Hukum Bersetubuh Di Siang Hari Pada Bulan Ramadhan





Seorang laki-laki tiba terhadap Rasulullah s.a.w, katanya: Celaka aku, wahai Rasulullah. Nabi s.a.w berkata: Apakah yang mencelakakan engkau? Jawab laki-laki itu: Aku sudah bersetubuh dengan isteriku pada waktu siang di bulan Ramadan. Rasulullah s.a.w berkata: Sanggupkah engkau memerdekakan hamba? Jawab laki-laki itu: Tidak sanggup. Rasulullah s.a.w berkata: Hendaklah engkau berpuasa dua bulan berturut-turut?. Jawab laki-laki itu: Tidak mampu. Kata Rasulullah s.a.w: Adakah engkau mempunyai makanan untuk diberikan terhadap enam puluh orang miskin?. Jawab laki-laki itu: Tidak. Kemudian laki-laki itu duduk, sekejap lepas itu tiba seseorang terhadap Nabi s.a.w dengan memberi satu bakul besar berisi tamar. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Sedekahkanlah kurma ini. Kata laki-laki itu: Kepada siapakah?. Kepada yang lebih miskin ketimbang aku? Demi Allah tidak ada penduduk kampung ini yang lebih berhajat terhadap makanan selain dari kami seisi rumah. Nabi s.a.w tertawa sehingga tampak gigi taringnya dan berkata: Pulanglah, berikanlah kurma itu terhadap jago rumahmu.
(Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Orang tua-tua dulu pernah berpesan, sekiranya nak kahwinkan anak-anak. Kahwinkan mereka selepas bulan Ramadhan dan jangan kahwinkan mereka sebelum bulan Ramadhan. Tujuannya  yakni untuk menghindarkan dan mengelakkan terjadinya persetubuhan di waktu siang hari di bulan Ramadhan. Bagi yang gres berkahwin dalam tempoh sebulan. Nafsu mereka sulit dijangka dan dikawal. Pada bulan puasa nafsu orang yang gres berkahwin selalunya membuak-buak menyerupai kawah gunung berapi apabila duduk berdekatan diantara satu sama lain. Bagi yang sudah usang berkahwin kurang terjadi persetubuhan di waktu siang, maklumlah bateri sudah lama, dan kurang charge (+).  Tapi banyak yang charge (-).

Ibadah puasa perlu dijaga dan dipelihara dari dicemari dengan perbuatan yang boleh membatalkannya dan mengurangkan ganjaran pahalanya. Di dalam kehidupan kita sehari sarat banyak amalan dan perbuatan yang tidak diketahui samada ia boleh membatalkan puasa ataupun tidak. Antara amalan yang sering diragui dan tiada kepastian yang terang bagi pada lazimnya umat Islam pada hari ini merupakan kendala dan aturan bersetubuh bareng isteri pada siang hari bulan Ramadhan dan perkara-perkara yang berhubung dengannya tergolong mencium isteri serta berseronok bareng mereka dengan bersinggungan kulit saat melaksanakan ibadah puasa.Persoalan ini perlu dibincang, dikaji secara teliti oleh umat Islam agar mereka memperoleh keterangan yang terang dalam kendala ini demi mempertahankan ibadah puasa yang dilaksanakan mudah-mudahan memperoleh ganjaran yang sewajarnya ketimbang Allah SWT
  
kaffarahnya

Dari sudut bahasa (al-Kafru) berniat menutup. Di namakan kafarah kerana ia menutup dosa dan memperoleh dispensasi ketimbang Allah s.w.t.
Dari sudut perumpamaan pula ia berniat perbuatan yang boleh meniadakan dosa yang berupa membebaskan hamba, berinfak dan puasa dengan syarat-syarat tertentu. Ia juga sebuah penampal kecuaian yang ditangani oleh insan dalam tindakkannya.

Kafarah merosakkan puasa kerana berjimak pada bulan Ramadhan.
  • Wajib puasa 2 bulan berturut-turut.
  • Jika tidak dapat berpuasa, merdekakan seorang hamba.
  • Jika tidak dapat merdeka hamba, beri makan terhadap 60 orang fakir miskin (secupak seorang).
Taksiran

1 cupak beras = ¼ gantang Baghdad
1 gantang Baghdad berbarengan dengan 2.7kg
Kadar Nilaian yang sudah ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan pada tahun 2009 secupak beras = RM1.75
Contoh :
Kafarah
Sekiranya seseorang tidak dapat berpuasa 60 hari berturut-turut disebabkan sakit atau bau tanah hendaklah memberi makan 60 orang fakir miskin. Bersamaan 60 x 1.75 = RM 105.00.

Rumusan

Begitulah rumusannya mengikut pembacaan saya di beberapa buah website, blog cendiakawan Islam serta beberapa forum. Tinggal lagi yakni bagaimana cara untuk kita melaksanakan kaffarah itu.
Jadi, saya sarankan terhadap anda yang mengalami urusan nie..sila rujuk terhadap imam/ustaz di wilayah anda. InsyaAllah, mereka boleh bantu.

sumber :https://ceritateladanmuslim.blogspot.com//search?q=hukum-bersetubuh-di-siang-hari-pada

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel