Adam Dan Hawa




Allah SWT berkehendak untuk bikin Nabi Adam. Allah SWT berfirman terhadap para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak memunculkan khalifah di bumi. " (Surah Al-Baqarah: 30)  
Terdapat perbezaan usulan berkenaan dengan makna khilafah (perihal menjadi khalifah) Nabi Adam. Ada yang mengatakan, bahawa ia selaku khalifah dari kelompok insan yang pertama-tama tiba ke bumi di mana kelompok ini bikin kerosakan dan menumpahkan darah di dalamnya. Ada yang mengatakan, bahawa ia merupakan khalifatullah, dengan pemahaman bahawa ia selaku khalifah (utusan Allah) dalam melaksanakan perintah-perintah-Nya dan hukum-hukum-Nya, kerana ia merupakan delegasi Allah yang pertama. Demikianlah yang kami yakini.  

Abu Dzar mengajukan pertanyaan terhadap Rasulullah s.a.w wacana Nabi Adam: "Apakah ia selaku nabi yang diutus?" Beliau menjawab: "Benar." Beliau ditanya: "Ia menjadi rasul bagi siapa? Sementara di bumi tidak ada seorang pun?" Beliau menjawab: "Ia menjadi rasul bagi anak-anaknya."
  
Tabir penciptaan disingkap di tengah-tengah para malaikat-Nya. Allah SWT berfirman: "Ingatlah di saat Tuhanmu berfirman terhadap para malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak memunculkan seorang khalifah di wajah bumi' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak memunculkan khalifah di bumi itu orang yang hendak bikin kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau ?'
 
Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kau ketahui.'" (Surah Al-Baqarah: 30)  

Berkenaan dengan ayat tersebut, para mufasir menampilkan komentar yang beragam. Dalam tafsir al-Manar disebutkan: "Sesungguhnya ayat- ayat ini tergolong ayat-ayat mutasyabihat yang tidak sanggup ditafsirkan zahirnya. Sebab, di lihat dari ketentuan pembicaraan (at-Takhathub) ia mengandung konsultasi dari Allah SWT. Tentu yang demikian itu mustahil bagi-Nya. Di samping itu, ia juga mengandung pemberitahuan dari-Nya terhadap para malaikat yang kemudian dibarengi dengan penentangan dan perdebatan dari mereka. Hal seumpama ini tidak patut bagi Allah SWT dan bagi para malaikat-Nya. Saya lebih oke untuk mengalihkan makna dongeng tersebut pada sesuatu yang lain."  

Sedangkan dalam tafsir al-Jami' li Ahkamil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya Allah sudah mengumumkan terhadap para malaikat-Nya, bahawa jikalau Dia memunculkan ciptaan di wajah bumi maka mereka akan bikin kerosakan dan menumpahkan darah." Ketika Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku hendak memunculkan seorang khalifah di wajah bumi, " (Surah Al-Baqarah: 30)  
Mereka bertanya: "Apakah ini merupakan khalifah yang Engkau ceritakan terhadap kami bahawa mereka akan bikin kerosakan di wajah bumi dan menumpahkan darah, ataukah khalifah selainnya?" Dalam tafsir Fi Zhilalil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya para malaikat lewat fitrah mereka yang suci yang tidak membayangkan kecuali kebaikan dan kesucian, mereka menerka bahawa tasbih dan menguruskan Allah merupakan puncak dari segala wujud. Puncak ini terwujud dengan adanya mereka, sedangkan pertanyaan mereka cuma menggambarkan kehairanan mereka, bukan berasal dari penentangan atau apa pun juga."  

Kita menyaksikan bagaimana para mufasir berijtihad untuk menelisik hakikat, kemudian Allah SWT menyingkapkan kedalaman dari Al-Quran pada masing-masing dari mereka. Kedalaman Al-Quran sungguh mengagumkan. Kisah tersebut disampaikan dalam gaya dialog, sebuah gaya yang memiliki pengaruh yang kuat. Tidakkah Anda menyaksikan bahawa Allah SWT berfirman:  
"Kemudian Dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, kemudian Dia berkata kepadanya dan terhadap bumi: Datanglah kau keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa.' Keduanya menjawab: 'Kami tiba dengan suka hati.'" (Surah Fushshilat: 11)  

Apakah seseorang membayangkan bahawa Allah SWT mengatakan dengan langit dan bumi, dan bumi dan langit pun menjawabnya sehingga terjadi pembicaraan ini di antara mereka? Sesungguhnya Allah SWT menyuruh langit dan bumi sehingga keduanya taat. Allah SWT menggambarkan apa yang terjadi dengan gaya pembicaraan cuma untuk meneguhkan dalam fikiran dan memastikan maknanya serta penjelasannya. Penggunaan gaya dramatis dalam kisah Nabi Adam mengisyaratkan makna yang dalam.
 
Kita membayangkan bahawa Allah SWT di saat menetapkan penciptaan Nabi Adam, Dia mengumumkan terhadap malaikat-Nya dengan tujuan mudah-mudahan mereka bersujud kepadanya, bukan dengan tujuan mengambil usulan mereka atau bermusyawarah dengan mereka. Maha Suci Allah SWT dari hal yang demikian itu.  

Allah SWT mengumumkan mereka bahawa Dia akan memunculkan seorang hamba di wajah bumi, dan bahawa khalifah ini akan memiliki keturunan dan cucu-cucu, di mana mereka akan bikin kerosakan di wajah bumi dan menumpahkan darah di dalamnya. Lalu para malaikat yang suci mengalami kebingungan. Bukankah mereka senantiasa bertasbih terhadap Allah dan mensucikan-Nya, tetapi mengapa khalifah yang terpilih itu bukan tergolong dari mereka? Apa rahsia hal tersebut, dan apa pesan tersirat Allah dalam dilema ini? Kebingungan malaikat dan prospek mereka untuk mendapatkan kemuliaan selaku khalifah di wajah bumi, dan kehairanan mereka wacana penghormatan Adam dengannya, dan masih banyak segudang pertanyaan yang tersimpan dalam diri mereka.

 Namun Allah SWT secepatnya menepis keraguan mereka dan kebingungan mereka, dan menenteng mereka menjadi percaya dan berserah diri. Firman-Nya:  
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kau tidak ketahui." (Surah Al-Baqarah: 30)  
Ayat tersebut menampilkan keluasan ilmu Allah SWT dan kekurangan ilmu para malaikat, yang kerananya mereka sanggup berserah diri dan meyakini kebenaran kehendak Allah.

Kita tidak membayangkan terjadinya pembicaraan antara Allah SWT dan para malaikat selaku bentuk pengutusan terhadap Allah dan penghormatan terhadap para malaikat- Nya. Dan kita meyakini bahawa pembicaraan terjadi dalam diri malaikat sendiri berkenaan dengan prospek mereka untuk mengembang khilafah di wajah bumi, kemudian Allah SWT menginformasikan mereka bahawa watak mereka bukan disiapkan untuk hal tersebut.
 
Sesungguhnya tasbih pada Allah SWT dan menyucikan-Nya merupakan hal yang sungguh mulia di alam wujud, tetapi khilafah di wajah bumi bukan cuma ditangani dengan hal itu. Ia membutuhkan abjad yang lain, sebuah abjad yang haus akan wawasan dan lumrah baginya kesalahan. Kebingungan atau kehairanan ini, pembicaraan yang terjadi dalam jiwa para malaikat sesudah diberitahu wacana penciptaan Nabi Adam, semua ini layak bagi para malaikat dan tidak meminimalisir kedudukan mereka sedikit pun.

Sebab, walaupun kedekatan mereka dengan Allah SWT dan penyembahan mereka terhadap-Nya serta penghormatan-Nya terhadap mereka, semua itu tidak menetralisir kedudukan mereka selaku hamba Allah SWT di mana mereka tidak mengetahui ilmu Allah SWT dan hikmah-Nya yang tersembunyi, serta alam ghaibnya yang samar. Mereka tidak mengetahui hikmah-Nya yang tinggi dan sebab-sebab perwujudannya pada sesuatu.
   
Setelah beberapa dikala para malaikat akan mengetahui bahawa Nabi Adam merupakan ciptaan baru, di mana ia berbeza dengan mereka yang cuma bertasbih dan menyucikan Allah, dan ia pun berbeza dengan haiwan- haiwan bumi dan makhluk- makhluk yang ada di dalamnya yang cuma menumpahkan darah dan bikin kerosakan. Sesungguhnya Nabi Adam akan menjadi ciptaan gres dan keberadaannya disertai dengan pesan tersirat yang tinggi yang tidak ada seorang pun mengetahuinya kecuali Allah SWT.
 
Allah SWT berfirman: "Dan Aku tidak bikin jin dan insan kecuali untuk menyembah kepada-Ku." (Surah Adz-Dzariyat: 56)  
Ibnu Abbas membaca ayat tersebut: "Liya'rifuun" (agar mereka mengenal Aku). Pengetahuan merupakan tujuan dari penciptaan manusia. Dan barangkali pendekatan yang terbaik berkenaan dengan tafsir ayat tersebut merupakan apa yang disampaikan oleh Syekh Muhammad Abduh: "Dialog yang terdapat dalam ayat tersebut merupakan problem Allah SWT dengan para malaikat-Nya di mana Dia menggambarkan terhadap kita dalam kisah ini dengan ucapan, pertanyaan, dan jawapan. Kita tidak mengetahui hakikat hal tersebut. Tetapi kita mengetahui bahawa pembicaraan tersebut tidak terjadi sebagaimana lazimnya yang ditangani oleh sesama kita, manusia."
  
Para malaikat mengetahui bahawa Allah SWT akan bikin khalifah di wajah bumi. Allah SWT menyodorkan perintah-Nya terhadap mereka secara terperinci. Dia mengumumkan bahawa Dia akan bikin insan dari tanah. Maka di saat Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh di dalamnya, para malaikat mesti bersujud kepadanya. Yang mesti difahami bahawa sujud tersebut merupakan sujud penghormatan, bukan sujud ibadah, kerana sujud ibadah cuma didedikasikan terhadap Allah SWT.  

Allah SWT berfirman: "Ingatlah di saat Tuhanmu berfirman terhadap para malaikat: 'Sesungguhnya Aku akan bikin insan dari tanah.' Maka apabila sudah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan)Ku; hendaklah kau bersyukur dengan bersujud kepadanya. ' Lalu seluruh malikat itu bersujud semuanya, kecuali Iblis. Dia menyombongkan diri dan ia tergolong orang-orang yang kafir. " (Surah Shad: 71-74)
  
Allah SWT menghimpun segenggam tanah dari bumi; di dalamnya terdapat yang berwarna putih, hitam, kuning, coklat dan merah. Oleh kerana itu, insan memiliki bermacam-macam warna kulit. Allah SWT mencampur tanah dengan air sehingga menjadi tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk.
 
Dari tanah inilah Allah bikin Nabi Adam. Allah SWT menyempurnakannya dengan kekuasaan-Nya kemudian meniupkan roh-Nya di dalamnya, kemudian bergeraklah badan Nabi Adam dan tanda kehidupan mulai ada di dalamnya.

Selanjutnya, Nabi Adam membuka kedua matanya dan ia menyaksikan para malaikat segalanya bersujud kepadanya, kecuali satu makhluk yang berdiri di sana. Nabi Adam tidak tahu siapakah makhluk yang tidak mahu bersujud itu. Ia tidak memedulikan namanya. Iblis berdiri bareng para malaikat tetapi ia bukan berasal dari golongan mereka. Iblis berasal dari kelompok jin. Allah SWT menceritakan kisah penolakan Iblis untuk sujud terhadap Nabi Adam pada beberapa surah. Allah SWT berfirman:  
"Allah berfirman: 'Hai Iblis, apa yang membatasi kau sujud terhadap yang sudah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kau menyombongkan diri ataukah kau merasa tergolong orang-orang yang lebih tinggi? 'Iblis berkata: 'Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan saya dari api, sedangkan ia Engkau ciptakan dari tanah.' Allah berfirman: 'Maka keluarlah kau dari syurga; sesungguhnya kau merupakan orang yang terkutuk. Sesungguhnya kutukan-Ku tetap atasmu hingga hari pembalasan.' Iblis berkata: 'Ya Tuhanku, bertangguhlah saya hingga hari mereka dibangkitkan.' Allah berfirman: 'Sesungguhnya kau tergolong orang-orang yang diberi tangguh, hingga terhadap hari yang sudah diputuskan waktunya (hari kiamat).' Iblis menjawab: 'Demi kekuasaan-Mu, saya akan menyesatkan mereka semua, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.'" (QS. Shad: 75-83)
 
Nabi Adam mengikuti tragedi yang terjadi di depannya. Ia mencicipi situasi cinta, rasa takut, dan kebingungan. Nabi Adam sungguh cinta terhadap Allah SWT yang sudah menciptakannya dan memuliakannya dengan menyuruh para malaikat- Nya untuk sujud kepadanya. Adam juga merasa khawatir dikala menyaksikan Allah SWT murka terhadap iblis dan mengusirnya dari pintu rahmat-Nya. Ia mencicipi kebingungan ketika menyaksikan makhluk ini yang membencinya, padahal ia belum mengenalnya. Makhluk itu membayangkan bahawa ia lebih baik dari Nabi Adam, padahal tidak ada bukti yang menampilkan bahawa salah satu dari mereka lebih baik dibandingkan dengan yang lain.  
Kemudian alangkah anehnya argumentasi iblis. Ia membayangkan bahawa api lebih baik dari tanah. Dari mana ia mendapatkan ilmu ini? Seharusnya ilmu ini berasal dari Allah SWT kerana Dialah yang bikin api dan tanah dan mengetahui mana di antara keduanya yang paling utama.  
Dari pembicaraan tersebut, Nabi Adam mengetahui bahawa iblis merupakan makhluk yang memakai atribut kejelekan dan sifat yang tercela. Ia meminta terhadap Allah SWT
agar mengekalkannya hingga hari kebangkitan. Iblis tidak mau mati.

 Namun Allah SWT mengetahui bahawa ia akan tetap hidup hingga hari yang ditentukan. Ia akan hidup hingga menjemput ajalnya dan kemudian mati. Nabi Adam mengetahui bahawa Allah SWT sudah melaknat iblis dan sudah mengusirnya dari rahmat-Nya. Akhirnya, Nabi Adam mengetahui lawan abadinya. Nabi Adam resah dengan kenekatan musuhnya dan kasih sayang Allah SWT.  

Barangkali ada seseorang yang mengajukan pertanyaan terhadap saya: "Mengapa Anda tidak meyakini terjadi pembicaraan antara Allah SWT dan para malaikat-Nya dan Anda condong menakwilkan ayat-ayat tersebut, sedangkan Anda mendapatkan adanya pembicaraan antara Allah dan iblis." Saya jawab: "Sesungguhnya logika menampilkan kita terhadap kesimpulan tersebut. Terjadinya pembicaraan antara Allah SWT dan para malaikat- Nya merupakan hal yang tidak mungkin kerana para malaikat suci dari kesalahan dan dosa dan keinginan-keinginan manusiawi yang senantiasa mencari ilmu. Sesuai dengan abjad penciptaan mereka, mereka merupakan pasukan yang setia dan mulia. Adapun iblis ia terikat dan tunduk terhadap ketentuan agama, dan karakternya selaku jin mendekati abjad jenis ciptaan Nabi Adam. Dengan kata lain, bahawa jin sanggup beriman dan sanggup juga menjadi kafir. Sesungguhnya kecenderungan agama mereka sanggup saja tidak berfungsi di saat mereka tertipu oleh keangkuhan yang imitasi sehingga mereka memiliki citra yang salah. Maka dari segi inilah terjadi dialog. Dialog di sini bererti kebebasan. Tabiat insan dan jin condong untuk memakai kebebasannya, sedangkan watak para malaikat tidak sanggup memakai kebebasan. Nabi Adam menyaksikan secara pribadi - sesudah penciptaannya - kadar keleluasaan yang Allah SWT berikan terhadap makhluk-Nya yang terkena tanggungjawab.

 Terjadinya pelajaran ini di depan Nabi Adam mengandung maksud yang dalam.  
Allah SWT tidak pernah mencabut keleluasaan yang diberikan-Nya terhadap iblis. Namun pada akhirnya, iblis tetap selaku hamba yang kafir. Iblis sungguh-sungguh menolak untuk sujud terhadap Nabi Adam. Allah SWT mengetahui bahawa ia akan menolak untuk sujud terhadap Nabi Adam dan akan menentang-Nya. Bisa saja Allah SWT menghancurkannya atau menggantinya menjadi tanah tetapi Allah menampilkan keleluasaan terhadap makhluk-makhluk-Nya yang dibebani tanggung jawab. Dia menampilkan terhadap mereka keleluasaan mutlak sehingga mereka bisa saja menolak perintah-Nya. Tetapi yang perlu diamati bahawa keingkaran orang-orang kafir dan orang-orang yang bermaksiat kepada- Nya tidak bererti meminimalisir kebesaran kerajaan-Nya dan sebaliknya, keimanan orang-orang mukmin dan kepatuhan orang-orang yang taat tidak bererti memperbesar kebesaran kekuasaan-Nya. Semua itu kembali terhadap mereka.  

Adam menyedari bahawa keleluasaan di alam wujud merupakan merupakan kurniaan yang Allah SWT berikan terhadap makhluk-Nya. Allah SWT menampilkan respon yang setimpal atas penggunaan keleluasaan itu. Setelah mempelajari pelajaran kebebasan, Nabi Adam mempelajari pelajaran kedua dari Allah SWT, yakni ilmu. Nabi Adam mengetahui bahawa iblis merupakan simbol kejahatan di alam wujud. Sebagaimana ia mengetahui bahawa para malaikat merupakan simbol kebaikan, sementara ia belum mengenal dirinya dikala itu. Kemudian Allah SWT mengumumkan kepadanya wacana hakikatnya, pesan tersirat penciptaannya, dan rahsia penghormatannya. Allah SWT berfirman: "Dan Dia mengajarkan terhadap Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya. " (Surah Al-Baqarah: 31)

Allah SWT memberinya rahsia kesanggupan untuk meringkas sesuatu dalam simbol- simbol dan nama-nama. Allah SWT mengajarinya untuk menamakan benda-benda: ini burung, ini bintang, ini pohon, ini awan, dan seterusnya. Nabi Adam mempelajari semua nama-nama tersebut. Yang di maksud dengan nama-nama di sini merupakan ilmu dan pengetahuan. Allah SWT menanamkan wawasan yang luas dalam jiwa Nabi Adam dan prospek yang terus mendorongnya untuk mengetahui sesuatu. Hasrat untuk menggali ilmu dan mencar ilmu juga diwariskan terhadap anak- anaknya Nabi Adam. Inilah tujuan dari penciptaan Nabi Adam dan inilah rahsia di balik penghormatan para malaikat kepadanya. Setelah Nabi Adam mempelajari nama benda-benda; kekhususannya dan kemanfaatannya, Allah SWT menampilkan benda-benda tersebut atas para malaikat-Nya dan berkata: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jikalau kau memang orang-orang yang benar. " (Surah Al- Baqarah: 31)  

Yang dimaksud merupakan kebenaran mereka untuk menghendaki khilafah. Para malaikat memperhatikan sesuatu yang ditunjukkan oleh Allah SWT terhadap mereka, tetapi mereka tidak mengetahui nama-namanya. Mereka mengakui di hadapan Allah SWT wacana kehabisan mereka untuk menamai benda-benda tersebut atau memakai simbol-simbol untuk mengungkapkannya. Para malaikat berkata selaku bentuk pengukuhan terhadap ketidakmampuan mereka:  "Maha Suci Engkau." (Surah Al-Baqarah: 32)  

Yakni, kami menyucikan-Mu dan mengagungkan-Mu. "Tidak ada yang kami pahami selain dari apa yang sudah Engkau ajarkan terhadap Kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Baqarah: 32)    

Yakni, mereka mengembalikan semua ilmu terhadap Allah. Allah SWT berkata terhadap Adam: "Hai Adam, beritahukanlah terhadap mereka nama-nama benda ini." (Surah Al-Baqarah: 33)
 
Kemudian Nabi Adam menginformasikan mereka setiap benda yang Allah SWT tunjukkan terhadap mereka dan mereka tidak mengetahui nama-namanya: "Dan Dia mengajarkan terhadap Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya terhadap para malaikat itu kemudian berfirman: 'Sebutkanlah kepada- Ku nama benda-benda itu jikalau kau memang orang-orang yang benar.' Mereka menjawab: 'Maha Suci Engkau. Tidak ada yang kami pahami selain dari apa yang sudah Engkau ajarkan terhadap Kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah berfirman: 'Hai Adam, beritahukanlah terhadap mereka nama-nama benda ini.' Maka sesudah diberitahukannya terhadap mereka nama benda-benda itu, Allah berfirman: 'Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kau nyatakan dan apa yang kau sembunyikan?'"(Surah Al-Baqarah: 31-33)
  
Allah SWT ingin berkata terhadap para malaikat, bahawa Dia mengetahui kehairanan yang mereka tunjukkan, di saat Dia memberitahukan mereka wacana penciptaan Nabi Adam sebagaimana Dia mengetahui kebingungan yang mereka sembunyikan dan sebagaimana juga Dia mengetahui kemaksiatan dan pengingkaran yang disembunyikan oleh iblis.  

Para malaikat menyedari bahawa Nabi Adam merupakan makhluk yang mengetahui sesuatu yang tidak mereka ketahui. Ini merupakan hal yang sungguh mulia. Dan para malaikat mengetahui, mengapa Allah menyuruh mereka untuk bersujud kepadanya sebagaimana mereka mengetahui rahsia penciptaannya selaku khalifah di wajah bumi, di mana ia akan menguasainya dan memimpin di dalamnya dengan ilmu dan pengetahuan. Yaitu, wawasan terhadap Sang Pencipta yang kemudian dinamakan dengan Islam atau iman. Para malaikat pun mengetahui sebab-sebab kesejahteraan bumi dan pengubahannya dan penguasaannya, serta semua hal yang berkenaan dengan ilmu-ilmu mated di wajah bumi.  

Adalah hal yang maklum bahawa kesempurnaan insan tidak akan terwujud kecuali dengan pencapaian ilmu yang dengannya insan sanggup mengenal Sang Pencipta, dan ilmu-ilmu yang berkenaan dengan alam. Jika insan sukses di satu sisi, tetapi gagal di segi yang lain maka ia laksana burung yang melayang dengan sayap satu di mana setiap kali ia melayang sayap yang lain mencegahnya.  

Nabi Adam mengetahui semua nama-nama dan sering kali ia mengatakan bareng para malaikat, tetapi para malaikat direpotkan dengan ibadah terhadap Allah SWT. Oleh kerana itu, Adam merasa kesepian. Kemudian Adam tidur dan tatkala ia bangun ia mendapati seorang perempuan yang memiliki mata yang indah, dan terlihat sarat dengan kasih sayang. Kemudian terjadilah pembicaraan di antara mereka:  
Adam berkata: "Mengapa kau berada di sini sebelum saya tidur." Perempuan itu menjawab: "Ya." Adam berkata: "Kalau begitu, kau tiba di tengah-tengah tidurku?" Ia menjawab: 'Ya." Adam bertanya: "Dari mana kau datang?" Ia menjawab: "Aku tiba dari dirimu. Allah SWT bikin saya darimu dikala kau tidur." Adam bertanya: "Mengapa Allah bikin kamu?" Ia menjawab: "Agar engkau merasa nyaman denganku." Adam berkata: "Segala puji bagi Allah. Aku memang mencicipi kesepian."  

Para malaikat mengajukan pertanyaan terhadap Adam wacana namanya. Nabi Adam menjawab: "Namanya Hawa." Mereka bertanya: "Mengapa engkau menamakannya Hawa, wahai Adam?" Adam berkata: "kerana ia diciptakan dariku dikala saya dalam kondisi hidup."  

Nabi Adam merupakan makhluk yang suka terhadap pengetahuan. Ia membagi pengetahuannya terhadap Hawa, di mana ia menceritakan apa yang diketahuinya terhadap pasangannya itu, sehingga Hawa mencintainya. Allah SWT berfirman:  
"Dan Kami berfirman: 'Hai Adam, tinggallah kau dan isterimu di syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kau sukai, dan janganlah kau dekati pohon ini, yang memunculkan kau tergolong orang-orang yang zalim.'" (Surah Al- Baqarah: 35)  

Kita tidak mengetahui kawasan syurga ini. Al-Quran tidak membicarakan tempatnya, dan para mufasir berbeza usulan wacana hal itu. Sebahagian mereka berkata: "Itu merupakan syurga yang bakal dihuni oleh insan (jannah al-Ma'wa) dan tempatnya di langit." Namun sebahagian lagi menolak usulan tersebut. Sebab jikalau ia merupakan jannah al-Ma'wa maka iblis tidak sanggup memasukinya dan tidak akan terjadi kemaksiatan di dalamnya. Sebahagian lagi mengatakan: "Ia merupakan syurga yang lain, yang Allah ciptakan untuk Nabi Adam dan Hawa." Bahkan ada juga yang beropini bahawa ia merupakan syurga (taman) dari taman-taman bumi yang terletak di kawasan yang tinggi. Dan sekelompok mufasir yang lain merekomendasikan mudah-mudahan kita mendapatkan ayat tersebut apa adanya dan menghentikan jerih payah untuk mencari hakikatnya. Kami sendiri sependapat dengan hal ini. 
Sesungguhnya pelajaran yang sanggup kita ambil berkenaan dengan penentuan tempatnya tak sedikit pun menyamai pelajaran yang sanggup kita ambil dari apa yang terjadi di dalamnya.  

Nabi Adam dam Hawa memasuki syurga dan di sana mereka berdua mencicipi kenikmatan manusiawi semuanya. Di sana mereka juga mengalami pengalaman- pengalaman yang berharga. Kehidupan Nabi Adam dan Hawa di syurga dipenuhi dengan keleluasaan yang tak terbatas. Dan Nabi Adam mengetahui makna kebahagiaan yang ia rasakan pada dikala ia berada di syurga bareng Hawa. Ia tidak lagi mengalami kesepian. Ia banyak menjalin komunikasi dengan Hawa. Mereka menikmati nyanyian makhluk, tasbih sungai-sungai, dan muzik alam sebelum ia mengenal bahawa alam akan disertai dengan penderitaan dan kesedihan. Allah SWT sudah mengijinkan bagi mereka untuk mendekati segala sesuatu dan menikmati segala sesuatu selain satu pohon, yang barangkali ia merupakan pohon penderitaan atau pohon pengetahuan. Allah SWT berkata terhadap mereka sebelum memasuki syurga:  
"Dan janganlah kau dekati pohon ini, yang memunculkan kau tergolong orang- orang yang zalim.'" (Surah Al-Baqarah: 35)  

Nabi Adam dan Hawa mengerti bahawa mereka dihentikan untuk mengkonsumsi sesuatu dari pohon ini, tetapi Nabi Adam merupakan insan biasa, dan selaku insan ia lupa dan hatinya berbolak-balik serta tekadnya melemah. Maka iblis mempergunakan kemanusiaan Nabi Adam dan menghimpun segala kedengkiannya yang disembunyikan dalam dadanya. Iblis terus berupaya menghidupkan waswas dalam diri Nabi Adam.  

Apakah saya akan menampilkan kepadamu pohon keabadian dan kekuasaan yang tidak akan sirna? Nabi Adam bertanya-tanya dalam dirinya. Apa yang akan terjadi seandainya ia mengkonsumsi buah tersebut, barangkali itu sungguh-sungguh pohon keabadian. Nabi Adam memang memimpikan untuk kekal dalam kenikmatan dan keleluasaan yang dirasakannya dalam syurga.  

Berlalulah waktu di mana Nabi Adam dan Hawa sibuk menimbang-nimbang pohon itu. Kemudian pada sebuah hari mereka menetapkan untuk mengkonsumsi pohon itu. Mereka lupa bahawa Allah SWT sudah mengingatkan mereka mudah-mudahan tidak mendekatinya. Mereka lupa bahawa iblis merupakan lawan mereka sejak dahulu. Nabi Adam menghulurkan tangannya ke pohon itu dan memetik salah satu buahnya dan kemudian memberikannya terhadap Hawa. Akhirnya mereka berdua mengkonsumsi buah terlarang itu. 
Allah SWT berfirman:  "Dan derhakalah Adam terhadap Tuhan dan sesatlah ia." (Surah Thaha: 121)  
Tidak benar apa yang disebutkan oleh kitab-kitab kaum Yahudi bahawa Hawa menawan hati Nabi Adam yang kerananya ia bertanggungjawab terhadap pemakanan buah itu. Nas Al-Quran tidak menyebut Hawa, tetapi ia menyebut Nabi Adam selaku orang yang bertanggungjawab atas apa yang terjadi. Demikianlah setan disalahkan dan Nabi Adam juga disalahkan kerana kesombongan. Salah seorang dari mereka mencemooh manusia, dan yang lain ingin menjadi tandingan bagi Allah SWT dalam hal kekekalan.  

Belum selesai Nabi Adam mengkonsumsi buah tersebut sehingga ia mencicipi penderitaan, kesedihan, dan rasa malu. Berubahlah kondisi di sekitarya dan berhentilah muzik indah yang menyembur dari dalam dirinya. Ia mengetahui bahawa ia tak berpakaian, demikian juga isterinya. Akhirnya, ia mengetahui bahawa ia seorang laki-laki dan bahawa isterinya seorang wanita. Ia dan isterinya mulai memetik daun-daun pohon untuk menutup badan mereka yang terbuka. Kemudian Allah SWT mengeluarkan perintah mudah-mudahan mereka turun dari syurga.  

Nabi Adam dan Hawa turun ke bumi. Mereka keluar dari syurga. Nabi Adam dalam kondisi sedih sementara Hawa tidak henti-hentinya menangis. kerana ketulusan taubat mereka, karenanya Allah SWT mendapatkan taubat mereka dan Allah SWT mengumumkan terhadap mereka bahawa bumi merupakan kawasan mereka yang asli, di mana mereka akan hidup di dalamnya, mati di atasnya, dan akan dibangkitkan darinya pada hari kebangkitan. Allah SWT berfirman:  
"Di bumi itu kau hidup dan di bumi itu kau mati, dan dari bumi itu (pula) kau akan dibangkitkan. " (Surah Al-A'raf: 25)  

Kemudian Allah SWT menceritakan kisah wacana pelajaran ketiga yang diperoleh Nabi Adam selama keberadaannya di syurga dan sesudah keluarnya ia darinya dan turunnya ia ke bumi.  
Allah SWT berfirman:  "Dan Sesungguhnya sudah Kami perintahkan terhadap Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu), dan tidak Kami dapati padanya kemahuan yang kuat. Dan (ingatlah) di saat Kami berkata terhadap malaikat: 'Sujudlah kau terhadap Adam,' maka mereka sujud kecuali Iblis. la membangkang.   

Maka Kami berkata: "Hai Adam, sesungguhnya ini (Iblis) merupakan lawan bagimu dan bagi isterimu, maka sekali-kali janganlah hingga ia mengeluarkan kau berdua dari syurga, yang memunculkan kau menjadi celaka. Sesungguhnya kau tidak akan kelaparan di dalamnya dan tidak akan telanjang, dan sesungguhnya kau tidak akan merasa dahaga dan tidak pula akan di timpa panas matahari di dalamnya.' Kemudian setan membisikkan fikiran jahat kepadanya, dengan berkata: 'Hai Adam, mahukah saya tunjukkan terhadap kau pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa ?'

Maka keduanya mengkonsumsi dari buah pohon itu, kemudian tampaklah bagi keduanya aurat-auratnya dan mulailah keduanya menutupinya dengan daun-daun (yang ada di) syurga, dan derhakalah Adam dan sesatlah ia. Kemudian Tuhannya memilihnya maka Dia mendapatkan taubatnya dan memberinya petunjuk. Allah berfirman: 'Turunlah kau berdua dari syurga bersama-sama, sebahagian kau menjadi lawan bagi sebahagian yang lain. Maka jikalau tiba kepadamu isyarat dari-Ku, kemudian barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka.'" (Surah Thaha: 115-123)  

Sebahagian orang menilai bahawa Nabi Adam keluar dari syurga kerana kesalahannya dan kemaksiatannya. Ini merupakan fikiran yang tidak benar kerana Allah SWT berkehendak bikin Nabi Adam di mana Dia berkata terhadap malaikat: "Sesungguhnya saya akan memunculkan seorang khalifah di wajah bumi." Dan Dia tidak menyampaikan terhadap mereka: "Sesungguhnya saya akan memunculkan khalifah di syurga."  

Tidaklah turunnya Nabi Adam ke bumi selaku penurunan penghinaan tetapi ia merupakan penurunan kemuliaan sebagaimana dibilang oleh kaum sufi. Allah SWT mengetahui bahawa Nabi Adam dan Hawa akan mengkonsumsi buah itu, dan selanjutnya mereka akan turun ke bumi. Allah SWT juga mengetahui bahawa setan akan merampas keleluasaan mereka. Pengalaman merupakan dasar penting dari proses menjadi khalifah di wajah bumi mudah-mudahan Nabi Adam dan Hawa mengetahui - begitu pula keturunan mereka -  bahawa setan sudah menghalau kedua orang bau tanah mereka dari syurga, dan bahawa jalan menuju syurga sanggup dilewati dengan ketaatan terhadap Allah SWT dan permusuhan pada setan.  

Apakah dibilang terhadap kita bahawa insan merupakan makhluk yang terpaksa, dan bahawa Nabi Adam terpaksa atau dipaksa untuk berbuat kesalahan sehingga ia keluar dari syurga dan kemudian turun ke bumi? Sebenarnya fikiran ini tidak kalah bodohnya dari fikiran pertama. Sebab, Nabi Adam mencicipi keleluasaan sepenuhnya, yang kerananya ia mengembang tanggung jawab dari perbuatannya.  

Ia derhaka dan mengkonsumsi buah tersebut sehingga Allah SWT mengeluarkannya dari syurga. Maksiat yang dilakukannya tidak bertentangan dengan kebebasannya, bahkan keberadaannya yang orisinil bersandar terhadap kebebasannya. Alhasil, Allah SWT mengetahui apa yang bakal terjadi. Dia mengetahui sesuatu sebelum terjadinya sesuatu itu. Pengetahuan-Nya itu bererti cahaya yang menyingkap, bukan kekuatan yang memaksa. Dengan kata lain, Allah SWT mengetahui apa yang hendak terjadi, tetapi Dia tidak mencegahnya atau mendorongnya mudah-mudahan terjadi. Allah SWT menampilkan keleluasaan terhadap hamba-hamba-Nya dan semua makhluk-Nya. Yang demikian itu berkenaan dengan hikmah-Nya yang tinggi dalam memakmurkan bumi dan mengangkat khalifah di dalamnya.
 
Nabi Adam mengetahui pelajaran ketiga. Ia mengetahui bahawa iblis merupakan musuhnya. Secara niscaya ia mengerti bahawa iblis merupakan penyebab ia kehilangan lezat dan penyebab kehancurannya. Ia mengerti bahawa Allah SWT akan menyeksa seseorang jikalau ia berbuat maksiat, dan bahawa jalan menuju ke syurga sanggup dilewati dengan ketaatan terhadap Allah SWT. Ia mengetahui bahawa Allah SWT mendapatkan taubat, memaafkan, menyayangi, dan memilih. Allah SWT mengajari mereka mudah-mudahan beristighfar dan mengucapkan:  
"Ya Tuhan kami, kami sudah menganiaya diri kami sendiri, dan jikalau Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat terhadap kami, nescayalah pastilah kami tergolong orang-orang yang merugi." (Surah Al- A'raf: 23)  

Allah SWT mendapatkan taubatnya dan memaafkannya serta mengirimnya ke bumi. Nabi Adam merupakan Rasul pertama bagi manusia. Mulailah kehidupan Nabi Adam di bumi. Ia keluar dari syurga dan berhijrah ke bumi, dan kemudian ia merekomendasikan hal tersebut (hijrah) terhadap anak-anaknya dan cucu-cucunya dari golongan nabi. Sehingga setiap nabi mengawali dakwahnya dan menyuruh kaumnya dengan cara keluar dari negerinya atau berhijrah. Di sana Nabi Adam keluar dari syurga sebelum kenabiannya, sedangkan di sini (di bumi) para nabi umumnya keluar (hijrah) sesudah pengangkatan kenabian mereka.  

Nabi Adam mengetahui bahawa ia meninggalkan kedamaian di saat keluar dari syurga. Di bumi ia mesti menghadapi penderitaan dan pergelutan, di mana ia mesti menanggung kesusahan mudah-mudahan sanggup makan, dan ia mesti melindungi dirinya dengan busana dan senjata, serta melindungi isterinya dan anak-anaknya dari serangan hewan buas yang hidup di bumi. Sebelum semua itu dan sesudahnya, ia mesti meneruskan pertempurannya dengan pangkal kejahatan yang menyebabkannya keluar dari syurga, yakni syaitan. Di bumi, syaitan bikin waswas kepadanya dan terhadap anak-anaknya sehingga mereka masuk dalam neraka Jahim. 

Pertempuran antara pasukan kebaikan dan pasukan kejahatan di bumi tidak akan pernah berhenti. Maka barang siapa yang mengikuti isyarat Allah SWT, ia tidak akan mencicipi cemas dan kesedihan, dan barang siapa yang bermaksiat terhadap Allah SWT dan mengikuti makhluk api, iblis, maka ia akan bersamanya di neraka.

Nabi Adam mengerti semua ini. Ia menyedari bahawa penderitaan akan menyertai kehidupannya di atas bumi. Satu-satunya yang sanggup merenggangkan kesedihannya adalah, bahawa ia menjadi penguasa di bumi, yang kerananya ia mesti menundukkannya, memakmurkannya, dan membangunnya serta melahirkan keturunan yang bagus di dalamnya, sehingga mereka sanggup merubah kehidupan dan menjadikannya lebih baik. Hawa melahirkan dalam satu perut seorang laki-laki dan seorang perempuan, dan pada perut selanjutnya seorang laki-laki dan seorang perempuan, maka dihalalkan perkahwinan antara anak laki-laki dari perut pertama dengan anak perempuan dari perut kedua. Akhirnya, belum dewasa Nabi Adam menjadi besar dan menikah serta menyanggupi bumi dengan keturunannya.  
Nabi Adam mengajak mereka untuk menyembah Allah SWT. Nabi Adam menyaksikan kecenderungan pertama dari anaknya terhadap pangkal kejahatan, yakni iblis sehingga terjadilah kejahatan pembunuhan yang pertama kali di wajah bumi. Salah seorang anak Nabi Adam membunuh kerabat kandungnya sendiri. Anak yang jahat itu membunuh saudaranya yang baik. Allah berfirman:  
"Ceritakanlah terhadap mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, di saat keduanya mempersembahkan korban, maka di terimalah dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). (Surah Al-Maidah: 27)  

Dikatakan bahawa pembunuh ingin merebut isteri kerabat kandungannya untuk dirinya sendiri. Nabi Adam menyuruh mereka berdua untuk mendatangkan korban kemudian setiap dari mereka mendatangkan korban yang dimaksud. Allah SWT mendapatkan korban dari salah satu dari mereka dan menolak korban yang lain:  
"Ia (Qabil) berkata: 'Aku niscaya membunuhmu.' Berkata Habil: 'Sesungguhnya Allah cuma mendapatkan (korban) dari orang-orang yang bertakwa. Sungguh kalau kau menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, saya sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku untuk membunuhmu. Sesungguhnya saya takut terhadap Allah, Tuhan sekalian alam. (Surah Al-Maidah: 27-28)  

Perhatikanlah bagaimana Allah SWT menyodorkan terhadap kita kalimat- kalimat yang diucapkan oleh anak Nabi Adam yang terbunuh selaku syahid, dan ia menyembunyikan kalimat-kalimat yang diucapkan oleh si pembunuh. Si pembunuh mengangkat tangannya sambil mengancam, tetapi kandidat korban pembunuhan itu berkata dengan tenang:  
Sesungguhnya saya ingin mudah-mudahan kau kembali dengan menenteng dosa membunuhku dan dosamu sendiri, maka kau akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang- orang yang lalim. " (Surah Al-Maidah: 29)  

Selesailah percakapan antara mereka berdua dan anak yang jahat itu membiarkan anak yang bagus beberapa saat. Setelah beberapa hari, kerabat yang bagus itu tidur di tengah-tengah hutan yang sarat dengan pohon. Di hutan itu, keledai bau tanah mati dan dagingnya dikonsumsi oleh burung Nasar dan darahnya ditelan oleh bumi. Yang tersisa cuma tulang belulang awut-awutan di tanah. Kemudian saudaranya yang jahat membawanya menuju kerabat kandungnya yang sedang tidur, kemudian ia mengangkat tangannya dan menjatuhkan dengan keras dan cepat. Anak pria baik itu terlihat pucat parasnya di saat menyaksikan darah mengucur darinya, kemudian ia bangun. Ia berkhayal dikala tidur. Lalu si pembunuh memukul saudaranya sehingga tidak terlihat lagi gerakan dari tubuhnya. Si pembunuh puas bahawa kerabat kandungnya benar- benar mati. Pembunuh itu berdiri di depan korban dengan tenang dan terlihat pucat wajahnya.  

Rasulullah saw bersabda: "Setiap orang yang membunuh jiwa yang tak berdosa maka anak Adam yang pertama akan juga menanggung dosanya kerana ia yang pertama kali mengajarkan pembunuhan." Si pembunuh terduduk di depan saudaranya dalam kondisi berlumuran darah. Apa yang hendak dikatakannya terhadap Nabi Adam, ayahnya, jikalau ia mengajukan pertanyaan kepadanya wacana hal itu.

 Nabi Adam mengetahui bahawa mereka berdua keluar gotong royong kemudian mengapa ia kembali sendinan. Seandainya ia mengingkari pembunuhan terhadap saudaranya itu di depan ayahnya, maka di manakah ia sanggup menyembunyikan jasadnya, dan di mana ia sanggup membuangnya? Saudaranya yang terbunuh itu merupakan insan yang pertama kali mad di wajah bumi sehingga tidak dikenali bagaimana cara menguburkan orang yang mati. Pembunuh itu menenteng jasad kerabat kandungnya dan memikulnya. Tiba-tiba keheningan itu dipecah dengan bunyi burung yang berteriak sehingga ia merasa ketakutan. Pembunuh itu menoleh dan menerima seekor burung gagak yang berteriak di atas bangkai burung gagak yang mati. Burung gagak yang hidup menaruh bangkai burung gagak yang mad di atas tanah kemudian ia mulai menggali tanah dengan paruhnya dan kedua kakinya. 

Kemudian ia mengangkatnya dengan paruhnya dan meletakkannya dengan lembut dalam kuburan. Lalu ia menimbunkannya di atas tanah. Setelah itu, ia melayang di udara dan kembali berteriak. Si pembunuh berdiri dan ia mundur untuk menjangkau jasad kerabat kandungnya dan kemudian berteriak:  
"Berkata Qabil: 'Aduhai, celaka aku, mengapa saya tidak dapat berbuat seumpama burung gagak ini, kemudian saya sanggup menguburkan saudaraku ini?" (Surah Al-Maidah: 31)  

Ia mulai mencicipi kesedihan yang sungguh dalam atas apa yang sudah dilakukannya terhadap saudaranya. Ia secepatnya menyadari bahawa ia merupakan orang yang paling buruk dan paling lemah. Ia sudah membunuh orang yang paling utama dan paling kuat. Anak Nabi Adam menyusut satu dan iblis sukses "mencuri" seorang anak Nabi Adam. Bergetarlah badan si pembunuh dan ia mulai menangis dengan keras, kemudian ia menggali kuburan kerabat kandungnya. Ketika mendengar kisah tersebut Nabi Adam berkata:  
"Ini merupakan perbuatan syaitan. Sesungguhnya syaitan itu merupakan lawan yang menyesatkan lagi nyata." (Surah Al-Qashash: 15)  

Nabi Adam mencicipi kesedihan mendalam atas hilangnya salah satu anaknya. Salah seorang dari mereka mad dan yang lain dikuasai oleh syaitan. Nabi Adam salat untuk anaknya yang mati, dan kemudian ia kembali menjalani kehidupannya di wajah bumi. Beliau merupakan insan yang melakukan pekerjaan dan mengalami penderitaan. Seorang Nabi yang menasihati anak-anaknya dan cucu-cucunya, serta mengajak mereka untuk menyembah Allah SWT. Beliau menceritakan kejahatan iblis terhadap mereka, dan meminta terhadap mereka mudah-mudahan waspada darinya. Beliau menceritakan pengalaman pribadinya bareng iblis terhadap mereka, dan menceritakan kehidupannya bareng anaknya yang tega membunuh kerabat kandungnya sendiri.

Nabi Adam sudah menjadi dewasa, kemudian tahun demi tahun tiba silih berganti sehingga anak-anaknya tersebar di bumi, kemudian datanglah waktu malam di atas bumi. Angin bertiup sungguh kencang. Dan bergoncanglah daun-daun pohon bau tanah yang ditanam oleh Nabi Adam, di mana dahan- dahannya mendekati danau sehingga buahnya menjamah air danau. Dan di saat pohon itu menjadi tegak sesudah berlalunya angin, air mulai berjatuhan di antara cabang-cabangnya dan terlihat dari jauh bahawa pohon itu sedang menawan dirinya (memisahkan diri) dari air dan menangis. Pohon itu sedih dan dahan-dahannya bergoncang. Sementara itu, di langit terlihat bahawa bintang-bintang juga bergoncang. Cahaya bulan menerobos kamar Nabi Adam sehingga cahaya itu menerpa wajah Nabi Adam. 

Wajah Nabi Adam terlihat lebih pucat dan lebih muram dari wajah bulan. Bulan mengetahui bahawa Nabi Adam akan mati.  
Kamar yang sederhana, kamarnya Nabi Adam. Nabi Adam tertidur dengan janggutnya yang putih dan parasnya yang bersinar di atas kawasan tidur dari dahan- dahan pohon dan bunga-bunga. Anak-anaknya semua berdiri di sekelilingnya dan menanti wasiatnya. Nabi Adam mengatakan dan memahamkan anak-anaknya bahawa cuma ada satu bahtera keamanan bagi manusia, dan cuma ada satu senjata baginya yang sanggup menenangkannya. Perahu itu merupakan isyarat Allah SWT dan senjata itu merupakan kalimat-kalimat Allah SWT.  

Nabi Adam menenangkan anak-anaknya, bahawa Allah SWT tidak akan membiarkan insan sendirian di wajah bumi. Sesungguhnya Dia akan mendelegasikan para nabi untuk membimbing mereka dan menyelamatkan mereka. Para nabi itu memiliki nama-nama, sifat-sifat, dan mukjizat- mukjizat yang berbeza-beza. Tetapi mereka dipertemukan dengan satu hal, yakni mengajak untuk menyembah Allah SWT semata.  

Demikianlah wasiat Nabi Adam terhadap anak-anaknya. Akhirnya, Nabi Adam menutup kedua matanya, dan para malaikat memasuki kamarnya dan mengelilinginya. Had Nabi Adam tersenyum di saat mendapatkan kata salam yang dalam, dan rohnya mencium wangi bunga syurga


sumber :https://ceritateladanmuslim.blogspot.com//search?q=adam-dan-hawa

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel