakala pohon Tin (fig) pula melambangkan apa?
Tin (fig) = Pohon Bodhi
Pohon Bodhi merupakan wilayah Buddha meraih Pencerahan Sempurna. Al-Qasimi di dalam tafsirnya beropini bahawa sumpah Allah SWT dengan buah tin yang dimaksud merupakan pohon Bodhi. Prof. Hamidullah juga beropini sama dengan al-Qasimi bahawa ungkapan pohon (buah) tin (fig) di dalam Al-Qur’an ini memamerkan Buddha itu sendiri, maka dari sinilah mengapa sebahagian ilmuan Islam meyakini bahawa Buddha sudah diakui selaku nabi di dalam agama Islam.

Manakala Hamid Abdul Qadir, seorang sejarawan masa ke-20 menyampaikan dalam bukunya Buddha Yang Agung: Riwayat dan Ajarannya (Arab: Budha al-Akbar Hayatuh wa Falsaftuh), menerangkan bahawa Buddha merupakan nabi Dhul-Kifl, yang bererti “ia yang berasal dari Kifl”. Nabi Dhul-Kifl @ Zulkifli disebutkan 2 kali dalam Al-Qur’an:
“Dan (ingatlah kisah) Ismail, Idris dan Dzulkifli (Dhul Kifl). Semua mereka tergolong orang-orang yang sabar.” (Al-Anbiya’ 21: 85).
“Dan camkan akan Ismail, Ilyasa, dan Dzulkifli (Dhul Kifl). Semuanya tergolong orang-orang yang paling baik.” (Shad 38 : 48).

KESIMPULAN
“Kifl” merupakan terjemahan Arab dari Kapilavastu (Kapil), wilayah kelahiran Bodhisattva (Buddha). Hal ini juga yang mungkin memunculkan Mawlana Abul Azad spesialis teologi Muslim masa ke-20 turut menekankan bahawa Dhul-Kifl dalam Al-Qur’an boleh jadi merupakan Buddha.
Dalam sejarah Islam, Nabi Zulkifli a.s. merupakan antara nabi yang mempunyai dongeng yang paling sedikit dibicarakan. Hal ini mungkin menjadi aspek terhadap sebahagian ulama’ menyamakan tabiat Dzul-Kifli dalam Al-Qur’an dengan Buddha yang secara kebetulan banyak persamaan sekiranya disuaikan.
Yang memukau perhatian saya merupakan perihal surah at-tin (the fig). Allah berfirman perihal pokok/buah tin, pokok/buah zaitun, bukit sinai dan kota mekah. Mekah dikaitkan dgn Nabi Muhammad s.a.w., Bukit Sinai dengan Nabi Musa, zaitun dengan Nabi Isa a.s., dan siapa pula dikaitkan dengan buah atau pokok tin?
Dikatakan dalam sejarah bahawa Gautama Buddha duduk bawah pokok tin. Kalau ikut ungkapan islam, dia sanggup wahyu masa duduk bawah pokok tersebut. Ikut goresan pena orang Buddhist, dia sanggup gagasan masa duduk bawah pokok tersebut.

Bila Allah berfirman :“Wattiini wazaitun. watuurisinina wahazal baladil amin.”
Allah menyebut wacana Nabi-Nabi-Nya. Tiin (Nabi Zulkifli-Buddha), Zaitun (Nabi Isa a.s), Siniina- bukit Sinai (Nabi Musa) dan Baladil amin -Tanah yang kondusif dan selamat (Mekah)- Nabi Muhammad saw. ia ikut urutan, hebatnya Qur’an selaku kalimat Tuhan susunan sejarah riwayat Nabi-Nya. Mari kita sama-sama fikirkan. HANYA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI.(abyavicenna)

Related Posts

", numPosts: 8, titleLength: "auto", thumbnailWidth: 250, thumbnailHeight: 170, noImage: "//3.bp.blogspot.com/-ltyYh4ysBHI/U04MKlHc6pI/AAAAAAAADQo/PFxXaGZu9PQ/w255-h170-c/no-image.png", containerId: "related-post-1646720416056850530", newTabLink: false, moreText: "Read More", widgetStyle: 3, callBack: function() {} };

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel